Kam došel i Mácha - Výlet Lázně Bělohrad a okolí...Výlet v podhůří Krkonoš.

Lázně Bělohrad asi nemohou věhlasem konkurovat největším lázeňským střediskům v Čechách, jako jsou Karlovy Vary, Mariánské Lázně, Teplice a další. Co však nabízejí, to je určitě větší klid. My se nyní vydáme do okolí Lázní Bělohrad, ale je samotné mineme, protože se dostaneme do Horní Nové Vsi.

Horní Nová Ves:

Nová Ves se dnes dělí na Dolní, Střední a Horní, ovšem v nejstarší historii šlo o ves jednu, a ta se uvádí již v roce 1354. V jedné části stávala tvrze Koštofrank, která se stala základem nynějších Lázní Bělohrad. I zde v horní části podle tradice bývala tvrz Drážná, ale ta zanikla beze stop. My ale i tuto ves mineme, protože startem bude zdejší vlaková zastávka.

Start - Horka:

Jak bylo řečeno, výlet začneme na vlakové zastávce, kde staví vlaky ve směru od Lomnice nad Popelkou, Městce Králové, Staré Paky a Chlumce nad Cidlinou. Nedaleko odsud je i autobusová zastávka, kde staví linky z Hradce Králové, Hořic, Špindlerova Mlýna a Nové Paky. Od vlaku vede modrá značka na křižovatku silnic, a to i se žlutou značkou. My ale obě značky opustíme a dále se silničkou k jihu, tedy od vlaku vpravo. Jdeme po mírném hřbetu, projdeme pod elektrickým vedením a dojdeme k místnímu hřbitovu. Nad ním můžeme navštívit vršíček Horku (339 m), kde různé prolákliny mohou evokovat dávné opevnění.

Lány:

Za hřbitovem na křižovatce zahneme vpravo, přejdeme přes železniční trať a na další křižovatce se setkáme s červenou značkou Cesty K. J. Erbena. Po ní budeme klesat pozvolna k potoku Heřmanka. Za ním pak vystoupáme do osady Lány. Ta patří k těm mladším, uvádí se až ve 2. polovině 18. století a nemá vůbec nic společného s obcí, kde má náš prezident rezidenční zámek. Najdeme zde několik typických podkrkonošských stavení a kapličku sv. Václava z roku 1843.

Horní Lány:

Po červené značce projdeme přes Lány, u kapličky se dáme vlevo, abychom nemuseli šlapat jen asfalt. Za domem čp. 9 se cesta stáčí vpravo dolů opět na silnici do osady Horní Lány, ale pokud se nebojíme trochu horší cesty, dáme se vlevo nad zahrady a po okraji pole přejdeme úsek, kde pod námi červená opět došla na zmíněnou asfaltku. Stejně z ní ale odbočí vlevo a vystoupá na okraj srázu, po kterém jdeme i my, ti jdoucí bez značky. S červenou pak pokračujeme kus po okraji lesa a pak zahneme vlevo k Malé Horce.

Malá či Hřídelecká Horka:

Vršek Horku (398 m) najdeme na okraji vsi Hřídelec po levé ruce. Určitě se k vršku vydejte, protože můžete objevit něco zajímavého. Jde o přírodní památku, zachovalou třetihorní sopku. Kdysi se zde těžil čedič a následným procesem tu vznikly různé dutiny připomínající jeskyně. Můžeme zde najít i vzácnější nerosty, jako je amfibol, dolomit, natrolit, aragonit, olivín, které jsou označeny jako nejdokonalejší z minerálů nadcházejících se na našem území. Můžeme zde v zimě objevit také netopýry černé, ale jinak hnízdící poštolky a rehky. A z vrcholu je i pěkný výhled do středu sopky a na Bělohradsko.

Památník letců:

Od Malé Horky se dáme neznačenou cestou k jihovýchodu, tedy dolu jakoby ven ze vsi. Asi po 200 metrech staneme u pomníku, který zde byl postaven v roce 2005 k 60. výročí, protože se zde 14. února 1945 po bombardování Drážďan zřítil jeden z amerických bombardérů B-17.

Hřídelec:

Od pomníku se dáme prudce vpravo a vystoupáme zpět do Hřídelce. Jde o ves poměrně starou, uvádí se v roce 1367 jako sídlo Vojtěcha z Hřídelce. Jeho případné sídlo je dnes neznámé, snad to byla tvrz. Stával zde taky starý kostel sv. Jiří, ale na jeho místě stojí novostavba z roku 1840. V obci najdeme i několik roubených chalup.

Velké Boroví:

Ve středu obce najdeme opět červených značkách Erbenovy cesty, ale na horním konci vsi od rozcestníku pokračujeme již dál po modré údolím Hřídeleckého potoka a pak mírnými svahy Velkého Boroví (443 m). Na jeho vrchol ale nedojdeme, protože na křižovatce lesních cesta na okraji nově vysázeného lesa po pravici zahneme mírně vpravo. Pak po neznačené cestě s vyšším lesem po levici dojdeme až na asfaltovou silničku. Po té dorazíme k prvním domkům osady Valdov.

Valdov:

Také Valdov, jako již námi dříve prošlý Hřídelec, míval ve svém začátku panské sídlo, a to za Jiřího z Valdova v roce 1386. Ale i jeho tvrz (?) zcela zanikla, zato od roku 1416 má tradici zdejší mlýn. My však projdeme jen dolním koncem Valdova, na křižovatce totiž zahneme vpravo přes potok, který níže napájí rybník.

Přibyslav:

Silnicí jdeme údolím až za železniční přejezd, za kterým zahneme vlevo do Přibyslavi. Tato ves se uvádí poprvé až roku 1654. Nejstarší památkou je zde smírčí kříž, který najdeme, když projdeme celou vesnicí až na hlavní silnici, vedle autobusová zastávky a dvou garáží na soukromé zahradě. Zde stál, stejně jako vy, v roce 1833 i K. H. Mácha, a tak ho kříž zaujal,m že si ho namaloval. Traduje se pověst o zavražděném a zde pohřbeném mnichu.

Královna máje:

Kolem hospody a smírčího kamene prochází žlutá značka. Po ní pak dojdeme po hřbetu s pěknými výhledy, lesem a pak stráněmi k soše Královny máje, Ta je zde od roku 1730 a údajně připomíná dávný požár.

Cíl - Horní Nová Ves:

Cesta pak prochází lesem a z něho vyjdeme u prvních domků Horní Nové Vsi. A pak klesneme k již nám známému rozcestí u vlakové zastávky.

Trasa měří 14 km, nejvyšším místem je smírčí kříž v Přibyslavi 478 metrů, nejnižším bodem je most přes potok Heřmánka na začátku cesty 307 metrů nad mořem. Celkové převýšení na trase je 251 metrů, takže jde o fyzicky nenáročnou turistickou cestu.