Výlet Vizovice nejen za Jelínkem.

Dnes vás pozveme na výlet kolem Vizovic. Toto město zná zřejmě každý dospělý člověk, za to díky firmě Rudolfa Jelínka, nebo folkovému festivalu „Valašský frgál“ pořádaným zdejší hudební skupinou Fleret, státnímu zámku, festivalům Masters of Rock a Vizovické trnkobraní, jako rodiště valašského krále Bolka Polívky či olomouckého arcibiskupa Jana Graubnera, dále Vizovickým kulturním létem Aloise Háby, případně tradičním kláním o nejlepší kyselici a nesmíme zapomenout ani na figurkové vizovické pečivo. Turisté sem jistě jezdí i za pěknou přírodou Vizovické vrchoviny, patřící k Bílým Karpatům.

Vizovice:

Počátky osídlení Vizovicka jsou velmi staré, ale do zapsané historie vstupují v roce 1261 se zakládací litinou cisterciáckého kláštera Rosa Mariae, pobočkou kláštera Velehrad. Klášter byl sice bohatě vybaven, ale zažil několik katastrof, v roce 1314 ho vyplenila vojsko uherského velmože Matúše Čáka Trenčanského a v letech 1418 a 1424 husité. Byla sice snaha klášter obnovit, ale marně, v roce 1483 Vizovice získali páni z Kunštátu. V roce 1570 se Vizovice staly městem, ale to patřili již 3 roky Zdeňkovi Říčanskému z Říčan, který také na místě kláštera nechal postavit zámek, který byl v letech 1750 až 1770 barokně přestavěn i s krásným francouzským a anglickým parkem podle návrhu brněnského architekta Františka Grima. Z dalších památek připomeneme klášter Milosrdných bratří s nemocnicí z 2. poloviny 18. století, barokní děkanský kostel sv. Vavřince z roku 1792 a na Dolním náměstí mariánský sloup z roku 1690 se sochami svatých.

Start - Janova hora:

Výlet začneme v centru Vizovic na Palackého náměstí. Dáme se po červené značce Zlínskou ulicí a zahneme pak do ulice 3. května. Za nás vyvede za město, kde po hřebeni s výhledy vystoupáme bývalou Kalvárií k osadě Janova Hora. Značky nás dovedou na vrchol (496 metrů), kde spatříme zříceninu. Nejde ale o hrad, ale o hospodářský dvůr z let 1710 až 1713. Ten po roce 1945 začal chátrat, roku 1995 dokonce vyhořel, ale ujala se ho v roce 2013 skupina dobrovolníků z Vizovic. Ti nejen budovy obnovují. ale pořádají se tu i akce, jako například Silvestrovský punč.

Doubrava:

Od Janovy hory pokračujeme dál po červené až do sedla s lesní silničkou od Horní Lhoty do Želechova (vpravo) s cyklotrasou 5056. Červená nás dál dovede na rozcestí pod Spleteným vrchem (565 m), kde přejdeme na značku modrou vlevo. Další zastávkou bude rozcestí pod vrchem Klokočí (622 m), kde se setkáme se žlutou značkou, ale jdeme dál po modré až k rozhledně Doubrava (672 m). Železná telekomunikační věž byla postavena v roce 2002, veřejnosti byla zpřístupněna v roce 2004. Z vyhlídkové plošiny ve výšce 33,5 metrů nad zemí a po vyjití 177 schodů zde můžete spatřit Vizovické, Vsetínské nebo Hostýnské vrchy, Bílé Karpaty a Moravskoslezské Beskydy. Někdy je však rozhledna uzavřena, je proto potřeba se předem informovat. Ovšem ani to není důvod sem nevyjít, vrcholové partie jsou zčásti vykácené, takže dílčí výhledy tu jsou vždy.

Dubovsko:

Od vrcholu sejdeme do sedla Pod Doubravou se silnicí z Vizovic do Loučky (směr vpravo). Pokračujeme nyní po neznačené silnici do Vizovic vlevo, ale chce to trochu pozornosti. Klesáme v serpentině a stočíme se vpravo do sedla pod Spáleným vrchem a dál na jeho východní úbočí. Zde po 900 metrech ze sedla Pod Doubravou odbočíme vpravo (u žluté cedule). Kdybychom odbočku přešli, přijdeme na silnici do prudké levotočivé zatáčky, skoro do protisměru, kde můžeme také odbočit vpravo po okraji vykáceného lesa. V obou případech klesneme na další lesní silničku v údolí Dubovského potoka, přejdeme ho a pak dojdeme k prvním domkům Dubovska. Rozptýlená osada tato vznikla až v někdy na začátku 19. století.

Cíl - Vizovice:

Klesající silnička nás vede dál údolím potoka, kdy ho opět přejdeme na jeho levý břeh. Dále mineme moderní objekt Jeleního pramene a dojdeme do Říčanské ulice. Zde se dáme vlevo a kolem průmyslových objektů Koma a Rostra a dál městskou zástavbou dospějeme do centra Vizovic, našeho cíle.

Trasa měří 14 km, nejvyšším bodem je Doubrava se svými 676 metry, nejnižším místem je pak start a cíl 294 metrů nad mořem. Celkové převýšení na trase výletu je něco málo přes 450 metrů, takže jde o středně náročný výlet. Ale nemusejí mít obavy i ti méně zdatní, stoupání je tu totiž vedeno po pěkných cestách, což značně snižuje náročnost výstupů.