Výlet na Velkou Deštnou a okolí.

Nejvyšším vrcholem Orlických hor je Velká Deštná s výškou 1115 metrů nad mořem. V současné době je zde jen sezonní kiosek, ale chybí tu i rozhledna. Asi nemá cenu se rozepisovat o všech věžích, které zde stávaly, pravdou je, že i když je tu snaha postavit rozhlednu novou, nedaří se. Vrchol je široký a stráně jsou s malým sklonem, i přesto se najdou místa, kde jsou alespoň dílčí výhledy.

Zákoutí:

My se na Velkou Deštnou vydáme ze Zákoutí, místní části Deštné v Orlických horách. Turistický rozcestník zde najdeme na křižovatce silnic od Deštné a pak do Orlického Zahoří a na druhou stranu do Rychnova nad Kněžnou a Rokytnice v Orlických horách. Místo má také výhodu, že zde staví autobus od Nového Města nad Metují, Dobrušky, Rychnova nad Kněžnou, Náchoda a třeba i z Prahy. V 18. století se místo nazývalo Zadní kout (Hinten Winkel) a býval zde mlýn (dnes na jeho místě stojí přibližně Karolína a Koliba), ale jinak tu stály samé malé chaloupky.

Start:

Rozcestník najdeme nedaleko informační tabule a sochy sv. Jana Nepomuckého. Schází se tu více značek, ale my se vydáme po neznačené štěrkové cestě směrem s cedulí k ubytování. Projdeme kolem chatek a u lesa zahneme vpravo a dojdeme na hlavnáí silnici. Po ní pokračujeme asi 170 metrů výše a na okraji vysekaného lesa (mýtiny) zahneme prudce vlevo na lesní kamenitou cestu. Ta se po chvíli stočí vpravo a projde horním okrajem zmíněné mýtiny. Za ní pak v prudké zatáčce odbočíme vpravo a pak již stoupáme řídkolesně zarostenou strání serpentinově vzhůru. Protože je cesta neznačená, tak jen upozorníme, že ve druhé prudce pravotočivé zatáčce spatříme nad námi na několika smrky na pasece jeden z řady řopíků z 1. republiky. Ten ale nesmíme podejít, ale zahneme zde vpravo do dalších serpentin. Hlavním je, že dojdeme na zelenou značku, která nás směrem vlevo, samozřejmě vzhůru, dovede na vrchol Velké Deštné.

Velká Deštná:

Vrchol Deštné jsme již v textu zmínili, je na 8. místě v republice mezi prominentními horami v ČR, tedy výškově dominantní v krajině. Jinak jde o 179. nejvyšší samostatnou horu v naší republice. Tolik statistiky, především však je o pěkný vrchol, kde nedaleko turistického rozcestí u přístřešku HS stojí osamocený řopík z roku 1938. Na rozcestí samotném, kde končí naše zelená, je místo také pěkné rozhledu, my se ale odtud vypravíme po červené Jiráskově cestě vlevo kolem kiosku po lesní silničce.

Malá Deštná:

Červená značka nás provede plochým sedlem, kde projdeme po okraji Přírodní rezervace Jelení lázeň. Zde se chrání rašeliniště s jezírky s mnohými rašelinnými rostlinami a velkým množstvím bezobratlých živočichů. Za PP Jelení lázeň cesta zahýbá vpravo, ale my se odtud vydáme vlevo na vrchol Malé Deštné. K němu dospějeme po lesní pěšině a pak po průseku vedoucího od jihu na sever. Malá Deštná je se svými 1090 metry třetím nejvyšším vrcholem Orlických hor a jde o protáhlý kupovitý vrchol na severním okraji Deštenského hřbetu, spadající k osadě Šerlich. Také zde není rozhledna, ale můžeme využít myslivecký posed k rozhledu do okolní krajiny.

Sedlo Šerlichu:

Vrchol můžeme opustit severně po zmíněném průseku, kdy dojdeme na červenou Jiráskovu cestu. Další variantou je se vrátit na křižovatku průseků, po který jsme se došli, ale zde se dáme západně, tedy od vrcholu Malé Deštné vpravo, kde narazíme níže na lesní cestu. Ta nás dovede na lesní cestu, po které pak vpravo opět narazíme na zmíněnou Jiráskovu cestu. Tato červená značka nás pak dovede do sedla pod Šerlichem, odkud pak vyjdeme na podvrchol Šerlichu.

Šerlich:

Samotný vrchol Šerlichu (1027 metrů n.m.) leží nad námi dál po červené značce, ale pro nás bude důležitý podvrchol (1019 m) na volné ploše vlevo do červené značky nedaleko česko-polské hranice. Opět zde není rozhledna, ale že je vrcholový bod stromy nezarostlý, je zde výhled na okolní vrcholy Orlických hor, na polské Bystřické hory a při dobré viditelnosti i na Králický Sněžník. Přímo pod tímto bodem stojí Masarykova chata z roku 1925, postavená Klubem československých turistů z Hradce Králové podle návrhu architekta Bohuslava Fuchse (1895 - 1972). Najdeme zde samozřejmě možnost občerstvení, případně i noclehu.

Kaple:

Cesta od Šerlichu bude zcela jednoduchá, od rozcestníku u chaty se dáme po žluté značce. Ta nás provede kolem horní stanice lyžařského vleku Ski Dobruška a několika starých šerlišských chalup. Dál pak budeme klesat Šerlišským dolem k potoku Bělá. Odtud pokračujeme po místní komunikaci a pak dál po silnici až ke kapli Nejsvětější Trojice. Ta je dnes ale v soukromém vlastnictví. Jde o prostou stavbičku, barokně působící kapli s věžičkou se zvonkem.

Cíl - Deštná:

Od kaple pokračujeme po žluté značce po silnici do cíle na křižovatce v Zákoutí.

Trasa měří 14 km, nejvyšším vrcholem je samozřejmě Velká Deštná (1115 metrů) a nejnižším start a cíl v Zákoutí s 688 metry nad mořem. Převýšení logické je 427 metrů, ale tím, že vyjdeme na další vrcholy, je převýšení 520 metrů. Trasa je přes poměrně velké převýšení díly pěkným cestám jen mírně náročná.