Ještědská anabáze - Tetřeví skály, Machova Skála, Padouchov, Ještědský vodopád, Hluboká.

Nechceme si podle "švejkoviny" dělat legraci z Ještědu, to bychom si nedovolili, ale máme na mysli cestu se stejným začátkem i cílem. Takové výlety mají výhodu, že jdou podnikat s vlastními dopravními prostředky, hlavně auty. Navíc vybíráme i místa, kam se dá dopravit veřejnou dopravou,a to je případ i dneška. Na Ještěd totiž vyjedeme lanovkou. K ni se pohodlně dostaneme auty, ale i libereckou městskou dopravou. O Ještědu (1012 m) samotném bylo napsáno tolik, že necháme vlastivědu jiným a vydáme se na trasu.

Start - Tetřeví skály:

Od horní stanice lanové dráhy obejdeme hotel a vysílač zprava po silnici, ale i přes jeho terasu a kolem sochy Dítěte z Marsu sejdeme na rozcestí Ještěd - odbočka k vrcholu. Tady se dáme po červené, modré a značkách NS Terasy Ještědu po silnici k rozcestí Ještědka u stejnojmenné horské chaty a velkého parkoviště. Jsme tu v sedle Ještědu a Černého vrchu (950 m), opustíme ho po modré vpravo klesáním k Tetřevím skalám. Jde o skály na jihozápadním úbočí Černého vrchu, ke kterým se dostaneme neznačenou cestou vlevo od modré. Ale stojí to zato, protože je z nich pěkný výhled na Podještědí a Českolipsko s dominantou Ralskem (695 m).

Machova skála:

Od skal se můžeme dát pěšinou východně po stráni, nebo lepší bude, když sejdeme vlevo od skal na silničku zvanou Dělaná cesta a na žlutou značku. Po značce jdeme směrem na Pláně a asi po 400 metrech staneme u mohutné Machové či Máchově skále. Jde o další vyhlídkovou skálu, kde mají své tréninkové cesty i horolezci.

Pláně pod Ještědem:

Po silničce a značkách dojdeme nad horní stanicí lanovky Nové Pláně na hřeben po něm klesneme k chatě Na Pláni. Jde o významné turistické i lyžařské centrum, mj. je zde i Muzeum horské služby. Chata patří od roku 1927 turistům, můžeme se zde i občerstvit a nabrat sílu k dalšímu pochodu.

Vyhlídka:

Od chaty budeme pokračovat po zelené a NS Ještědské vápence k jihu k rozcestí Vápenice. zde využijeme odbočky na vyhlídku. Pod vyhlídkou, která je na konci úzkého hřebeni, je nepřístupná jeskyně Liščí díra.

Vrátíme se na zelenou značku a objevíme studánku, resp. pramen vytékající ze zarostlé skruže. Studánka kdysi bývala zdrojem pitné vody pro nedalekou chalupu osady Padouchov, zvanou U Frajvelich. Zůstaly po ní ale jen rozvaliny.

Padouchov:

Od studánky se dáme neznačenou cestou stání jihovýchodním směrem a dojdeme k několika stavením, kterým dominuje chata Padouchov s opět pěkným výhledem na Podještědí a Ralsko. Chata patří společnosti přátel přírody Čmelák, která dokončila několik zajímavých projektů v okolí, třeba mokřady u Nového Falkenburku v Jablonném. Tady se snaží obnovit lokalitu Nové prales, kde si může každý koupit symbolicky kus pralesa, a tím podpořit třeba výsadbu sazenic zde původních druhů dřevin.

Od chaty pokračujeme dál svahem dolů na rozcestí se zelenou značkou a kde rostou dvě mohutné chráněné lípy malolistá a velkolistá.

Ještědský vodopád:

Budeme dál pokračovat po zelené a značkách NS Ještědské vápence. Po zalomení značek vlevo míjíme po pravé ruce staré lomy, třeba Basu. Na konci rovinky vlevo roste chráněný Buk a proti vpravo je další vápencový lom, ve kterém můžeme vidět 8 metrů vysoký vodopád. Neteče ale stále a v zimě se tu tvoří ledopády.

Pokračujeme po značkách na rozcestí, kde vpravo můžeme uvidět vápencovou vyvěračku Nad Basou. Voda z něho tvoří spatřený vodopád dole pod námi. Také zde stávala kdysi chalupa, která je označovaná jako dějiště románu Karolíny Světlé Lamač a jeho dítě.

Nový prales:

Na rozcestí odbočíme vpravo po značkách NS Nový prales. O něm jsme se zmínili v Padouchově, projekt začal v roce 2004 a na místo smrkových monokultur se tu vysazují jedle, tisy, jilmy buky a další dřeviny, které zde kdysi rostly. Dosud bylo vysázeno asi 70 tisíc stromků. Jedno je ale bohužel jisté, až bude pralesem, třeba jako Boubín, asi nebudou žít ani naše děti. jednotlivá zastavení nám vše vysvětlí důkladněji.

Hluboká:

Na Hlubockém hřbetu narazíme na rozcestí, kde opustíme zelenou a dáme se vpravo po modré. Vede tudy i modrá cyklostezka 3007 a Hřebenovka Pozvolna lesem klesáme, až se nám cyklostezky odpojí vpravo. Pak ještě ujdeme 300 metrů a v lese, kdy vpravo vidíme přibližující se mýtinu, odbočíme kolem vlevo a neznačenou cestu. Klesáme asi 400 metrů a nesmíme odbočit vpravo ani vlevo, a dojdeme na cestu se zelenou značkou. Dáme se vlevo a za chvilku jsme na nejvýše položenými staveními vsi Hluboká. Je to rozptýlená ves se výškově asi 200 metrů se táhne po severním úbočí Hlubockého hřebenu, v zimě zde slouží lyžařům vlek se sjezdovkou.

Za Hlubokou se k nám na kousek připojí žlutá značka a v místech, kde se odpojuje zelená, najdeme pěkně upravenou studánku.

SKI areál:

Dál nás bude doprovázet žlutá značka po tzv. Hraběcí cestě. Cesta se mírně obloukem stáčí vlevo kolem hřebenu, až se dostaneme na jeho druhou stranu, asi po 800 metrech musíme odbočit z lesní silnice mírně vpravo. Cesta se stočí obloukem vpravo a dostaneme se na modrou a značky NS Ještědské vápence, kousek nad rozcestím Pod Pláněmi. Překročíme značka a pokračujeme dál naší vrstevnicovou cestou asi 600 metrů a přetneme cyklotrail B2 Turistickou. A jdeme zase dál a amírně se stáčíme vpravo, až staneme pod lanovkou Skalka. Pokračujeme stále jakoby po vrstevnici a projdeme dvě sjezdovky, z nichž ta druhá je "černá", nejtěžší na celém Ještědu. Kousek za ní jsme u další lanovky Černý vrch. Dál za lanovkou cesta mírně klesne na cestu s NS Padáky - Ještědský paradox.

Cíl - Ještěd:

Značky NS nás vyvedou na silnici na Ještěd. Přejdeme ji a neznačenou cestou v průseku mezi lesem vystoupáme k hotelu a vysílači Ještěd.

Trasa měří 14 km, nejvyšším místem je samozřejmě Ještěd, nejnižším pak rozcestí s lipami v Padouchově (590 m), celkové nastoupané metry se zastavily na číslici 720 metrů. Většinou šlo o pěkné cesty, takže to bylo určitě nijak hrozné, když uvážíme, o jak pěknou trasu šlo.