Výlet po stopách Boženy Němcové - Vizmburk, Havlovice, Červený Kostelec. Historický výlet v Adršpachu.

Dnešní město Červený Kostelec je uveden poprvé roku 1352, kdy zde stál dřevěný kostelík a malá tvrz, ovšem podléhající hradu Červená Hora. Tvrz pak existovala jako dvůr a byla v 16. století zbořena a materiál použit na stavbu kamenného kostela. V roce 1545 se Kostelec uvádí již jako městečko, ostatně se tento název s přídomkem "u Náchoda" udržel přes polovinu 19. století. V roce byl 1867 povýšen na město a roku 1876 se již uvádí jako Červený. Důvodem ke změně bylo víc, určitě proto, že bylo potřeba se odlišit od jiných Kostelců a pak snad, že je tu v okolí samá červená hlína, tedy s obsahem železa. Památeční jsou zde pobyt Boženy Němcové a hrob Viktorky.

Start - Svatojakubská cesta:

Výlet začneme na zdejším vlakové zastávce, kde staví vlaky z Trutnova, Pardubic, Náchodu a Jaroměře. Navíc je zde i autobusová zastávka se spoji od Náchodu, Hronova, Trutnova z dalších i třeba i z Úpice. Od turistického rozcestníku před budovou běží červené značky Cesty Boženy Němcové a modrá. My se po nich vydáme jižním směrem, tedy vpravo při východu z nádražní budovy. Je to směr Červená Hora a Náchod, ale my jdeme jen na první křižovatku s hlavní silnicí. Od značky se odpojíme a jdeme přes železniční přejezd vpravo. Na další křižovatce z hlavní uhneme vlevo a kráčíme podél objektů firmy Saviotechnics. Asi po 350 metrech vpravo odbočuje polní cesta. Tou se vydáme, přejdeme přes pole a dojdeme na křižovatku se zelenou značku Svatojakubské cesty. Ta vede z polského Krzeszowa do Kácova na Sázavě, kde napojuje na jiné značky a končí u hrobu svatého Jakuba St. v Santiagu de Compostela ve Španělsku.

V Potůčkách:

Na Svatojakubské cestě zahneme vpravo a zalesněným údolím dojdeme na křižovatku Po Kramflekem. To je návrší vpravo nad námi, jinak ale turisticky nevýznamné. Pro nás je důležité, že zde přejeme na modrou znaku a dojdeme na další křižovatku Potůčky. Zde opět změníme značku, na žlutou. Pozvolna stoupáme od sevřeného údolí k malé odbočce ke studánce V Potůčkách. Studánka s čistou vodou je zapojena do státní pozorovací sítě.

Vizmburk:

Žlutá značka nás dovede k hlavnímu bodu na naší trase, ke zřícenině hradu Vizmburk. Ten byl založen ve 13. století a zanikl roku 1447 zbořením. Je to jistě zajímavé, ale něco podobného lze říci o mnoha dalších hradech. Co je však výjimečné, že ho po roce 1972 archeolog Antonín Hejna vyčistil a tak se objevilo zdivo mnohdy do výšky patra. Po jeho smrti však upadl hrad do nezájmu a trosky se začaly dál rozpadat. V současné době se hrad již opravuje, takže jeho budoucnost je jistě růžová.

Havlovice:

Od hradu pokračujeme po červené Cestě Boženy Němcové do Havlovic. Klesneme do Podhradí a na okraj Havlovic. Zde přejdeme na modrou, a ta nás dovede ke škole. Zde můžeme navštívit expozici archeologických nálezů z Vizmburku. vstup je však na požádání, například na čísle 777 005 790. Jinak Havlovice vznikly zřejmě až po zboření hadu, uvádějí se poprvé až počátkem 16. století, kdy patřily k panství Náchod. Z památek zmiňme zejména Součkův a Hejnův statek a vodní mlýn.

Dřevěný most:

Modrá značka nás dovede asi k nejzajímavější stavbě v Havlovic, a to k dřevěnému mostu. Ten je 24 metrů dlouhý a jeho počátky sahají hluboko do historie, kdy šlo jen o dřevěnou lávku. Střechu dostal most až v letech 1936 až 1937, roku 1993 byl rekonstruován. Jako jediný most v ČR slouží nejen pěším, ale lze po něm přejet i osobními vozy. Zde se můžeme občerstvit v hostinci "u lávky".

Končiny:

Od mostu budeme pokračovat po neznačených cestách. Nepřejdeme přes Úpu, ale dáme se vpravo asfaltkou do mírného kopce tzv. do Hořejšího Konce. Zde staneme u kapličky z roku 1934, kde zahneme vlevo. Jdeme stále rovně, až se cesta zlomí vlevo. Dál pokračujeme stále vzhůru vilkovou ulicí a pak až k lesu. V něm přejdeme přes návrší Homole (413 m) a za ním začneme pozvolna klesat k rozptýleným domkům Havlovic, opět části Podhradí. Opět zde narazíme na červenou značku, která nás dovede na křižovatku Končiny.

U Devíti křížů:

Na křižovatce změníme barvu, zahneme vpravo po žluté. Ta nás dovede na nejvyšší bod dnešní trasy, návrší Končiny, k vysílači (476 m). Od něho je to již jen kousek na rozcestí U Devíti křížů. Není to známý dálniční motorest, i když v jistém směru jde o významnější lokalitu. Jak jsme u vysílače minuli odbočku vpravo, tak to je cesta do pískovcového lomu, kde byly nalezeny stopy dinosaurů.

Cíl - Červený Kostelec:

Na křižovatce najdeme rozcestník a červené značky Cesty B. Němcové, které nás dovedou do cíle u železniční zastávky Červený Kostelec.

Trasa měří 14 km, nejvyšším bodem je návrší Končiny (476 m), nejnižším pak Podhradí pod Vizmburkem s výškou 326 metrů nad mořem. Celkové převýšení na trase je asi 260 metrů, takže jde vcelku o fyzicky nenáročný výlet.