Okolí Nového Malína - Ptačí skály, Smrčník, Volyňské skály, Kamenný vrch. Pěkná turistika v Jeseníkách.

Dnes se podíváme do jižní části CHKO Jeseníky. Ty tu ale zasahují do části Hanušovické vrchoviny. Zde však nenajdeme tak významná střediska cestovního ruchu, jako jsou třeba Karlova Studánka či Rejvíz, ale zase je tu více klidu. Ostatně v duchu našich výletů, že vyhledáváme i cesty neznačené, místy se může stát, že budeme v lese sami. Výlet začneme v obci Nový Malín.

Nový Malín:

Obec Nový Malín se do roku 1947 nazýval Frankštát. A možná je v tomto jméně skrytá nejstarší historie, že byl založen Franky. Jde nejspíše o dobu kolonizace, tedy nejde o Franky, jak je známe třeba z bojů proti Římanům, ale o obyvatele Franků, bavorského území na západ od Chebu. Ti si zde vybudovali asi opevněnou osadu oválného tvaru, v jehož středu byla křižovatka u dnešního obecního úřadu. Část opevnění v podobě valu se dochovala na zahradách asi 50 metrů severně od kostela zhruba mezi č. p. 138 a 896. Jižní část opevnění vedla zřejmě podél Malínského potoka, západní část je ale zcela nejasná. Stáří odpovídá i tradice, že byl kostel Narození P. Marie postaven na místě pohanského obětiště či chrámu, nalezly se tu totiž památky i po době lužické kultury 14.- 4.století př. n. l. První zmínka o obci je ale až z roku 1350.

Start - Ptačí skály:

Výlet začneme u výše zmíněného kostela. Nad ním u železničního přejezdu prochází zelená značka, po které se vydáme východním směrem na Hvězdu a dál na Skřítek. Jdeme po silnici do stále sevřenějšího údolí Malínského potoka. Za posledním domem (čp. 225) zahneme po asi 30 metrech ze silnice vpravo, přejdeme přes potok a zkrátíme si tak cestu, protože dál pokračujeme po silnici vpravo. Vystoupáme serpentinou až malému pomníčku polesného Heinricha Czöppána (1862 - 1913) po levici a za ním zahneme na lesní cestu vlevo. Touto úvozovou cestou vystoupáme až na hřbet, kde přejdeme přes křižovatku a trochu klesneme na druhé straně hřbetu k Ptačím skalám. Jde o mohutný útvar z rulových skal s četnými žilami křemenců a kvarcitů. Ticho samoty zde občas využívají trampové v převisu na úpatí.

Mrtvý muž:

Po lesní cestě pokračujeme od Ptačích skal severovýchodním směrem, trochu dolu a pak mírně nahoru, nad námi můžeme vidět další skaliska. Když se přiblížíme k Mýdlovému potoku, zahneme vpravo a přejdeme ho. A pak se dostaneme do tzv. Kamenných vrat, která rozdělují skály Mrtvého muže. Jde o protáhlý skalní masív, kde měl v roce 1921 zahynout při výstupu mladý muž, ovšem bylo to o něco dál. Skály jsou pěkné, ale výhled z nich pro vysoké stromy je silně omezený.

Volyň:

Pokud projdeme jen Kamennými vraty, nebo se dostaneme do horních částí skal, narazíme vždy na modrou značku. Tou budeme dál stoupat po skalnaté hraně až na vrchol zvaný Volyň (875 m). Vrcholu dominuje mohutné skalisko. Výhled zde opět nečekejme, snad kdyby přišla nějaká větrná bouře a udělala mezi stromy probírku.

Volyňské skály:

Po značce klesneme do sedla a opět budeme po hřbetu stoupat až k Volyňským skalám. Tady je totiž to místo, kde onen muž zahynul a pak se po něm anonymně pojmenovaly skály úplně jinde. Ale je pravda, že na některých mapách je i toto místo pojmenované U Mrtvého muže. Přímo v místě jeho pádu je vyhlídková plošina s rozhledem do okolí, ovšem to musíme od rozcestníku asi o 100 výškových metrů klesnout východním směrem. Je pak lepší sem odbočit šikmo vpravo přímo ze sedla a pak se do sedla opět vrátit.

Smrčník:

Dál pokračujeme ve stoupání po modré značce až na Smrčník (919 m). Jde o protáhlý vrchol, který je v některých částech vykácený, takže zde konečně najdeme slušnější výhledy.

Kamenný vrch:

Od vrcholu klesneme do dalšího sedla, ze kterého pak dojdeme na křižovatku Pod Smrčníkem. Zde se setkáme s červenou a zelenou značkou. Zelenou necháme být a s červenou vystoupáme k rozcestníku Kamenec. Tady se odpojíme od modré a již jen po červené zdoláme Kamenný vrch (964 m). I jemu dominuje výrazná skála, na které stojí sice skromná dřevěná konstrukce vyhlídky, ale s úžasným výhledem na vrcholy Jeseníků i s Pradědem, na Orlické hory a mezi dalšími až na úrodnou Hanou a Olomouc. Jen to ale chce se nebát a přes upozornění, že vstup je na vlastní nebezpečí, po žebříku vystoupat nahoru.

Burgstein:

Červená značka na vrcholu končí, takže budeme opět pokračovat bez značky. Pod skalou zahneme mírně vlevo a severní strání asi jeden kilometr, nemůžeme zabloudit, klesneme zase až na červenou. Po té budeme klesat po výrazném hřbetu, místy skalnatém. Projdeme přes mýtiny a na kraji vysokého lesa červená odbočuje ze hřbetu vpravo strání dolu. My ale jdeme po hřbetu dál, mírně ještě vystoupáme, ale pak také začneme po hřbetu klesat. Přes mýtinu sejdeme na lesní silničku, ale tu jen přejdeme a pokračujeme v sešupu stále po hřbetu. Klesneme úvozem do sedla a následuje částečně holá výšina (683 m). Ta se západním směrem rozbíhá dvěma směry, na levém najdeme zbytky hradu Burgsteinu či Malínského hrádku. K němu se ale dostaneme po pěšině prudce vlevo na konci úvozu při klesání z této výšiny. Z hradu, o kterém nejsou žádné historické údaje, zbyly jen mohutné příkopy a valy.

Cíl – Nový Malín:

Od hradu můžeme pěšinami mezi skalami klesnout do údolí na zelenou značku a po ní vpravo dojít na silnici a do Nového Malína. Pokud se nechceme drápat prudkou strání dolu, vrátíme se raději na hřebenovou cestu a po ní pokračujeme přes mýtinu a louku na lesní cestu. Ta se na hřbetu stáčí prudce vlevo do údolí, ale my zde odbočíme vpravo a opět po hřbetu podél remízek úvozovou luční cestou dojdeme k prvním domkům Nového Malína. Asfaltka nás pak dovede na údolní silnici se zelenou značkou. A tady to již známe, takže snadno dojdeme do cíle u kostela.

Trasa měří 14 km, nejvyšším bodem je samozřejmě Kamenný vrch 964 metrů, nejnižším skoro již tradičně start a cíl s 375 metry nad mořem. Celkové stoupání je 600 metrů, takže jde o náročnější trasu, už i pro obtížnější partie při výstupu skalním hřbetem.