Nová Paka a její nová trasa - Kumburk, Brdo, Proseč.

Stará a Nová Paka jsou dvě známá místa na rozhraní Podkrkonoší a Českého ráje. Podobnost jména odlišená jen časovým přídavným jménem, dávají vědět o jejich posloupnosti. Odlišení obou obcí je ale známé již od prvních zpráv o nich, tedy od roku 1357, kdy se uvádí kostel sv. Mikuláše. Městečko Nová Paka se připomíná již roku 1542. Novopacko je známé geologickými nálezy zkamenělých rostlin a drahými kameny, jak se můžeme přesvědčit v místním muzeu. Z dalších pamětihodností uvedeme pavlánský klášter z roku 1724, který byl podle pověsti založen na základě nálezu zázračné sošky Panny Marie v nedalekých dolech ve Stupné. Najdeme zde několik soch, před klášterem sv. Rodinu, sv. Václava u silnice k Brdu, sv. Alžbětu ve Svatojánské ulici, mariánský či morový sloup z roku 171 a pomník Mistra Jana Husa z roku 1898. Kašna se sv. Floriánem na náměstí je z roku 1814 a traduje se, že kdo se z ní napije, bude packým bláznem. Hřbitovní kaple Panny Marie Bolestné je z počátku 18. století a dřevěný řecko-katolický kostelík sem byl převezen v roce 1930 ze vsi Obava u Užhorodu.

Start - Pošmistrův kopec:

Výlet začneme u vlakovém stanice Nová Paka, kde se u turistického rozcestníku sbíhají všechny barvy turistických tras. My si ale vybereme červenou a modrou směrem Pošmistrův kopec (509 m). Projdeme Jirovými sady, kde si lze prohlédnout trochu stranou ležící zajímavý Památník obětem světových válek. Dál mineme fotbalový stadion, sportovní halu a Střední školu gastronomie a služeb. To jsme již v lese a stoupáme na rozcestí Pod Pošmistrovským kopcem, kde se od nás odpojí modrá značka. My po červené zahneme vpravo, ale pak se stočíme vlevo a přes horní část lyžařského vleku po hřebeni dojdeme na Pošmistrův kopec. Vršek je zalesněný, tedy bez výhledu.

Brdo:

Hřebenem Pošmistrova kopce sejdeme do mírného sedla a za nám přes návrší Ve Zlámaninách (509 m) do sedla dalšího. Pak opět vystoupáme po hřbetu na Velkou Horku či Žalovo (521 m) se hřbitůvkem a od něho pak klesneme do osady Brdo. Ta se uvádí v roce 1542 jako součást panství Kumburku. Ve vsi je několik barokních soch z 18. století a ukázky lidové architektury z 19. století.

Kumburk:

Projdeme horní částí osady Brdo a jdeme po horní hraně údolí Ulibického potoka. Na silničce od Brda do Zboží nás překříží zelená značka, ovšem my po několika metrech opustíme i červenou a zahneme vlevo na lesní cestu vedoucí po drobném hřbítku. Mineme mýtinu po pravé ruce a na dalším rozcestí zahneme vpravo a na další opět vpravo. Toto rozcestí si pamatujme pro cestu zpět. Ale my již stoupáme východním a pak severním úbočím Kumburku, abychom na vrchol dorazili po červené značce. Historie hradu a jeho vývoj je velmi dlouhý, svému účelu jako sídlo panství sloužil hrad od roku 1325 do 1658. Dnes je vidět, že se o hrad stará Sdružení pro záchranu hradu Kumburku, takže tu je vyhlídková věž, pořádají se zde různé akce a hrad se dále rekonstruuje.

Zboží:

Od hradu sejdeme stejnou cestou až na lesní křižovatku, na kterou jsme upozornili cestou k vrcholu. Zde neodbočíme vlevo, jak jsme sem přišli, ale klesáme rovně strání až na okraj vsi Zboží. Ta se uvádí také jako Brdo v roce 1542. Jde o značně rozptýlenou osadu, kde se dochovalo několik starých domků, třeba čp. 46. Klesáme silničkou až na rozcestí u čp. 58, kde je možno si odskočit vpravo k památnému Morávkovu buku. Jinak pokračujeme dál rovně osadou kolem malého rybníčka na silnici s modrou značkou. Po ní se dáme vlevo do centra vsi s dřevěnou zvoničkou a sloupem, na kterém je socha P. Marie Immaculaty.

Úbislavice:

Dál pokračujeme po zelené značce a klesáme po širokém hřebeni do vsi Úbislovice. Ta se uvádí v roce 1357, kdy zde stál farní kostel, horní díl patřil ke Kumburku a dolní byl samostatný asi s vlastní tvrzí.. Pokud jde o založení, to se údajně připisuje jičínskému měšťanovi Úbyslavovi, který se připomíná v roce 1312. Původně gotický kostel byl v 18. století barokně přestavěný. My ale klesáme opět jen horní částí obce na rozcestí se sochou sv. Josefa. Doporučujeme ale ještě popojít kousek po zelené k hezké budově Jiráňova mlýna z roku 1813. Jinak ale na rozcestí odbočíme vlevo po neznačené silnici k potoku a na protější stráni na další rozcestí, kde opět narazíme na modrou značku. Po ní se dáme vpravo do České Proseče.

Česká Proseč:

Ves Česká Proseč je opět uvedena poprvé v roce 1542, z památek zde mimo lidové architektury stojí za pozornost socha sv. Mikuláše a naleziště achátů v poli nad nádrží Jahodnice. Tam ale my nedojdeme, protože střídavě po silnici a lesem, ale stále po modré značce, dojdeme do Zlámanin.

Zlámaniny:

Původně šlo jen o les sice v katastru Nové Paky, ale patřící k osadě Vlkov. Na počátku 19. století zde bylo několik samot, uvádí se zejména usedlost Pulmanovsko. Jako osada se Zlámaniny uvádějí až v roce 1880 a jako část obce Nová Paka v roce 2012.

Křížová cesta:

Zlámaninou jdeme horní částí stále po modré značce. Ta je souběžná s červenou, kterou jsme šli na začátku výletu a je na zalesněné stráni vlevo nad námi. Ulice se jmenuje Křížová a jdeme po ní, i když modrá jde rovně. My zahneme vpravo na křižovatku s Gebauerovou ulicí. Zde se dáme vlevo a jsme na okraji Křížové cesty. Ta pochází z roku 1746 a je tvořena pískovcovými pomníčky s obrázky.

Cíl - Nová Paka:

Křížová cesta vede souběžně s Gebauerovou ulicí, takže na konci křížků se opět dostaneme na ulici. Ujdeme asi 100 metrů a odbočíme vlevo do ulice F. M. Hilmara. Na jejím konci zahneme vlevo k tenisovému hřišti a před ním vpravo kolem dětského hřiště dorazíme na cestičku podél trati. Cestička vlevo nás již dovede k vlakové zastávce Nová Paka.

Trasa měří 14 km, nejvyšším bodem je Kumburk 652 metrů, nejnižším mostek přes Úbislavický potok pod Úbislavicemi 364 metrů nad mořem. Celkové převýšení je necelých 450 metrů, takže jde o středně náročnou vycházku.