Výlet v Českém ráji: Klokočské průchody, Postojna, Rotštejn, Rozhledna Dubecko

Dnešní výlet nás provede známými i všeobecně neznámými místy Jičínské pahorkatiny mezi Kozákovem a Turnovem. Jsou zde skalní oblasti, malebné vesničky, občas nějaký rybník, rozhledna, takže ideální prostor pro turistiku. Výlet začneme v osadě Karlovice, kam se dostaneme po silnici E442 (35) mezi Turnovem a Jičínem od odbočky do Sedmihorek necelý kilometr. Je zde i zastávka autobusu na lince z Turnova do Rovenska a samozřejmě i zpět. Pokud přijedeme vlakem, ze zastávky Karlovice-Sedmihorky, kde staví spoje od Turnova a Hradce Králové, je to sem po modré značce také jen asi kilometr.

Karlovice:

Karlovice bývaly jen několik chalup, uvádějí se až roku 1543, ale na jejím území stávala středověká ves Přáslavice, známá již roku 1352. Ta však až na gotický kostel sv. Jiří a jednu chalupu zanikla. Na místě oné chalupy dnes stojí budova obecního úřadu.

Start - Svatoňovice:

Výlet začneme u zastávky autobusu, středem obce prochází modrá značka, po které se vydáme směrem na Dubecko a vzdálený Železný Brod. Jdeme příjemným údolím Karlovického potoka a odbočíme z něho vlevo do osady Svatoňovice. Ty si samozřejmě nesmíme poplést s daleko slavnějšími Svatoňovicemi u Trutnova. Sto metrů vpravo u sinice roste chráněná Svatoňovická lípa a dál asi 400 metrů stojí moderně řešená socha Piety, vlevo asi 150 metrů mezi domy spatříme památeční kamenný kříž. U autobusové zastávky stojí požární zbrojnice se zvoničkou na střeše, kde je umístěný zvon z roku 1994, ale se srdcem z roku 1929 po zvonu, který byl rekvírován v roce 1942.

Kvítkovice:

Ze Svatoňovic pokračujeme po modré značce stále vzhůru a pak krátce projdeme lesíkem a jsme v Kvítkovicích. Pokud jde o doložené stáří, tato ves patří k těm nejmladším, uvádí se až roku 1790. Zahneme zde vlevo a za domky vpravo a vystoupáme do plochého sedla s křižovatkou turistických cest.

Dubecko:

Dále pokračujeme vlevo po zelené značce na okraj Dubecka. To se uvádí v roce 1323, ale po husitských válkách byla pustá, ovšem v 16. století byla obnovená. Na křižovatce si prohlédneme kapličku a za ní je památkově chráněná i brána u statku čp. 5. Zde také odbočíme vlevo na rozhlednu.

Rozhledna Dubecko:

Vrch Dubecko má výšku 399 m n. m. a na hřebeni můžeme vidět pískovcovou skálu, ale největší atrakcí je zde kovová rozhledna z roku 2002. Její výška je 50 m a lze na ní vystoupat do výše 33 metrů a rozhlédnout se po naší drahé vlasti. Z té tu můžeme vidět nejen okolní místa Českého ráje, ale i Krkonoše, Jizerské hory a vzdálenější vrchy Bezděz a Ralsko, oba se středověkými hrady.

Rotštejn:

Vrátíme se do vsi na rozcestí a stále po zelené přes Dubecko klesneme k potoku Stebenka a k silnici, kde přejdeme na žlutou značku. Po té vystoupáme do osady Rotštejn s kamennou kovárnou po levé ruce (čp. 2) se sochou sv. J. Nepomuckého. Nad vsí se dostaneme ke zbytkům skalního hradu. Jde o velmi starý hrad již z poloviny 13. století, který byl v roce 1318 dobýván spolkem okolních šlechticů. O 200 roků později se uvádí již jako pustý a ještě později ho začali obydlovat prostí lidé ze vsi. O hrad se nyní stará spolek nadšenců, takže jsou tu opravené schody, chodníčky, výhledy apod.

Klokočí:

Od hradu pokračujeme po žluté do vršku a pak sejdeme asi po 400 metrech do skalnatého údolíčka. Zde odbočíme ze značky vpravo a pak vlevo zahneme ke klokočskému hřbitůvku. Kousek za ním dojdeme do onoho Klokočí. Ves vznikla, pokud není starší, jako podhradí Rotštejna, uvádí se ale poprvé až roku 1312. Byl zde statek, kde přechodně mohli bydlet i rotštejnští páni, ale sídlil zde například roku 1439 Vaněk Padra z Vařin. Na rozcestí ve vsi se dáme vlevo a za malou kapličkou narazíme na červenou značku, po které se dále vlevo.

Klokočské průchody:

Červená značka nás opět dovede do skal, ale musíme projít po tzv. Klokočských průchodech. Jde o 70 metrů dlouhý úzký průchod, kterým vedla dávná kupecká cesta, po které tu jsou dodnes různé značky, dnes zde stoupáme po schodech. Nad schody se můžeme občerstvit v restauraci.

Postojna:

Kolem restaurace vede dál žlutá značka, která nás dovede k jeskyni Postojna či jinak zvaná  Amerika. Jde o největší jeskyni v Českém ráji o rozloze skoro 300 m2. Za úzkým vstupem jsou chodby v délce 75 metrů a dvě prostory, menší a pak větší se složitým půdorysem o rozměrech asi 16 x 18 metrů. Jeskyně byla osídlena v pravěku, proto jde o archeologickou památku. Jinak upozorňujeme,. že pro vstup je nutné mít sebou nějaké světlo.

Chutnovka:

Žlutá značka s námi klesne do údolí na křižovatku s křížkem. Zde se odpojíme vlevo, mineme po neznačené cestě skalní studánku a po 250 metrech odbočíme do údolí vpravo. Vystoupáme na okraj lesa k osadě Jivina a po jejím levém, východním okraji po místní komunikaci dojdeme do Chutnovky. Tato ves se uvádí v roce 1403 na panství Rotštejn. Žádné památky tu nejsou, ale můžeme vidět některé pěkné roubenky.

Sekerkovy Loučky:

Klesneme na hlavní silnici k autobusové zastávce, kde se dáme prudce vlevo a po 50 metrech v zatáčce vpravo. Silnička nás dovede lesem do Sekerkových Louček. Ty se jmenují podle Alberta Sekyrky z Louček a jeho synu Janovi, uváděných v letech 1391 až 1406. Na kraji osady po pravici stojí socha P. Marie Immaculaty, další socha je u silnice směrem na Stebno a Bělou. Přejdeme přes Stebenku a pak přijdeme na křižovatku se statkem s koňskou hlavou. Tento statek je součástí renesanční loučské tvrze a snad i oné ze 14. století.

Posvátnice:

Od rozcestníku cyklotras 4015 a 4172 na ploše před statkem se dáme kolem obchodu silničkou na hráz rybníka. Značky cyklotrasy 4015 nás dovedou k místní části Vrabčina. Zde zahneme se značkami vpravo a ujdeme 200 metrů. Pak musíme zahnout vlevo přes louku pěšinkou ke sloupu vysokého vedení. U něho zahneme opět vlevo a pod dráty po okraji lesa dojdeme k dvojsamotě zvané Kozice. Za menším domkem vpravo čp. 6 již narazíme na komunikaci, kterou sejdeme na silnici ze Svatoňovic do Karlovic. Usedlost u silnice se jmenuje Posvátnice a u ní na druhé straně silnice je vidět několik rybníčků.

Cíl - Karlovice:

Cesta do cíle bude jednoduchá, jdeme stále po silnici, ke konci s cyklotrasou 4015, a za krátko jsme v Karlovicích na křižovatce.

Trasa měří 14 km, nejvyšším bodem je skalnatá výšina kousek za Rotštejnem 457 metrů, nejnižším místem je tradičně start a cíl s 271 metrem nad mořem. Celkové převýšení na trase je 440 metrů, ale jde vlastně jen o šest menších výstupů, takže výlet je poměrně snadný výlet určený i pro rodinnou akci.

Brána u statku v Dubecku.