Přes Levín až na Kozinec - Rodinný výlet v Podkrkonoší.

Podkrkonoší je možná trochu turisticky podceňovanou oblastí mezi Krkonošemi a Českým rájem. Je pravda, že zde nenajdeme turisticky exponovaná místa se stovkami návštěvníků denně, ale na druhé straně koho nelákají ty davy turistů, mnohdy sem vyvážených lanovkami a dováženými autobusy a řadou aut, tady najde mnoho zajímavých cílů na výlety. Takže se sem vydejme a začneme v Horce u Staré Paky.

Horka u Staré Paky:

Obec Horka vznikla kolem statku, který se uvádí až v roce 1823, kdy již měla ale 12 domů (chalup) a 79 obyvatel. Ves stávala na katastru Čisté, lae značně se rozvíjela, zejména díky mlýnu, pak pile a výrobě cikorky, pak zde byly i sklady bavlny a obilí a i textilu. Po vybudování železnice v roce 1958 se z budovy nádraží stala významná pošta s tříděním zásilek pro široké okolí. K osamostatnění Horek s Nedařížem došlo v roce 1991. Chráněné památky zde žádné nejsou, takže vezměme za vděk křížkem u obecního úřadu v roce 2015 obnovený milník na křižovatce.

Start - Nedaříž:

Výlet začneme u železniční zastávky, kam můžeme dojet na linkách z Liberce, Jaroměře a Staré Paky. Proti nám je významný dřevařský podnik Wotan Forest, a.s., před ním se dáme vpravo a kolem Auta PS vlevo a pak opět vlevo na silnici směrem na Nedaříž. Přejdeme přes Nedařížský potok, na kterém byly v minulosti tří větší rybníky. Právě silnice nad potokem byla hrází toho největšího rybníku. Poprvé se ves uvádí v roce 1360, kdy byla sídlem Jana z Nedaříže. Pak ves patřila pod Pecku, ale roku 1627 ji Albrecht z Valdštejna daroval karteziánskému klášteru ve Valdicích. Pak tu byl vystavěn dvůr s kaplí sv. Václava a zmiňované tři rybníky. Klášter byl roku 1782 zrušen a pozemky rozparcelovány pro osadníky z Vidochova a další pro německé kolonisty. Z památek zde mnoho nezbylo, tak jen socha Krista s děckem u hlavní silnice, a pak kamenný kříž v dolní části obce. Nad křížem stával onen zmíněný dvůr a možná i Janova tvrz. Kdo ví? Ale pozor, u kříže zahneme vpravo.

Studenecký mlýn:

Na Nadařížem přejdeme cestou mezi poli a přes nízké návrší klesneme k Mlýnskému potoku se několika rybníčky. Můžeme se vydat vlevo podle nich přímo ke Studeneckému mlýnu a kolem křížku, ale jinak cesta vede po hrázi posledního do lesa a pak asi po 100 metrech vlevo přes vykácený průsek pod vysokým vedením na okraj lesa. Zde zahneme vlevo a jsme také u mlýna. Ten tu určitě stál již v 18. století, zprávy o něm ze starých dob nejsou. Dnes tedy nemeleme, ale budovy a mlýnice jsou zachované.

Levínská Olešnice:

Od mlýna se dáme silničkou údolím proti toku potoka Oleška severozápadně do místní části Smitecko, patřící pod Studenec. Po pravé ruce máme zalesněné návrší, kde pod jeho vrcholem můžeme objevit příkopy dávného středověkého sídla. Tvrziště je mimo trasu, ale pokud máme čas... Jinak jsme zde narazili na červenou značku, po které se dáme vlevo. Přejdeme přes mírné návrší a dojdeme na silnici od Studence a vlevo do Levínské Olešnice, kam nás také značka dovede. Ves se uvádí v roce 1396, kdy zde byl kostel a ves patřila k hradu Levínu. Ves byla roku 1449 sídlem Haška Črta z Olešnice, který tu měl tvrz, od 16. století již zde byla jen ves patřící ke hradu Kumburku. Zmíněný kostel Všech svatých byl později mnohokrát přestavován, dnes působí velice prostě. Tvrziště najdeme jako menší kopeček těsně před železničním přejezdem u zastávky vlevo od silnice.

Levín:

Pokračujeme vsí a pak lesem po červené značce až na hrad Levín. Ten byla založen snad počátkem 14. století, uvádí se roku 1333. Zanikl někdy v době husitských válek, ale jestli to bylo opuštěním či nějakou válečnou epizodou, již nevíme. Dnes se z něho dochovaly mohutné valy a příkopy, zbytky zdiva najdeme již jen na hlavním hradu, na přehradí jen menší vyvýšeniny.

Nad Veselkou:

Od hradu pokračujeme lesní silničkou dál po červené, ale neodbočíme po ní mírně doprava, ale stoupáme rovně po levé straně nad údolíčkem. Na dalším rozcestí, kde silnička uhýbá vpravo zahneme vlevo na rovnou cestu na vrchol hory Levína (569 m). Za posedem ale odbočíme vpravo a rovně dojdeme na okraj hrany a úvozem sestoupíme v serpentině na okraj luk nad Podlevínem, který máme napravo. My se ale dáme vlevo a dojdeme na silnici v sedle nad Veselkou s kamenným křížem.

Kozinec:

Na křižovatce v sedle se potkáme ze zelenou značkou, která nás bude provázet dál. Jdeme lesem skoro po vrstevnici, ale pak zahneme prudce vlevo a dostaneme se na hřbet. Po něm dojdeme až na vrchol Kozince (608 m). Jestli nás lákají výškové rekordy, tak stojíme na Pik Jičínska. Pokračujeme dál po hřebenu až na východní vrchol Kozince s rozhlednou (600 m). Jako telekomunikační věž byla postavena v roce 2004 a v roce 2009 byla zde zpřístupněna rozhledna. Z plošiny 33 metrů nad zemí je vidět širé okolí a ze vzdálenějších bodů třeba Kozákov, Ještěd, Krkonoše a při dobrých podmínkách i Orlické hory a vedle dalších i Kunětická hora. Rozhledna je však přístupná pouze v letní sezoně v sobotu.

Cíl - Horka u Staré Paky:

Od rozhledy se vrátíme na značku a klesneme na hlavní silnici I/16, po které to máme do Horky u Staré Paky jen kousek do cíle.

Trasa měří 14 km, nejvyšším bodem je Kozinec 608 metrů, nejnižším most v Levínské Olešnici 460 metrů nad mořem, celkové převýšení je necelých 300 metrů, takže jde o vcelku nenáročný výlet vhodný i pro rodiny s dětmi.