Výlet v centru Jizerských hor - Frýdlant, Liberec, Harta a okolí...

Jizerské hory mají několik tzv. východisek, jsou to především Liberec, Jablonec, ale od severu Frýdlant, ještě po staru uváděný jako "v Čechách". Toto město je samo o sobě velkým tahákem, protože se nad ním tyčí jeden z nejvýznamnějších hradozámků v Čechách. Slovo hradozámek asi často neslyšíte, ale tady jde opravdu o kombinaci starého hradu na vrcholu skály a pod ním renesanční zámek. Taková kombinace není ale ojedinělá, jmenujme třeba blízký Grabštejn nebo známý Bečov nad Teplou. Většinou staré stavby ale podléhaly přestavbám, takže z hradu se nakonec dochovala třeba jen věž, jako to je u nedalekého Lemberka, nebo skoro vůbec nic, což je příklad Zákup.

Frýdlant:

Nejstarší zprávy o Frýdlantu se trochu potácejí na vodě, protože v roce 1257 zmíněný Frýdlant není možné přesně lokalizovat, a tudíž tehdy uváděný Častolov z Frýdlantu mohl, a asi pravděpodobně tomu tak bylo, sídlit na hradu Frýdlant na Českolipsku. Není to však vzdálené od roku 1278, kdy ho získali Biberštejnové, takže tehdy již hrad existoval bez ohledu na to, zda ho Ronovec, Častolov mezi ně patřil, či někdo jiný zbudoval či nikoliv. Hrad prošel od té doby mnoha přestavbami, rozšiřováním, no a dnes je z něho již výše zmíněná nádhera. Současně s hradem se vyvíjelo i město pod ním, mělo své církevní stavby, opevnění, radnici atd.

Start - Zámecký rybník:

Výlet začneme u vlakového nádraží na trati z Liberce, a dál se odtud koleje rozbíhají po výběžku do Nového Města pod Smrkem a Černous. Před nádražím u zastávky autobusu na křižovatce najdeme rozcestník turistických tras. Procházejí tudy modrá, zelená a žlutá značka, a my se vydáme po zelené a žluté směrem na zámek. Projdeme s nimi k mostu přes řeku Smědou, kde značky vedou na most, ale my zahneme vpravo do slepé Máchovy ulice. Na jejím konci přejdeme vlevo přes pěší lávku do Hejnické ulice, za kterou již vidíme Zámecký rybník. U rybníka se dáme kousek vlevo a zahneme vpravo a i když se potkáme opět se zelenou a žlutou, necháme je být, a dáme se vpravo a vlastně tak rybník skoro celý obejdeme.

Hrad a zámek Frýdlant:

Strání pozvolna stoupáme pod hrad, kde mineme žlutou a zahneme od ní vlevo stále do kopce. Pěšinou vlastně celý hrad obejdeme a dostaneme se před něj na parkoviště. Zde se můžeme rozhodnout, zda využijeme možnost prohlídek, nebo to necháme třeba na čas, kdy již nebude vhodné počasí na vycházky přírodou. Na cestičce vlevo od parkoviště stojí mezi keři pěkný stylový rozcestník. Od něho se dáme opět po zelené a žluté do města.

Kostel Nalezení sv. Kříže:

Klesneme na Zámeckou ulici, po které pak jdeme rovně, i když značky zahýbají vlevo. Po čase se název ulice změní na ČSA, po které přejdeme přes hlavní silnici (Fügnerova) a dostáváme se do historické části města Frýdlantu. U domácích potřeb zahneme vlevo a za Zahradním centrem vpravo. Na levé zdi šedého domku před námi si všimneme čedičového neomítnutého zdiva, jde o zbytek městské hradby. Za úzkým průchodem se dostáváme do Děkanské ulice, kde vlevo dojdeme ke kostelu. Ten vznikl současně se zdejší zástavbou, takže jistě pamatuje 13. století. Dalšími přestavbami byl jeho raně gotický ráz změněn spíše na pozdně gotický, ale i tak jde o významnou stavbu, a to včetně úžasné renesanční pohřební kaple Redernů uvnitř.

Městské opevnění:

Od kostela se dostaneme na náměstí, můžeme třeba obejít zajímavou budovu, původně renesanční, bývalé solnice. Na náměstí si všimneme několika historických budov a výstavné radnice, ve které je i městské muzeum. Od radnice pak pokračujeme ulicí Míru po značkách místních okruhů a zahneme vpravo do ulice Okružní. Vlevo na pilíři v pěkném oplocení vidíme sousoší Piety s dřevěným křížem a vpravo další zbytky městského opevnění.

Rozhledna:

Okružní dojdeme na křižovatku s Havlíčkovou u parkoviště. Zde se setkáme se žlutou značkou, po které jdeme kolem gymnázia a DDM ve významné Glückově secesní vile (advokát Samuel Glück) až k historickému vodojemu, připomínajícímu kapli. Vedle roste chráněný mohutný buk. Žlutá nás nakonec dovede až k rozhledně z roku 1907. Výhled z vrcholu kazí přerostlé stromy, snad by to chtělo je trochu pokrátit... Ale jinak je vidět panorama Jizerských hor a třeba uhelná pánev v sousedním Polsku.

Harta:

Od rozhledny jdeme ještě kousek po žluté, ale pak zahneme vlevo a po silničce dojdeme ke hřbitovu, podle něho zatočíme vlevo a pak ho vpravo obejdeme. Na konci hřbitova zahneme vpravo (Kodešova) a u lesíku odbočíme na úzkou asfaltku vlevo. Loukami dorazíme k lesu, kde se dáme mírně vlevo podle jeho okraje. Pak již do lesa vstoupíme a silnička nás vede kolem pěkné studánky k turistickému posezení u zelené značky. Po odpočinku pokračujeme silničkou po hřebu a dostaneme se k zajímavému místu. Zátočiny Smědé zde vytvořily poloostrov Hartu v nejužším místě v "krčku" asi 200 metrů širokou, ale s převýšením asi 70 metrů. To se využívá k výrobě elektřiny a pod námi prochází také Rigelský tunel z roku 1855. Pěšinami si pak projdeme celý poloostrov po jeho obvodu proti směru hodinových ručiček. Možná nás napadne, proč nebylo toto místo v minulosti využito o osídlení, ale třeba vrchol, obklopený dodnes viditelnými terasami, na svůj archeologický výzkum teprve čeká.

Železniční muzeum:

Hartu opustíme po pěšině vedoucí nad jihovýchodním ústím tunelu a strání pak dojdeme na zelenou turistickou značku. Ta nás podle železnice dovede na okraj Frýdlantu, kde přejdeme po mostě přes Smědou. Když se dostaneme na železniční přejezd, v budově bývalého lokomotivního depa napravo je umístěno železniční muzeum. Otevřeno zde mají v sezoně každou sobotu, jinak se dá prohlídka předem objednat telefonicky (606 302 260).

Cíl - Frýdlant:

Od muzea pokračujeme stále po zelené značce Úzkou ulicí až na hlavní silnici (Žitavská) a pak ke kostelíku sv. Máří Magdalény. Ten je původně goticky, ale pak barokně přestavený, dnes ho využívá pravoslavná církev. Zelená se pak spojí se žlutou a obě nás společně doprovodí až na vlakové nádraží, odkud jsme na začátku vyšli.

Trasa měří 14 km, nejvyšším místem je Frýdlantská výšina s rozhlednou 394 metrů a nejníže jsme se dostali na Hartě u Smědé do výšky 271 metrů nad mořem. Celkové převýšeni na trase je asi 260 metrů, ale je to po pěkných pohodlných cestách, takže jde o nenáročnou vycházku, kterou zvládnou i menší děti, na kočárek to však hlavně pěšinám na Hartě ale určitě nebude.