Na nejvyšší vrchol české části Jizerských hor - Vrchol Smrk a okolí, Bílý potok, Kočičí kameny...

Jizerské hory leží na hranicích Polska i Čech, přičemž nejvyšší vrchol je na polské části. Je to Vysoká kopa s 1126 metry nad mořem. Najdeme ho 4 kilometry od našich hranic v místech, kde se polský potok Kobyla vlévá do Jizery. Pěšky tam je cesta komplikovaná, nejsnazší je 6 km od silnice z Harrachova do Sklářské Poreby od parkoviště u Hotelu Jakuszyce Sport & Spa, případně 10 km z Jizerky od parkoviště Pod Bukovcem. My se dnes ale vydáme na Smrk, velikána na české straně s 1124 metry nad mořem, tedy na vrchol jen o 2 metry nižší. Našim východiskem bude Bílý Potok.

Bílý Potok:

Ves Bílý Potok vznikla tak, že roku 1594 majitel frýdlantského panství Melchior Redern nechal klučit lesy nad Hejnicemi a postavením domů tam založil ves Bílý Potok. Ves vznikal jako kolonizační, tedy tím, že j jednotlivým chalupám podél hlavní komunikace byly přiděleny pozemky na obě strany, zde tedy k severu a druhé k jihu. Ke katastru pak ještě patřily rozsáhlé lesy, část Jizerek k Smědavě a dále až k hranicím za Zeleným kamenem a podle Hájeného potoka zpět. Nejvýznamnější památkou je zde kostek Nejsvětější Trojice z roku 1890.

Start - Kočičí kameny:

Výlet začneme ne ve vsi, ale od křižovatky Zadní Studánka. Dostaneme se sem samozřejmě autem po silnici II/290 od Hejnice či z druhé strany z Desné, autobusem z Frýdlantu směrem na zmíněnou Smědavu. Od vlakové stanice Bílý Potok, konečné na trati z Raspenavy, je to sem asi 3 km. Prochází tudy zelená značka, po které se dáme severně vlevo od malého parkoviště, tedy podle tabule směrem k Bártlově boudě. K ní je to asi 700 metrů po silničce, ale od rozcestí nad boudou pokračujeme po ní dál i se zelenou. Komplikované je, že je to dál trochu obtížná orientace.

Po zelené jdeme ještě 1200 metrů. Obejdeme půlkruhově mírný hřbet do Tišiny vpravo nad námi, přejdeme mírné údolí a na rovince pak zahneme vlevo zalesněnou strání dolu. Přejdeme přes dva potůčky a vlevo uvidíme blížící se louky od Bílého Potoka. Je zde lesácké parkoviště a úložiště dřeva, a přímo na něm zahneme kolmo vpravo. Lesní cestou stoupáme rovně asi 350 metrů, zahneme vpravo a vlevo a jsme u Kočičích kamenů. Jde o skupinu skal, kde na vrch s vyhlídkou vedou vytesané schody. Je zde také horolezecky méně náročná Via ferrata, dlouhá asi 70 metrů a tím, že by se mohla zvládnout asi za 10 minut.

Tišina:

Na Kočičích kamenech se setkáme s červenou značkou, která nás dovede k Hubertce. V sezoně je zde možnost občerstvení, případně ubytování. Jinak pokračujeme vpravo dál po červené na Tišinu. Cestou mineme ve stráni na lesní silničce Bod záchrany LI 026 a nad ním na buku pověšený Svatý obrázek s andělem strážným. Pokračujeme kousek po této silničce, mineme Kauschkovou věž (vpravo pod námi), Francouzské kameny (vlevo nad námi), vlevo pod kamenem pramen hraběnky Marie s nápisem z roku 1901 a nad prameništěm vystoupáme na hřeben Tišiny (873 m). Po pravici se rozkládá žulové seskupení zajímavých skal, vyhledávané horolezci, ale s omezenými výhledy do kraje.

Smrk:

Červená značka pokračuje dále ve stoupání jen asi 100 metrů a stojíme křižovatce u rozcestníku a lavičkami k odpočinku. Zde z červené zahneme vlevo na Věžní stezku a ta nás vede úplně rovně 1200 metrů. Zde na křižovatce uhneme vlevo. Když bychom pokračovali rovně, cesta se pak ohne vpravo a pak mírně vpravo a asi po 3/4 km bychom se na vrchol Smrku museli dát vlevo po modré. Když ale uhneme správně vlevo a pod přírodní památkou Klečoviště na Smrku uhneme vpravo, jsme na modré asi po 500 metrech. A na vrchol Smrku to je již jen asi 400 metrů.

Rozhledna na Smrku:

Zdejší rozhledna má dlouhou tradici. V polovině 19. století zde již stála vyhlídková plošina, která však shořela. Nahrazena byla roku 1892 obyvateli Nového Města pod Smrkem dřevěnou věží. U ní již byla také postavena chatka s občerstvením. Po roce 1945 došlo k úpadku a všeho zničení. Nová rozhledna smrk 23 metrů vysoké ocelové konstrukce architekta Jana Dudy byla postavena v roce 2003. Pro zajímavost uvedeme, že její zmenšená kopie je od roku 2009 v pražské ZOO a další v podhůří Jeseníků od roku 2014 na Moravském kopci (782 m n. m.) u Holčovic.

Hájený potok:

Vrchol opustíme po modré značce a klesneme na částečně povalovou cestou na další vyhlídkové místo a dál na lesní silnici s červenou značkou. Po nich se dáme vlevo po silnici a klesáme asi 800 metrů do pravotočivé zatáčky. Asi po dalších 200 metrech dojdeme do místa, kde silnici šikmo kříží travnatá neznačená lesní cesta, skoro jen pěšina. Zde tedy zahneme prudce vpravo a klesneme do údolí Hájeného potoka. Jeho údolí patří k nejromantičtějším místům Jizerských hor, takže je nutno odpustit občas nerovný terén. Neznačenou cestou klesáme asi 1,5 km, ale pak přijdeme na žlutou, kde vlevo za vodou je vidět upravenou studánku. Po žluté pak dále klesáme stále podle vody.

Kratzerův obrázek:

Pokud jsme v Jizerských horách, neměli bychom nevidět některý ze zdejších památníčků. Asi po 700 metrech cesty podle žluté značky, po třetím přejití přes potok, můžeme na stále vidět Kratzerův obrázek. Ten zde visí na památku Josefa Kratzera, který zde zahynul při svážení dřeva z hor 3. ledna 1890. Hájený potok se zde prodírá úzkou soutěskou a tvoří zde množství menších i větších kaskád, nejvýznamnější najdeme právě v části pod obrázkem, menší pak nad ním.

Cíl:

Žlutá značka nás pak dovede na rozcestí nad Bartlovou boudou, kde to již známe. Po zelené se dáme vpravo a zakrátko jsme v cíli u Zadní Studánky.

Trasa měří 14 km, nejvyšším bodem je samozřejmě Smrt s 1124 metry, nejnižším pak také samozřejmě start a cíl ve výši 507 metrů nad mořem. Celkové převýšení je pak asi 670 metrů, ale jinak to nejde, jdeme přece na nejvyšší vrchol české části Jizerských hor. Trasu je proto nutno hodnotit po stránce fyzické jako náročnější.