Výlet na Šerák a okolí - Horní Lipová, Obří skály, Toč...

Jedním z nejznámějších vrcholů Hrubého Jeseníku je Šerák. Dá se na něj dostat pohodlně sedačkovou lanovou z Ramzovského sedla, ale my se tam vydáme z obce Lipová-Lázně, z osady Horní Lipová. Šerák je znám tím, že je zde poměrně nevyrovnané počasí se sklonem k chladnu, takže je dobré si předem zjistit předpověď. Na druhou stranu je zde chata, kde najdeme útočiště, i kdyby bylo velmi špatně a nějaké teplejší občerstvení zažene naše chmury.

Horní Lipová:

Horní Lipová je osadou Lipové-Lázně a vznikla jako pastevecká osada na konci 17. století. Bylo zde sice samostatné fojtství, ale k rozvoji došlo až když vrchnost dala obyvatelům možnost si kupovat půdu do soukromého vlastnictví od roku 1777. Na konci 19. století zde byla i škola, ale kostel se tu nepostavil a nebyl zde ani žádný průmysl. Největší zajímavostí jde zde serpentinová železnice "Slezský Semmering" na trati z Hanušovic do Jeseníku z roku 1888, je zde k němu i muzeum. Dnes je Horní Lipová lyžařským střediskem, turistickým východiskem na cesty do Jeseníků a střediskem příznivců jízdy na kole tzv. singletracků.

Start - Obří skály:

Začátek výletu si stanovíme u turistického rozcestníku u penzionu Slatina. nedaleko jsou právě zmíněné tratě singletracku, FaunaPark s různými drobnějšími zvířaty, ale také se samičkou pumy americké zvaná Babu. Poblíž rozcestí je i autobusová zastávka Lipová-Lázně - obchod. Prochází tudy modrá značka, ale my se po ní až vrátíme, nyní vezmeme za vděk hlavní silnici směrem na Ramzovou a Hanušovice. Mineme odbočku vpravo do horní části vsi s muzeem a dojdeme na rozcestí cyklotras 53 a 6209 s názvem H. Lipová - Šerák. Zahneme zde vlevo s trasou 6209 a pak s ní odbočíme vlevo podle drobného přítoku Ramzovského potoka. Asi po 100 metrech pod posledním domem v údolí zahneme vpravo. Jdeme po okraji lesa a za chaloupkou po pravici odbočíme na lesní cestu vlevo šikmo do svahu. Cesta nás dovede do mírného údolíčka s potůčkem a nízkým lesem. Pak začneme více stoupat souběžně s potůčkem opět asi 100 metrů a cesta se zlomí vpravo. Projdeme přes hřbet a vystoupáme v dalším údolíčku na lesní silničku. Tu ale jen přejdeme a pokračujeme asi 750 metrů šikmo svahem ke skalnatému hřbetu. Podle něho zahneme vlevo a vystoupáme na lesní silnici s modrou značkou a s rozcestím Pod Obřími skalami.

Pod Šerákem:

Pod Obřími skalami, které tvoří po naší levici mohutný hřeben, pokračujeme po zelené a modré na rozcestí Obří skály. Místy se nám otevřou širší výhledy na Rychlebské hory a do údolí Staříče a Bělé, při dobré viditelnosti vidíme v Polsku roviny s Otmuchowským a Nyským jezerem. Na rozcestí končí zelená, takže nás dál povede už jen zase modrá. Je to sice do kopce, ale bez orientačních problémů dorazíme na rozcestí Pod Šerákem s turistickým přístřeškem. Pak na vrchol s turistickou chatou to je již kousek.

Šerák (1351 m):

Kamenná chata Jiřího byla postavena v roce 1888 a nazvána byla podle vratislavského arcibiskupa Georga Koppa, který věnoval pozemek na její stavbu. Chata již roku 1896 vyhořela a v roce 1926 byla rozšířena do současné podoby. Na vrcholu sice není vyhlídková věž, ale je z větší části holý, takže je z něj široký rozhled na všechny strany, je jen třeba trochu temeno hory obejít. Stojí zde i malá kamenná zvonička z roku 2003 a na jihozápadní straně vrchu horní stanice již zmíněné lanové dráhy z Ramzovského sedla.

Miroslav:

Vrchol opustíme po naší modré a žluté, která od rozcestí Pod Šerákem převezme naše vedení. Klikatě sejdeme na rozcestí Pod Strmým s nedalekou Antonínovou studánkou (Antonius quelle) z roku 1934. Vedou tudy i cyklostezky, ale my jdeme dál po žluté skoro rovně, ale v klesání až na rozcestí s již známou cyklotrasou 6209. Je to na východním hřbítku bezejmenné hory s kótou 902 m. Zde zahneme vlevo a sejdeme na vrstevnicovou cestu a dáme se po ní vlevo, vlastně ale rovně. Asi po 50 metrech zahneme bez všech značek podle vysokého lesa kolmo vpravo a sejdeme na údolní louku se samotou Miroslav (Lipová-Lázně, ev.č. 14). Pod chalupou je i malý rybníček.

Toč:

Pod chalupou vede lesní silnička, po které se dáme vpravo a klesáme podle potůčku k cestě se zelenou značkou a mohutným chráněným smrkem. Pod ním dospějeme do sedla s vrchem Toč (620 m) proti nám, po levici máme Ski Centrum Miroslav. Na Toči jsou cyklotrasy singeltracku Lipovské stezky - Toč.

Cíl - Horní Lipová:

Odbočíme od zelené po neznačené silničce vlevo a podle potoka dojdeme na hlavní silnici. Před ní vpravo se můžeme pokochat mohutným maďalem na jedné ze zahrad. Na silnici zahneme vlevo a za benzínkou podle říčky Staříče vpravo a pak s modrou na rozcestí, odkud jsme vyšli.

Trasa měří 14 kilometrů, nejvyšším bodem je samozřejmě Šerák, nejnižším místem hlavní silnice pod Točem s výškou 519 metrů nad mořem. Celkové převýšení na cestě je 830 metrů, ale je to cesta nahoru a pak zase dolu bez výraznějších výškových výkyvů.