Ondřejníkem za zbojníkem Ondrášem - Výlet - Ondřejník, Skalka, Opálená, Čeladná..

Dnešní výlet začneme v obci Čeladná. Najdeme ji mezi Kunčicemi, případně Frenštátem pod Radhoštěm, a Frýdlantem nad Ostravicí. Katastr obce se táhne od středu jižním směrem v délce 14 km a výškově je od nejnižšího místa (říčka Frýdlantská Olešnice) k nejvyšší Kněhyni rozdíl víc jak 850 metrů.

Čeladná:

Ves Čeladná se v listinách vyskytuje až od roku 1581, vedle zemědělců se zde také těžily a zpracovávaly železné rudy. Ve známost se však obec dostal svými lázněmi, na které nyní navazuje Beskydské rehabilitační centrum. Z památek můžeme zmínit zejména barokní kostel sv. Jana Nepomuckého s věží z roku 1759. A protože jsme v Beskydech, najdeme zde i pomník obětem fašismu se sochou partyzána, pomník popravených partyzánů a také hrob partyzánského velitele Jána Ušiaka a jeho tří druhů.

Start - Pstruží:

Výlet začneme u železniční zastávky, kam jezdi vlaky z Frenštátu pod Radhoštěm, Ostravy a Valašského Meziříčí. Hned vedle zastávky přes přejezd přechází žlutá Jezevčí stezka, po které se dáme vlevo do vrchu. Jdeme podél potoka a oplocení zahrady a za ním na první křižovatce zahneme na neznačenou cestu vpravo. Přejdeme kousek louky ke skupině domků, kde za oplocením posledního domku zahneme opět vpravo. Pod dráty elektrického vedení s asfaltkou zatočíme ale vlevo a asfaltkou klesneme mírně k potoku. Zde na vidlicové křižovatce zahneme vlevo, ne k závoře vpravo. A pak již jdeme rovně až do středu obce Pstruží. Je zajímavé, že i ta se poprvé uvádí na stejně listině hukvaldského panství z roku 1581. Také zde se těžilo, ale jen krátce, obec se však stala proslavenou svou smaltovnou. Ta sice zanikla, ale můžeme si zde prohlédnout malou kapličku mezi lípami. Od kaple vlevo pod školou najdeme hezké posezení přímo před informačním centrem, knihovnou a cukrárnou.

Ondřejník:

Se středu obce stoupáme po hlavní silnici až k obecnímu úřadu a požární zbrojnici. Za nimi pak zahneme na křižovatce vlevo a dojdeme k můstku přes potůček. Před ním však opět odbočíme vlevo a podle potoka se stromovím doratíme až na křižovatku na konci stromoví. Zahneme zde vpravo a opět stoupáme kolem samot a kousek lesem a najednou jsme na lesní cestě se zelenou značkou a místním okruhem Jezevčí stezka. Dáme se tu vpravo a postupně vystoupáme až k turistické chatě Ondřejník. Tu si zde vystavěli turisté v letech 1906 až 1907 a rozšířili ji roku 1930. Bývala zde i chata Solarka, která však roku 2002 vyhořela a zbyly po ní jen základy. Pod chatou je malá chatka s venkovním občerstvením a vedle kaple sv. Antonína Paduánského. Ondřejníkem je v širším měřítku myšlena nejen tato chata, ale zejména celý horský masiv, kterým se pohybujeme. Západně nad námí je také vrchol s tímto jménem, ale na něj žádná značka nevede.

Skalka:

Od chaty se dáme po značkách Jezevčí stezky, tentokrát je to ale modrá, a současně se modrou turistickou. Vyjdeme do sedla Ondřejníku, který je vpravo od nás rovnou po hřbetu. My ale pokračujeme po značkách stráněmi a pak po hřbetu na vrchol Skalku. Z něho je velmi dobrý výhled na celé Moravskoslezské Beskydy, ale jinak zde mimo dřevěného stožáru nic není, škoda, přitom jde o nejvyšší vrchol masivu Ondřejníku a i celé Podbeskydské pahorkatiny. Podle základního kamene se však jednou možná dočkáme.

Ondráš:

Cesta, kterou jsme šli, i vrchol Skalky jsou plné různách balvanů, kde někde podle lidové tradice měl zbojník Ondráš ukrývat své poklady. Vlastním jménem šlo o Ondřeje Fuciman a(1680 - 1715) z Janovic, který byl a dosud je nejslavnějším slezským zbojníkem, vůdcem zbojnické družiny. Skončila ale podobně jako Nikola Šohaj, byl zabit svým druhem Jiřím Juráškem.

Opálená:

Nyní budeme klesat, jak jinak, než zase po modré. Mineme louku, kterou využívají paraglidisté, a můžeme také sejít i po ní na její dolní okraj, nebo ji obejdeme po značce. Pod loukou je známá studánka s dobrou vodou, kde se můžeme osvěžit. Přírodní rezervací pak doslova spadneme na rozcestí Skalka, kde značku opustíme. Dáme se dál po značkách NS Skalka silničkou vlevo. Po necelém kilometru vcelku pohodlné cesty narazíme na křižovatku se žlutou značkou, po které zahneme vpravo. A žlutá, stále již jen s klesáním, nás vlastně doprovodí až do cíle. Mineme tu rozcestník a chatu ve stejnojmenném skiareálu Opálená.

Cíl - Čeladná:

Jak bylo řečeno, do cíle dorazíme pohodlně, ale značně v klesání, až do cíle u železniční zastávky Čeladná.

Trasa měří 14 km, nejvyšším bodem je Skalka s 964 metry a nejnižším místem samozřejmě start a cíl se 425 metry na mořem. Celkové převýšení na výletu je asi 540 metrů, ale jde i díky pohodlným cestám jen o mírně až středně náročnou trasu.