Kde se dřív říkalo Brumis - Výlet Brniště, Vratislav a okolí...

Rozluštit zajímavé slovo z titulku není vůbec těžké, jde o nejstarší známou verzi názvu obce Brniště. Když se tento zápis v roce 1352 uskutečnil, nešlo o založení vsi, ta zde již stála a měla dokonce farní kostel. Takže z toho vyplývá, že je Brniště starší. Ale jak, to je otázka. Jednou z možností nápovědy je rozbor zdiva kostela, kde se našly nejstarší části z doby, kdy se stavěl i kostel (starý) v Jablonném, a to někdy kolem roku 1240. Je tedy otázka, zda se brnišťský kostel budoval s tehdy nově vysazenou vsi, nebo v již starší zástavbě. A na to jsme dosud krátcí, takže se raději vydejme na cestu.

Start - Hornické muzeum:

Výlet začneme u železničního nádraží. Tady máme jednu zajímavost, že šlo o jedno největších nádraží v oblasti, protože odsud vedly průmyslové vlečky, protože nedaleko těžil uran, nad nádražím v Tlustci čedič a nemalou mírou k rušnému provozu napomáhala i sovětská armáda. Dnes množství kolejí působí spíše nostalgicky. My je nebudeme počítat, ale vydáme se na cestu. Před budovou, myšleno s kolejemi za zády, zahneme vlevo a dojdeme na hlavní silnici od Stráže pod Ralskem. U závor je malé soukromé hornické muzeum, otevírací doba je závislá na přítomnosti majitele, proto za prohlídku neručíme.

Hlemýždí:

Od kolejí se dáme kousek zpátky a po silnici směr Brniště. Dojdeme do povlovné pravotočivé zatáčky, kde zahneme na polní cestu vlevo. Projdeme kolem malého lesíku a za ním zahneme vpravo a asi po dalších 50 metrech opět vlevo s lesíkem stále po pravé ruce. Cesta se za lesem zakroutí a my mezi poli dojdeme na okraj osady Hlemýždí. Ta se uvádí v roce 1540, ale zakrátko se stala samostatným statkem Blektů z Utěchovic. Staré sídlo se nedochovalo, ale tvrz Nové Hlemýždí stojí dodnes, jen je v něm ředitelství ZOD Brniště a má číslo čp. 1 osady Jáchymov. Na místní komunikaci, úzké asfaltce, se dáme vpravo, ujdeme asi 300 metrů. Zde na křižovatce zahneme vlevo a sejdeme na další křižovatku, kde odbočíme vpravo. U starého kamenného domu pak zahneme vlevo a přes můstek nad Panenským potokem dojdeme na hlavní silnici od Mimoně.

Skalní pramen:

Vpravo od nás je autobusová zastávka a vlevo od ní zajímavě upravený prostor zbořených domů. Vedle zbytků stavení ve skále tu jsou pohádkově upravené sklípky, Skalní pramen, cestičky s můstkem, na tabulích pohádka a podobně. Jde tudy také nově vybudovaný chodník podél silnice. Po něm se dáme k Brništi, ale asi po 300 metrech po levici spatříme z březových kůlů postavenou bránu.

Sochy ve skalách:

Brána je začátkem nově vybudované galerie Sochy ve skalách. Šipky nás vedou starými skalními úvozy, kde na různých místech sochaři z Čech a Německa vytvořili soubor soch a reliéfů. Na nejzazším místě pak staneme u skalní kapličky, která po zapomnění byla vysvobozena právě při budování stezky. Ta končí na stejném chodníku při silnici, jen blíže objektu, ve kterém najdeme prodejnu místního ZOD a ekocentrum.

Ekocentrum:

Ekocentrum v Brništi nabízí zajímavé programy zejména pro děti a mládež. Pokud je otevřeno, můžeme si ho prohlédnout a zjistit více o jeho činnosti, například o akcích spojených s místní Stezkou hastrmanů, kterou částečně na trase ještě objevíme. V okolí budovy můžeme vidět dřevěné schody, od parkoviště je i kousek k bylinkové zahrádce.

Brnišťský vrch:

Pokračujeme dál podél silnice, ale na okraji vsi odbočíme vlevo po silnici do Velenic. Tou jdeme kolem přírodního amfiteátru a pak zalesněným údolím asi jeden kilometr. Když vyjdeme na nejvyšší bod silnice, odbočíme u vysílače vpravo na polní cestu. Tou se dostaneme na úpatí Brnišťského vrchu na okraj lesa ke křižovatce. Zahneme šikmo vlevo na cestu do lesa (ale ne na pokračování cesty více vlevo po okraji lesa), kde projdeme mezi dvěma jámami starých lomů. Na křižovatce výše zahneme pak vlevo a obloukem obejdeme zhruba polovinu kopce. Občas se nám naskytne dílčí výhled do kraje. Škoda, že zde není na vrchu rozhledna, Brnišťský vrch je totiž úžasný právě proto, že by z něho byl široký kruhový výhled.

Vyhlídka:

Kopec obejdeme a opět staneme na okraji lesa nad Brništěm. Zde se nám naskytne výhled na Ještědský hřeben v dáli a nalevo na Lužické hory a další vrcholy. Dál pak klesáme rovnou polní cestou mezi loukami a poli směrem k Brništi. Než do vsi dorazíme, projdeme malým lesíkem a staneme u objektu ZOD Brniště. Obejdeme ho zleva a a pod branou na rozcestí zahneme vpravo.

Kostel v Brništi:

Vedlejší páteřní komunikací Brniště procházíme kolem starých statků, mineme malý rybníček a pak i kapličku. Nakonec dojdeme ke trojici bytových domů a na hlavní silnici. Jsme teď jen kousek od místa, kde jsme odbočovali směrem na Brnišťský vrch. Před námi je hřbitov a my se dáme podle něho vlevo. Na jeho konci stojí v úvodu zmíněný kostel, který jistě mnohého zaujme pro svou netypickou věž.

Vratislav:

Pod kostelem jsme v centru obce s obchodem, školou i obecním úřadem s poštou. Vlevo také můžeme vidět nově postavený Sborový dům Oáza místních baptistů. Když jsme si vše dle libosti prohlédli, pokračujeme po silnici směrem na Jablonné v Podještědí, tedy do mírného stoupání. Před dopravní značkou "zúžená silnice" zahneme na místní komunikaci vpravo, ale to již jdeme po značkách výše zmíněné Stezky hastrmanů. Ta je celkově dlouhá 6 km a je určena především pro děti. Pro nás bude průvodcem již do konce výletu. Nejdříve dojdeme z rybníku Vratislav.

Vratislav a mlýn:

Rybník se dá s troškou námahy obejít, ale jinak pokračujeme směrem k nádraží, až staneme u mlýna. Mlýn je poměrně starý, ale dnešní podobě je až klasicistní, ale proti naprosté většin mlýnů v kraji pracuje dodnes. Opět se tu setkáme s dalšími dřevěnými sochařskými díly.

Cíl - Nádraží Brniště:

Dále mineme koupaliště, přejdeme přes Panenský potok a před silnicí zahneme se značkami vlevo. Po okraji lesa dospějeme k Brnišťskému rybníku. Po jeho jižním okraji pak dojdeme přes mokřad ke kamennému můstku a mineme pozdně barokním kapličku. Pak podle lesa zahneme vpravo ke kolejím, podle kterých opět vpravo se již snadno dostaneme k nádraží.

Trasa měří 14 km, nejvyšším bodem je západní úbočí Brnišťského vrchu 439 metrů, nejníže se dostaneme na můstku přes Panenský potok v Hlemýždí, 286 metrů nad mořem. Celkové převýšení na trase je asi 200 metrů, takže jde o fyzicky nenáročný výlet.