Znáte rozhlednu Strážnice? Vydejte se na ni s námi - Rozhledna Strážnice, Mlýnský vrch, Liptaň a okolí.

Oblast Jeseníků je veliká, a  není to jen Hrubý Jeseník, ale i menší pohoří, jako například Zlatohorská vrchovina a její podcelek Jindřichovská pahorkatina. Jejím nejvyšším vrcholem je Kobyla a my se vydáme dnes do její oblasti. Východiskem nám bude Třemešná, protože má velmi dobré silniční i železniční spojení.

Třemešná:

Třemešná vznikla v polovině 13. století a asi současně s kostelem. Po husitských válkách byla jedno století pustá, a to do roku 1535. Fara byla obnovena až roku 1784, i když novější dřevěný tu měl stát již roku 1672 a na jeho místě kamenný od roku 1733. Do zdi kdysi obklopující hřbitov je zasazeno 14 kapliček s křížovou cestou. K památkám se zde ještě řadí železnic, a to úzkokolejka do Osoblahy a trať ze Šumperka do Krnova, která obcí prochází.

Start - Mlýnský vrch:

Výlet začneme u turistického rozcestníku před nádražím, resp. u obou nádraží, která stojí vedle sebe v jižní části obce. Začínají tu červená, ale my se dáme po zelené do obce. Po značce dojdeme ale jen ke kostelu, kde nás značka opustí vlevo a my pokračujeme kolem školy. Za ní pak zahneme vlevo podle potoka, přejdeme přes něj k obecnímu úřadu a poště. Pak dál podejdeme úzkokolejku a když se dostaneme do zúžení mezi dvěma domy, zahneme na polní cestu. Na kraji lesa za domem čp. 353 odbočíme vlevo na pěšinu. Ta nás pak vyvede na vršek Mlýnského vrchu. Na jeho vrchu stojí vysílač, ale les je zde řídký, takže tu máme místy i výhledy do kraje.

Damašek:

Z vrcholu se dáme pěšinou mírně vlevo směrem k vodárně. Je to trochu šikmé, ale vcelku krátké. Od vodárny se dáme po lesní cestě na okraj lesa a přes louku vlevo do osady Damašek. Ves se uvádí až roku 1718 a zde v centru byl jeden mlýn, po kterém se nazývá vrch, a níže další novější mlýn. Na křižovatce zahneme po silnici vpravo a v další části osady opět vpravo, či spíše jdeme rovně. Pak dospějeme na hlavní silnici, kterou přejdeme a pokračujeme polní cestou.

Křížová cesta:

Polní cestou pozvolna stoupáme asi 200 metrů, kdy odbočíme na rozcestí vlevo na luční cestu. Projdeme mezi několika remízky a dojdeme do horní částí Liptaně. Dáme se zde vpravo kousek ke křížové cestě a kapli Panny Marie Pomocné. Nejde o významnou památku, ale je to velmi pěkná ukázka drobných církevních staveb. Křížová cesta byla v poslední době pěkně opravená.

Rozhledna Strážnice:

Klesáme dále do vsi a na dalším rozcestí zahneme podél parkoviště vlevo. Nad vesnicí přejdeme přes pole a pokračujeme skoro až k lesu, kde narazíme na modrou značku. Po ní jdeme rovně a pak zatáčkami vyjdeme na rozhlednu Strážnice u Liptaně. Dřevěná věž rozhledny vysoká 9 metrů je z roku 2003 a nabízí rozhled až do Polska a za příhodných podmínek až na Praděd. Možná je škoda, že vedle stojí vysílač, z něho by byl rozhled daleko úžasnější.

Liptaň:

Od rozhledny se vrátíme po modré a pokračujeme do Liptaně. Tato obec je stejně stará jako Třemešná a mají také dost podobnou historii, resp. že tím, že Třemešná byla jeden úsek dějin přifařená k Liptani. Zdejší kostel stojí na místě staršího a byl postaven jako novogotický v letech 1866 až 1870.

Bludný kámen:

Modrá značka nás provede středem obce a loukami přejdeme přes úzkokolejku směrem k Liptaňskému bludnému kameni. Ten se sem dostal ze severu v době ledové, tedy dotlačil nám ho sem ledovec. Má hmotnost skoro 5 tun a patří mezi největší bludné kameny v republice.

Cíl - Třemešná:

Modrá značka nás vede dál až k lesu pod návrším Kobyly (574 m). zde se odpojíme od modré a zahneme vpravo podél lesa. Skoro po rovině opisujeme vrstevnice Panského vrchu (521 m) a pak se stočíme mírně vpravo a dojdeme k hřbitovu na okraji Třemešné. Pod ním vede hlavní silnice, která nás dovede do středu obce a dál k nádraží.
Trasa měří 14 km, nejvyšším bodem je rozhledna Strážnice 494 metrů, nejnižším pak Damašek s 350 metry nad mořem. Celkové převýšení na trase je pak 460 metrů, takže jde o mírně náročný výlet.