Výlet v okolí Lomnice nad Popelkou.

Město Lomnice nad Popelkou patří mezi města s největší možností sportu v republice. není to samozřejmě o množství, které je tu určitě úctyhodné, ale zejména ve vztahu k počtu obyvatel. Město má asi 5,5 tisíce obyvatel, kteří mají k dispozici krytý zimní stadion, skokanský areál s několika můstky a s rozhlednou, lyžařský areál s vlekem, fotbalový stadión, sportovní halu, tenisový areál, horolezeckou stěnu, přírodní koupaliště, letiště pro ultralehká letadla a další menší sportoviště a sportovní zařízení. Vedle toho tu jsou i kulturní zařízení, jako je muzeum s galerií, kino s nejmodernější zvukovou technikou (otevřeno po rekonstrukci na podzim 2018), zámek, Tylovo a Loutkové divadlo a další zařízení včetně Kulturního a informačního střediska. Toto vše jako celek by mohlo Lomnických závidět mnohé mnohem větší město. My se dnes projdeme kolem některých zařízení, ale hlavně si vyjdeme do přírody s mnoha zajímavostmi a především výhledy.

Start - tkalcovna Mastných:

Výlet začneme u vlakové stanice v Lomnici. Staví zde vlaky ze Staré Paky, Mladé Boleslavi, Mělníka i z Mladějova v Čechách. Nedaleko staví i autobus z Jičína do Lomnice, z lomnického náměstí je to sem asi 15 minut pěší chůze. Před nádražím u turistického rozcestníku začíná žlutá značka právě na náměstí a do Skuhrova, ale my se vydáme zcela na opačnou stranu, vlevo od budovy. Přijdeme do ulice Karla Kabrta a v zatáčce narazíme na červenou značku. Zde před námi stojí významný objekt, bývalá tkalcovna rodiny Mastných, dnes muzeum motorek Raleigh a dalších technických zařízení.

Karlov:

Dáme se před bývalou tkalcovnou doprava po oné červené a dojdeme na křižovatku s ulicí Antala Staška. Tady červená odbočuje vpravo, ale my jdeme rovně a na prví křižovatce vpravo. Dostaneme se tak na Karlov, významné centrum lidové architektury. Jako celek byl Karlov založen majitelem panství Karlem Morcinem v roce 1739 a dnes tu můžeme vidět mnohé staré roubenky, arci některé již v novodobých kopiích. Socha sv. Prokopa je z roku 1795 a socha Panny Marie Karlovské z roku 1874. V dolní části náměstí zahneme vlevo a Poděbradovou sejdeme k restauraci Babylon, kde narazíme na žlutou značku.

Skokanský areál:

Po žluté se dáme Smetanovou ulicí vlevo a dojdeme z turistickému rozcestníku V Popelkách. Zde žlutá odbočuje vpravo a my pokračujeme dál po zelené. Je to stále po silnic, a když s ní sejdeme vlevo na silničku podle potoka, dojdeme k parkovišti. Za ním rovně pak dospějeme do areálu různě velikých skokanských můstků. Lyžařský odbor SK Lomnice nad Popelkou vznikl v roce 1925, zdejší areál se začal stavět v roce 1950, za tři roky byl otevřen můstek K 54. Postupně se areál rozšiřoval o další můstky a zázemí. Dnes zde jsou skokanské můstky K6, K13, K27, K43 a K70 s možností celoročního provozu pokryté umělou hmotou a keramickou nájezdovou stopou. V zimě jsou k dispozici různé běžecké tratě a dva lyžařské vleky.

Rozhledna:

Skokanskému areálu dominuje atypická 29 metrů vysoká ocelová rozhledna na vrcholu největšího zdejšího můstku K 70. Byla dobudovaná v roce 2007 ve tvaru kalicha a je celoročně volně přístupná. Od spodu se k ní dostaneme po schodech vedoucích podél můstku. Výstup je skutečně impozantní a když staneme na vrcholu, tak se nám zatají dech s pocity, které tu mají skokani. Na rozdíl od nich my se v klidu můžeme kochat výhledy na okolní krajinu, konkrétně na panorama Krkonoš, Jizerských, Lužických a i Orlických hor, na Český ráj s Troskami, Kozákovem a dalšími bližšími i vzdálenými vrcholy.

Babylon:

Od paty rozhledny se dáme mírně vpravo od směru můstku pěšinou mezi stromy a po okraji louky do rohu lesa a cestou po hřbetu a pak stráni klesneme k osamocenému bíle natřenému domku osady Hrádka čp. 603. Pak zahneme vlevo po cestě po okraji lesa do sedla Babylonu. Projdeme luční cestu na jeho vrchol. Zde ve skalní proláklině objevíme místo s lavičkami a ohništěm. Zřejmě jde o zbytek skokanského můstku, prvního v Lomnici, který tu stával od roku 1926 až do 1949, kdy byl rozebrán. Někteří to považují také za nedokončený příkop hradu, podle archeologie z počátku 15. století. Snad se jmenoval Kláštenec, či Klášteřec, o kterém jsou zmínky z roku 1367. Je ale pravda, že na katastrální mapě z roku 1842 se vrch jmenuje Na Hrádkách a osada Hrádka jako Hrádek.

Babylon opustíme stejnou cestou, pak klesneme na silnici do Hrádky se zelenou značkou. Dáme se po ní vlevo, projdeme osadou až na křižovatku Košov. Pak pokračujeme po červené Zlaté stezce Českým rájem vlevo do Košova. Ten možná ještě pamatuje výše zmíněný hrad Kláštenec, protože se připomíná již roku 1420. Projdeme vsí na křižovatku s hospodou, kde červenou opustíme a dáme se po silnici vpravo. Za posledním domem odbočíme vlevo na polní cestu a tou podél několika stromů dojdeme k lesu. Vstoupíme do něho a asi po 80 metrech přijdeme na křižovatku se žlutou značkou.

Jezírko pod Táborem:

Po žluté značce se dáme vpravo a strání budeme se značkou klesat až k rozcestníku. Od něho vpravo je malý kousek umělé Jezírko pod Táborem, vyhlášené jako přírodní památka s výskytem vzácné vodní květeny a bahenních rostlin. Nad jezírkem je také jeden z uváděných pramenů Cidliny.

Allainova věž:

Pokračujeme dál po žluté a stále pozvolna klesáme až na silnici s modrou značkou. Pak po obou barvách, modré i žluté, jdeme vlevo zase pozvolným stoupáním až k Allainově věži. Jde o romantickou věž z roku 1862, kterou postavil na půdorysu osmiúhelníku stavitel Josef Pruvot a byla nazván podle jednoho člena knížecí rodiny Rohanů. Věž byla po letech zkázy v roce 2013 opravená, má výšku 13 metrů. Nejde však o rozhlednu, byla stavena za účelem lovu zvěře. Smutné bylo, že onen Allain Rohan se zabil při koňských dostizích. Nad věži je upravený pramen pitné vody.

Tábor:

Od věže pokračujeme jen po modré značce silničkou asi 100 metrů, kde však odbočíme na lesní cestu vpravo. Tou mírným stoupáním projdeme lesem na křižovatku s červenou značkou. Po ní jdeme vlevo a vystoupáme na horu Tábor. Původně se jmu říkalo Chlum, ale byl přejmenován podle táborů lidu v husitských dobách. Hora je součástí Ještědsko-kozákovského hřebenu a stojí zde dominantní Tichánkova rozhledna z roku 1911 vysoká 35 metrů. Při rozhledně je restaurace a kousek dál kostel Proměnění Páně z roku 1704 s křížovou cestou z konce 19. století. Tábor je nejvýznamnějším turistickým cílem v okolí Lomnice nad Popelkou, tak jen doufejme, že se nevrátí časy, kdy byla restaurace i věž pro turisty uzavřená.

Obora:

Od kostela projdeme červenou vedoucí přes křížovou cestu a klesneme ke studánce Křižovka pod výklenkovou kaplí se sochou Krista uzdravujícího ochrnutého muže. Dál v klesání mineme velký jilm a dál pak i lípu. Pod ní opustíme červenou značku a po neznačené cestě odbočíme vlevo. Jdeme podle zarostlé remízky mezi poli až k lesu a v něm asi po 50 metrech odbočíme šikmo vpravo a začneme klesat mírně v pravotočivém oblouku na křižovatku se žlutou značkou. Ta přichází odleva a pokračujeme s ní v rovném směru stále dolu. Dospějeme na mýtinu se stavbou bývalého loveckého zámečku Obora z roku 1868 na místě starším hájovny. Rohanové ho využívali do roku 1945, dnes patří městu Lomnice a jsou v něm byty a kancelář lesů ČR. Zajímavostí je alpský styl s bohatou vyřezávanou výzdobou. Některé movité památky ze zámečku jsou vystaveny v lomnickém muzeu.

Cíl - Lomnice nad Popelkou:

Od zámečku pokračujeme po žluté, ale ještě před okrajem rybníčku zahneme na travnatou cestu vlevo. Projdeme pod koupalištěm a dál podle železniční trati na přejezd s červenou značkou. Ta nás pak vlevo dovede na známou křižovatku s ulicí Josefa Kabrta, kde zahneme vpravo a dojdeme k železniční stanici Lomnice nad Popelkou.
Trasa měří 14 km, nejvyšším bodem je hora Tábor s 678 metry, ale musíme k tomu připočítat ještě výšku věže. Nejnižším místem na cestě je dolní část Karlova náměstí s výškou 479 metrů nad mořem. Celkové převýšení na trase je asi 400 metrů, takže jde vcelku o nenáročný výlet, ale plný krásných míst.

Allainova věž.
Vrchol Babylonu.
Skokanské můstky v L.n.P.