Klasický výlet Českým rájem - Rodinný výlet v Českém ráji...

Okolí Turnova je velmi atraktivní turistickou oblastí, však tu také vede bezpočet turistických cest, naučných stezek a cyklotras. Chození a jízda po nich je díky stálé údržbě snadná a záleží jen na naši výkonosti, kterou cestou a jak dlouhou se dáme. Jsou tu některé trasy doslova "otřepané", jako ta červená z Turnova přes Hlavatici přes Valdštejn na Hrubou Skálu. My se dnes tímto směrem vydáme, ale pokusíme se si ji projít trochu jinak, nezvykleji. A ono se třeba ukáže, že objevíte něco, co jste obvykle přešli, přehlédli nebo dokonce minuli.

Start - Duchovní brána Českého ráje:

Výlet začneme na železniční zastávce Turnov - Město. Staví zde i autobusová linka z Jičína či Sobotky, pokud se nám od tohoto směru nebude chtít použít železnici. Kousek je parkoviště, kam odbočíme v místech, kde spatříme pod silnici ukrytá starý židovský hřbitov. To je skutečně rarita, hřbitov pod mostem. Od rozcestníku se dáme po červené Zlaté stezce Českého ráje. Mineme studánku, u které se raději zastavíme, až se tury budeme vracet. Přejdeme přes říčku Libuňku a začneme stoupat Mašovem a lesem kolem Duchovní brány Českého ráj, výtvarného díla budovaného v roce 2008 pod vedením Ivety Sadecké a s dřevěnými sochami Karla Hajna.

Hlavatice:

Kousek nad námi je již rozhledna Hlavatici. Jde vlastně jen o železné schody vedoucí na vršek skalního suku. Skála byla upravená jako rozhledna poprvé v roce 1894, ovšem železné schody tu jsou až od roku 1909. Výhled z výšky 12 metrů je na Turnov, Jizeru, na Maloskalsko a na Kozákovský hřeben, Bezděz a Ralsko. Pod skálou je i kiosek s občerstvením.

Kopicův statek:

Červená značka nás vede v pomalém stoupání až na rozcestí U Konic. Tady odbočíme se žlutou vpravo právě k samotě Konce. Před ní však se značkami uhneme vlevo a klesneme do skalního údolí. Údolní cestou ujdeme jen ale asi 50 metrů a odbočíme vlevo na neznačenou cestu. Bočním skalním údolím vystoupáme na náhorní plošinu u Kopicova statku. Jde opět o jedno z nejnavštěvovanějších míst Českého ráje, a to proto, že jde o starobylý romantický statek a navíc pod ním vede stezka, kolem které najdeme sochy a reliéfy Vojtěcha Kopice, které tu tvořil v letech 1940 až 1978. Provede nás tudy naučná stezka od rozcestníku přímo před statkem.

U Lvíčka:

Značky NS nás vyvedou na modrou značku kousek od místa, kam jsme vyšli ze skalního údolí. My se zde dáme vpravo a po úzkém hřbetu dojdeme ke starému kamennému rozcestníku. Zde se můžeme dál vpravo a přijdeme na červenou, resp. dojdeme po ní po modré (rozcestník Jižní sedlo). Po červené Zlaté stezce Českým rájem se dáme vpravo a dospějeme na vyhlídkové místo U Lvíčka. Za byla upravena koncem 90. let 20. století do dnešní podoby.

Arboretum:

Po červené značce se zakrátko dostaneme k další vyhlídce Na Kapelu. To je seskupení skal před námi s dominantním Kapelníkem. Dále jdeme po červené k dalšímu turistickému významnému místu Arboretum, resp. Bukovina. Šlo totiž o malou osadu, známou již v 18. století. V arboretu, založeném v roce 1860 a o rozloze 2,73 ha, můžeme vidět téměř 40 druhů stromů, převážně ze Severní Ameriky.

Adamovo lože:

Po odpočinku a případné prohlídce areálu pokračujeme vpravo po neznačené silnici a pak po červené a modré na rozcestí Adamovo lože. Zde odbočíme vlevo po modré a klesneme mezi skály z místu Adamovo lože. Jako "Venušinu sluj" nechal místo upravit, vlastně vytesat, maltézský rytíř František Adam z Valdštejna v 18. století. Byl zde již zaniklý oltář lásky s mileneckou dvojicí a Amorem a naproti němu velká pohovka se lvy. I ta je dnes značně poškozená, ale známe ji třeba z filmové pohádky Princ Bajaja.

Hrubá Skála:

Modrá značka a pak zelená nás dovedou přes Myší díru k zámku Hrubá Skála. Dnes je zde hotel, ale můžeme se podívat na nádvoří s výhledem do kraje, zde se odehrával např. poslední boj v již zmíněné filmové pohádce Princ Bajaja. Před zámkem stojí kostel sv. Josefa z roku 1812. Nad křižovatkou před zámkem ční skála Prachovna s vyhlídkou a zbytky staveb, které jsou dodnes těžko interpretované.

Dobrý duch arboreta:

Po odpočinku a občerstvení na Hrubé Skále se dáme po červené značce na křižovatce vpravo směr Valdštejn. Projdeme přes znám již známé rozcestí U Adamova lože a pak jdeme i známou cestou až na rozcestí, kdy rovně vede neznačená cesta, po které jsme šli, a vlevo turistické značky. Tím se dostaneme na severní stranu arboreta, kde je ozdobou socha Dobrého ducha arboreta od Ivana "Dědka" Šmída z Nepřívěci. Najdeme zde i informační centrum s výstavou šišek a vycpaných ptáků.

Pod Čertovou rukou:

Od IC jdeme na konec arboreta (oplocení), kde značky zahýbají vlevo. My se ale dáme rovně přímo do údolíčka pod námi a sejdeme na bývalou tzv. Agrovu stezku. Dnes zde vede značka modrá, po které odbočíme vlevo. Pokud se chceme občerstvit, vpravo jsou dva Kořenského prameny. Modrá značka, jak jsme uvedli, vlevo prochází údolím, kterým jsme se dívali z vyhlídky Na Kapelu vlevo na onu Kapelu zde vpravo. Dále dojdeme k rozcestníku Pod Čertovou rukou. To je skalní seskupení po pravici, které je však oficiálně nepřístupné, ale najde se zde keltské obětiště a zbytky středověkého hrádku a pěknou vyhlídkou.

Kavčiny.

Modrá značka nás vede dál kolem Janovy vyhlídky až rozcestí U Kavčin. Pokud chceme tento zbytek hradu navštívit, dáme se kousek (asi 25 metrů) prudce vlevo po červené a v nejvyšším místě cesty odbočíme po neznačené pěšině vpravo. Budeme klesat po hřbetu na konec ostrožny. Zde stával chráněn příkopy hrádek Kavčiny, uváděný pouze jednou v roce 1440, kdy byl dobyt společně s Valdštejnem zemskou hotovostí. Zbyly zde mimo příkopy, přes které vedl most, skalní místnůstky a drážky pro dřevěné trámy. Jinak pro pokračování se vrátíme na červenou značku.

Valdštejn:

Červená značka nás dovede k hradu Valdštejnu. Je to velmi romantické místo, velmi navštěvované, navíc ho známe i ze jména Albrechta z Valdštejna, jehož rod odsud skutečně pocházel. Najdeme zde zbytky středověkého hradu, ale i některé novější stavby, jako jsou mosty a dominantní kaple. Ty jsou z 18. století, v 19. století byl areál upraven novogoticky. V kapli prožil poslední část svého života hudební skladatel a poustevník Václav Karel Holan Rovenský (1644 - 1718). V historických sálech si prohlédneme interiéry klasicistního i romantického paláce s bohatým dobovým vybavením a kapli sv. Jana Nepomuckého, kde v sakristii je expozice přibližující život a dílo zmíněného Rovenského. V místech středověkého sklepení je k vidění expozice věnovanou pískovcům. Z hradeb je pěkný výhled do okolí.

Studánka U zastávky:

Valdštejn opustíme po zelené značce dolu do Pelešan. Jejich založení se klade až do 2. poloviny 17. století, uvádějí se až v roce 1654. Na začátku osady míjíme v prudké stráni založený místní hřbitůvek. Zelená značka nás dovede dále k mostu přes říčku Libouňku, a pak k prvním domkům Turnova. Zde, pokud nespěcháme, doporučujeme posezení u studánky zvané U zastávky k odpočinku i občerstvení.

Cíl - Turnov:

Značky červená a zelená nás pak dovedou krátce k železniční zastávce Turnov - město.

Trasa měří 14 km, nejvyšším bodem je kamenný rozcestník u křižovatky Jižní sedlo před arboretem 417 metrů, nejnižším místem je pak most před Libouňku na začátku trasy 246 metrů nad mořem. Celkové převýšení na trase je skoro 600 metrů, což pasuje výlet po fyzické stránce k mírně náročnějším.