Vandr kolem Ličné - Stachelberg, Prkenný důl, Křenov.

Znáte Ličnou? Mezi významné toky jistě tato říčka či ještě potok nepatří, takže jen tolik, že pramení v Polsku pod Jánským vrchem (697 m), ale po necelých 800 metrech vtéká do Čech. U nás pak protéká vsi Rybníčkem, Bernarticemi, Křenovem, Libečí a v Poříčí u Trutnova se po 17,5 kilometrech toku vlévá pod Zámeckým vrchem do Úpy. Je zajímavé, že po většinu toku je doprovázena cyklotrasami Libečská a č. 4210, žluté značky pro pěší ji provázejí v horním úseku od hranic do Bernartic, a pak modrá až do Křenova. A právě v Křenově začneme náš výlet.

Křenov:

Ves založil údajně Kašpar Krine, statkář, který pěstoval křen (německy Krin - proto Krinsdorf). Poprvé se uvádí roku 1521, kdy je však vedená jako pustá. Proč se tak dělo nevíme, ale již roku 1542, kdy ji dostal s jiným majetkem Kryštof z Gernsdorfu od krále Ferdinanda I., je připomínaná bez přídomku, takže zřejmě byla již nově obnovená. Z památek zmíníme kapli sv. Donáta z roku 1880, patrovou částečně hrázděnou vilu čp. 11 a některé zachované venkovské chalupy.

Start - viadukt:

Výlet začneme na hlavní křižovatce v Křenově, kde staví autobus ze Žacléře, pokud jím přijedeme. Zde můžeme samozřejmě zanechat i automobil, když přijíždíme po vlastní ose. Od turistického rozcestníku se dáme po modré značce směrem na Prkenný Důl, ale asi po 100 metrech na konci smrkového oplocení zahneme na travnatou cestu vlevo, již ale bez značek. Vejdeme do lesa a přijdeme pod viadukt, kde nad námi je železniční zastávka Křenov na trati z Trutnova do Kamenné hory v Polsku. Zde mohou začít výlet ti, kteří přijedou vlakem.

Zlatá Olešnice:

Cesta nás vede údolím potůčku, pak vystoupá do jeho bočního údolíčka a když si budeme držet stále stejný směr (jihovýchod), dojdeme loukami na silnici na okraji Zlaté Olešnice. Jde o velmi starou ves uváděnou již v roce 1297 a jméno má podle zdejšího olšoví a po tom, že se zde kutalo zlato. Pokud nechceme jít po asfaltce, těsně před ní zahneme vpravo na místní komunikaci a klikatě kolem hospodářských objektů sejdeme ke kostelu sv. Kateřiny ze 17. století. U něho objevíme i pěkně upravenou kamennou studánku. Od kostela musíme pak vzít již za vděk silnicí, kterou klesáme pozvolna s místním potokem kolem autobusové zastávky do mírné levotočivé zatáčky. V ní stojí po pravici bílý domek s cihlovými okenicemi (č. 132) a hned za nám zahneme na cestu vpravo.

Betonové řopíky:

Na konci asfaltové úpravy komunikace přejdeme na jen vyježděnou polní cestu. V mírném stoupání projdeme stromovím a za ním prudce zahneme vpravo. Po louce projdeme asi 100 metrů a dostaneme se do plochého sedla, kde zahneme vlevo a dostaneme se do klesání v zalesněném údolíčku západním směrem. V lese po pravé ruce si můžeme odbočit k jednomu z mnoha místních betonových řopíků z předmnichovského období. Další bunkr ale nalezneme rovnou u cesty v údolí. Pak narazíme na lesní cestu se značenou naučnou stezkou Opevnění Trutnovska.

Ličná:

Po značkách se dáme vpravo, klesneme k potůčku a sejdeme přes železniční trať do údolí v titulku uváděné říčky Ličné, do míst zvaných Farská louka. Ličná zde prochází pěkným údolím, v dolních partiích s podélnými loučkami. Přejdeme zde také již zmíněnou cyklostezku Libečská, která dolů vede pod bývalý hrad Bolkov u Libeče, vpravo nahoru do Malého Křenova.

Eliška:

Po značkách přejdeme kolmo přes údolí a vystoupáme klikatě stráněmi podél dalších bunkrů do sedla vrchu Baby (673 m), který je zde od nás vlevo. Zde přijdeme na cestu s červenou Cestu bratří Čapků a zelenou turistickou značkou. Vlevo pak máme objekt střelnice a vpravo pěkný křížek. Dál mineme kamenolom Babí a za ním vpravo vystoupáme na Hřebínek (632 m) s výhledem. Odtud je to pak jen kousek k rozhledně Eliška. Ta byla postavená v roce 2014 a má výšku 24,5 m. Z vyhlídkové plošiny vidíme na Libavské sedlo v Polsku, Rýchory, Jestřebí hory, Orlické hory, na Trutnov a do údolí Úpy. Můžeme pod sebou vidět i další hraniční opevnění.

Stachelberg:

Zelená značka nás pak dovede k nedaleké tvrzi Stachelberg. Nejde podle názvu o středověk, ale o mohutnou součást hraničního opevnění ČSR z roku 1938. Je zde muzeum, kde si lze vše v klidu prohlédnout včetně všech pěti šedesátimetrových kasárenských sálů. Prohlídka trvá asi hodinu, venku je i možnost posezení a odpočinku. Jinak se dáme zpět kousek po zelené, ale na konci loučky zahneme u dalšího bunkru vpravo a rovně dojdeme v lese k dalšímu z bunkrů.

Prkenný důl:

Vrátíme se zpět na odbočení a neznačenou cestou vpravo sejdeme podél lesa na červenou značku, již zmíněnou Cestu bratří Čapků. Ta jde po silničce od tvrze Stachelberg a končí u kamenného sloupku s lucernou a křížkem u dalšího z bunkrů a pak na silnici z Trutnova do Žacléře. Je zde i parkoviště. My však jdeme jen asi 10 metrů po silnici směr Žacléř a odbočíme na lesní pěšinu vpravo a pak rovně. Nejdříve strání a pak po hřbetu sejdeme úvozem na lesní silničku se zelenou značkou od Stachelbergu. Tato zelená nás dál povede lesem dolů do Prkenného dolu. Stejnojmenná ves je vlevo nad námi a uvádí se od roku 1591, my ji však mineme a zahneme vpravo s modrou značkou podél Sněžného potoka.

Malý Křenov:

Silnice s modrou značkou nás dovede do Malého Křenova. Zde u křižovatky stávala kaple P. Marie z roku 1838, ale byla zbořená, pod křižovatkou u potoka stával starý mlýn, dnes také nedochovaný.

Cíl - Křenov:

Dostáváme se opět k Ličné a silnice s modrou značkou nás kolem penzionu Barbora dovede do středu Křenova, případně vpravo odbočíme k vlaku, pokud jsme s ním přijeli.

Trasa měří 14 km, nejvyšším bodem je úsek červené značky od Stachelbergu k silnici 642 metrů, nejnižším bodem je Ličná u Farské louky 434 metrů nad mořem. Celkové převýšení na trase je asi 370 metrů, takže jde o poměrně nenáročný výlet.