Výlet po lomech v Jeseníkách - Arcibiskupský lom, Kaltenštejn, Píšťala, Karbanův pomník. Výlet v podhůří Rychlebských hor.

Dnes opustíme Jeseník a vydáme se do nedaleké krajiny, konkrétně do Vápenné v Rychlebských horách, tedy spíše do jejich podhůří.

Vápenná:

Ves Vápenná vznikla patrně ve 14. století na církevním majetku, ale dostaly se do moci loupežných rytířů Hynka a Václava Haugviců. Od nich ji sice vratislavský biskup doku 1358 vykoupil, ale již roku 1420 se uvádí jako pustá. K jejímu obnovení došlo až roku 1576 a roku 1629 se tu uvádí výroba vápna. Ves se časem rozrostla, v okolí vznikly mnohé osady, a vápno bylo nejen hlavním ekonomickým motorem, ale od roku 1949 se dostalo i do jména obce. Do této doby se jmenovala Zighartice.

Start - Karbanův pomník:

Výlet začneme na místí vlakové zastávce, leží na trati ze Šumperka a Lipová Lázně do Javorníku, nedaleko je i autobusová zastávka-obecní úřad, kde staví spoje z Jeseníku, Bílé Vody a Vidnavy. Od rohu budovy zastávky vedou zelená a modrá značka, po kterých jdeme krátce jen na hlavní silnici a na křižovatku s pěknou pozdně barokní kapličkou. Zde značky odbočí vlevo, ale my jdeme rovně po chodníku vedle silnice kolem školy, přes železniční přejezd k pomníku člena finanční stráže Jaroslava Karbana, který zde zahynul v roce 1938. Bližší informace si můžeme přečíst na panelu.

Arcibiskupský lom:

Kousek za pomníkem přejdeme přes Ztracený potok a na další křižovatce odbočíme vlevo. U mostu přes Vidnávku narazíme na modrou značku, po které pak budeme stoupat na úbočí Žulového vrchu (719 m). Na okraji lesa se setkáme se značkami NS Krajem Rychlebských hor. Po nich se dáme vlevo a modrou opustíme. Mírně zvlněnou cestou opisujeme úbočí, až se pod námi vlevo objeví provozovaný žulový lom a za ním pak po pravici již opuštěný Arcibiskupský lom. Ten je zatopený a vodní plocha má asi 20 x 50 metrů. Cesta k ní je však trochu náročná, pěšina k ní nevede, jen přes kameny. Největší zajímavostí je, že vedle různých ryb se zde vyskytuje ve značném množství rak říční.

Hradisko:

Od lomu pokračujeme asi 300 metrů, kdy staneme na křižovatce. Značky odbočují vlevo, ale my jdeme rovně, tedy spíše vpravo. Po cestě dlouhé asi 900 metrů přejdeme zhruba v polovině přes potok a před dalším na křižovatce odbočíme vlevo. Sejdeme pak na křižovatku s červenou značkou na Prudkém potoku. Po značce mineme osamělé domy Černé Vody a stále klesáme až na rozcestí Hradisko. Toto jméno patří zřícenině nad námi zvané Kaltenštejn.

Kaltenštejn:

Na hrad vede odbočka. Je uváděný již v polovině 13. století a je trochu výjimečný tím, že se dochovaly záznamy o jeho vybavení roce 1443, m. j. o počtu děl, kopí, sudů střelného prachu apod. Posádku tehdy tvořilo 16 ozbrojenců, kuchařka a dvě služky. Hrad byl v roce 1505 pobořen a později rozebrán na stavbu zámku Jánský vrch. Dodnes se zde zachovalo poměrně vysoké torzo hlavní válcové věže a již skromnější zbytky paláce, obvodového zdiva horního hradu a parkánu.

Píšťala:

Po prohlídce hradu se vrátíme na rozcestí a pokračujeme po červené až k prvním domkům Černé Vody. Za potokem se na místní komunikaci červená prudce zlomí vlevo a hned zase vpravo. Tady s ní však neodbočíme a pokračujeme po cyklostezce 6046. Ta však po 300 metrech odbočuje vlevo, my však pokračujeme již bez značení rovně. Po pravé ruce míjíme zalesněný vrch Píšťalu, kam pro ty, kteří ještě nejsou unaveni, doporučujeme vystoupit. Na vrcholu je totiž velmi pěkná žulová skála a svahy nesou také zbytky těžby.

Vycpálkův lom:

Na konci zalesnění vrchu cesta zahne vpravo a v lukách vlevo. Pozvolna stoupáme k prvním domkům Vápenné, kde se setkáme opět se značkami NS Krajem Rychlebských hor. Značky nás opět dovedou na úpatí zalesněného vrchu, kde však vidíme samé kameny. Dostaneme se pak k novému posezení, popisné tabuli a k "pomníku" s názvem Lom Jana Vycpálka. Nejde o žádného válečného hrdinu, ale odborářského pracovníka. K lomu vede cesta šikmo vpravo a určitě opět stojí za návštěvu. Lom je totiž také zatopený a prý se tu dají najít tmavě červené granáty (kameny) hessonity. Jinak je tu pěkné koupání.

Kostel sv. Filipa:

Sejdeme z lomu na cestu a vpravo pokračujeme dál a mírně klesáme k potůčku a po kraji lesa. Potůček nás opustí vpravo a my dojdeme ke čtyřem zděným malým domkům (první je celý porostlý břečťanem). Za posledním z nich odbočíme na luční cestu vlevo. Tou klesáme zvolna k obci Vápenná. Za prvním domkem (čp. 476) na křižovatce zahneme vlevo a procházíme kolem úplně nových domků. Přejdeme přes drobný potůček a u druhého domku za ním (čp. 499) zahneme na pěšinu vpravo. Ta nás dovede k můstku přes Vidnávku, přejdeme a opět narazíme na značky NS Rychlebskými horami. Po nich mineme strohý kostel sv. Filipa z roku 1781.

Cíl - Vlaková zastávka Vápenná:

Na křižovatce u pošty se setkáme i s modrou značkou, která nás dovede k vlakové zastávce Vápenná.

Trasa měří 14 km, nejvyšším bodem je cesta před Arcibiskupským lomem (535 metrů), nejnižším pak okraj Černé vody 357 metrů nad mořem. Celkové převýšení je asi 270 metrů, takže jde o vcelku nenáročný výlet, hlavně nesmíme sejít z cesty a zabloudit.