Po stopách Věnceslava Metelky - Vysoké nad Jizerou a okolí.

Významnějších lidí se jménem Metelka máme vícero. Jsou mezi nimi umělci, sportovci, vědci, ale mimo dalších i houslař a písmák Václav, jinak Věnceslav Metelka (1807 - 1867). Narodil se jako syn chalupníka ve Sklenařicích a v dětství ho nejvíc ovlivnil písmák a hudebník Matěj Hájek. Hrál po hospodách, učil se truhlářem a v Náchodě v houslařské dílně. Později vystudoval učitelství a od roku 1831 učil v Pasekách, kde i bydlel. Proslavil se jako stavitel houslí a dalších hudebních nástrojů. Zanechal po sobě řadu nástrojů, ale i deníky, ze kterých čerpal Karel Václav Rais materiál k románu Zapadlí vlastenci.

Vysoké nad Jizerou:

Vysoké nad Jizerou, které jsme si vzali jako začátek našeho výletu, se uvádí poprvé jako farní ves v roce 1352 a pak 1354 jako majetek Heníka z Valdštejna na Nístějce. V roce 1382 se již Heník píše "de Wyssoke", takže můžeme předpokládat, že zde mohl mít nějaké sídlo (tvrz). Ostatně po Vysokém se píše roku 1398 Martin a konečně i třeba v roce 1539 Petr Nejedlý. Městem je Vysoké snad již od 14. století, ale znak získalo na počátku 16. století. Roku 1834 město zasáhl zhoubný požár, kdy shořel i kostel sv. Kateřiny Alexandrijské. Ten byl na místě staršího postaven v letech 1725 až 1734. město má dlouhou kulturní tradici, ale i školství, studovali zde někdejší političtí vůdci národa, staročech František Ladislav Rieger a mladočech Karel Kramář ( (1860–1937, rodák z čp. 10).

Start - Kramářova vila:

Výlet začneme na náměstí u lékárny, Kramářova rodného domu a u školy. Prochází tudy žlutá, červená, ale dáme se po zelené a pak modré a míříme k Petruškovým vrchům. Značky nás vedou podél náměstí a pak Lyžařskou ulicí. Asi po 250 metrech dojdeme k významné stavbě, ke Kramářově vile či zámečku. Kramář byl významným politikem 1. republiky a jeho pražská vila je i sídlem prezidentů. Zdejší budova byla postavena jako letní rodinné sídlo v letech 1927–1931 pod vlivem ruské architektury. Dnes je zde hotel Větrov.

Petruškovy vrchy:

Značky nás dál vedou po hraně svahu, na kterém je o kus dál lyžařské středisko Větrov a přijdeme s nimi na rozcestí Pod Petruškovými vrchy. Jde o výšinu před námi, kde se nachází pomník jako vzpomínka na tábory podkrkonošského lidu v roce 1868. Jinak je vrchol rozvrtán několika lomy, ve kterých se těžila tuha. Výstup na vrchol není náročný, ale je mimo naši trasu.

Sklenařice:

Za křížkem u silnice musíme odbočit na polní cestu vpravo s modrou značkou. Údolí a lesu po levé ruce se jako vzpomínka na dávnou těžbu říká V šachtách, my však pokračujeme až k pískovcové soše. Kousek za ní projdeme nad malou skupinkou domků patřícím již ke Sklenařicím. Za přízemní chaloupkou projdeme houští s několika smrky a pak hned odbočíme prudce vpravo na neznačenou travnatou cestu. Tou klesneme k domkům před námi, ale u dřevěného záchodku odbočíme vlevo, tedy mezi domky nesejdeme.

Metelkova rodná chaloupka:

Cesta nás obloukem přivede na úzkou asfaltku u dřevěného seníku, který patří k chalupě čp. 11, ve které se Věnceslav Metelka narodil. Na domě si to můžeme překontrolovat podle pamětní desky. Chalupa je pěkně udržovaná, ostatně ale není tady jediná, další nás na cestě ještě čekají.

Statek u Tomášů:

Od chalupy pokračujeme po asfaltce kolem sokolovny, také přistavěné k dřevěné chalupě. Přejdeme přes silnici s autobusovou zastávkou a hasičskou zbrojnicí a stoupáme kolem pěkné vily po pravici a kolem transformátoru. Za ním pak na rozcestí odbočíme vlevo a cesta nás dovede k památnému statku u Tomášů. Jde o poměrně velkou budovu, která je však až výsledkem několika přestaveb původní usedlosti z přelomu 18. a 19. století.
Paseky nad Jizerou:

Od statku vystoupáme na rozcestí na hřbetu Tomášových vrchů. Zde rozcestí prochází žlutá a modrá značka, po které se dáme. Klesneme mezi poli a loukami k lesu a přes něj do Pasek nad Jizerou. Paseky jsou proti Vysokému daleko mladší, snad z 16. století, ale uvádějí se až roku 1654, kdy zde byla v oblasti Makova sklárna a v Havírně se těžilo stříbro. Později se zdejší obyvatelé živili tkaním látek. Zdejší kostel sv. Václava je z roku 1789 a škola, kde Metelka učil, byla v provozu od roku 1791. Budova školy je kousek, co přejdeme přes silnici, ale můžeme tu obdivovat i památnou lípu a sochu sv. Jana Nepomuckého.

Metelkův dům:

Od staré školy sejdeme ještě kousek po asfaltce s modrou značkou, ale za skupinou pěti stromů odbočíme prudce vpravo a sejdeme na další místní komunikaci v části V Kasárně. Zde stojí chaloupka, kterou si Metelka koupil v roce 1838 z dědictví po svém tchánovi a kde také dožil svůj život.

Praškova skála:

Od chalupy jdeme po asfaltce vlevo k osamocené dřevěné stodole, před kterou zahneme vpravo a pak vlevo. Sejdeme na silnici, kde vlevo je plocha ke skládání dřeva. Od ní se dáme prudce vlevo, přejdeme přes potok a vstoupíme po lesní cestě do lesa. Asi po 50 metrech odbočíme vlevo a budeme stoupat a stoupat, až přijdeme na vrchol Praškovy skály. Jde o vcelku mohutný vrchol s vysílačem a několika skálami na hřebeni i s výhledy zejména jižním směrem.

Blansko:

Z vrcholu se dáme západním směrem k prostějším Tomášovým vrchům. Klesneme do táhlého sedla, kde narazíme na žlutou značku, po které se dáme vlevo. Cesta se pak klikatí a lesy a po jejich okrajích klesne na okraj Blanska, je místní části Jablonce nad Jizerou, na pravém břehu zmíněné řeky. Od domků čp. 557 a 558 ale budeme pokračovat po příjezdové cestě, když žlutá klesá rovně k řece. Dostaneme se nad průmyslové objekty, kde u hasičské zbrojnice natrefíme na zelenou značku. Po ní se dáme vpravo a klesneme k Jizeře.

Jablonec nad Jizerou:

Přejdeme po mostě a se zelenou značkou dojdeme do centra Jablonce nad Jizerou. Ten se uvádí poprvé v roce 1398, roku 1492 jeho dřevěný kostel sv. Prokopa. Povýšení na městys přišlo až v roce 1896 a na město v roce 1971. Z památek je nejvýznamnější kostel, dnes v podobě z roku 1777. Sousední fara je empírová z roku 1813. Po prohlídce města, případně po oddychu a občerstvení, pokračujeme přes koleje k řece, kde ji přejdeme po turistických značkách. Za mostem zahneme vlevo po červené.

Horní Tříč:

Červená značka nás vyvede nad domy Jablonce a vystoupáme na výšinu Na Kamenci a pak klesneme do vysocké osady Horní Tříč. Údolní ves při Tříčském potoku se uvádí poprvé v roce 1634.

Cíl - Vysoké nad Jizerou:

Ve Tříči přejdeme přes cestu a s červenou značkou vystoupáme do Vysokého na náměstí, kde je náš cíl.
Trasa měří 14 km, nejvyšším místem je start a cíl ve výšce 700 metrů, nejnižším místem je Jizera v Jablonci 445 metrů nad mořem. Celkové převýšení na trase je necelých 650 metrů, což na horskou trasu zase není tolik.