Hronovské putování za betonem i žulou. Výlet kolem Hronova.

Hronov je známé město z několika důvodů. Příznivci literatury ho znají podle Jiráska a Čapka a divadelníci podle Jiráskova Hronova jako přehlídce amatérských divadel. My se sem dnes ale vypravíme za pěknou krajinou a stopami lidské činnosti v krajině.

Hronov:

Město Hronov, když ještě nebylo město, ale jen osada, se připomíná v roce 1359. Podle jména ho založil určitě Hron z Náchoda, známý v letech 1241 až 1289. V roce 1439 se zde připomíná Ivan ze Žampachu a z Hronova, který sídlil na místní tvrzi. V roce 1415 se uvádí již jako městečko, městem je od roku 1859. Největší památkou tu je kostel Všech svatých, původně gotický, ale dnes v barokní úpravě z roku 1717. Sousední zvonice je z roku 1610 a kaple byla přestavená z bývalé kostnice. Ze seznamu dalších památek jmenujeme rodný dům Aloise Jiráska a jeho buk, Mariánský sloup z roku 1725, Divadlo a muzeum Aloise Jiráska a pomník Josefa a Heleny Čapkových, který stojí na místě jejich rodného domu.

Start - Pěchotní srub:

Výlet začneme u turistického rozcestníku na náměstí Čs. armády před divadlem. Prochází tudy červená (Jiráskova cesta) a začíná modrá, a tou se také dáme. Přejdeme přes řeku Metuji a výpadovku na Rtyni, zahneme vpravo a dál se zelenou, ale již bez červené přejdeme přes železniční přejezd. Pak začneme stoupat na hřbet Chloumku a na něm k pěchotnímu srubu T-S 5 s názvem U křížku. Pochází z roku 1937, kdy jsme se chystali na obranu před Německem. Ale politici rozhodli jinak a po Mnichovu jsme museli opevnění i krajinu kolem něho Němcům odevzdat bez boje. Dnes se mnohé pevnosti opravují, a také tento srub. Uvnitř najdeme také expozici zaměřenou na historii celého opevnění, tehdejší armády a na osudy čs. letců za 2. světové války.

Zbečník:

Po prohlídce bunkru pokračujeme dál po zelené značce na křižovatku Nad Zbečníkem. Zde začíná modrá značka, kterou se nyní vpravo vydáme. Scházíme do vsi a vpravo v lesíku nad hřištěm, když budeme chtít, můžeme si prohlédnout zbytky místní tvrze. Patřila od poloviny 14. století pánům z Adršpachu a psal se po ní například roku 1422 Habuš z Adršpachu seděním na "Sbešince". Dnes to je návršíčko chráněné příkopem, lidově se tu řídká Kvikov. V okolí Zbečníku později probíhaly pokusy o těžbu uhlí, ale k těžbě pak nedošlo. Zbečník je dnes osadou Hronova.

Maternice:

Ze vsi Zbečník pokračujeme údolím podle stejnojmenného potoka pod Maternici ke Skalákově studánce. Její voda byla považována za léčivou a za epidemie cholery v roce 1832 jí lidé používali jako lék. Stojí zde různé děkovné křížky a visí svaté obrázky. Je to velmi poetické místo a jistě stojí zato si zde chvilku v klidu posedět.

Nachází se tu ještě jedna zajímavost, a to Zbečnické chleby, jako oblé kameny rozeseté tady v lese nedaleko studánky. Najdeme je nad studánkou po levé straně cesty, ale i jinde hlouběji v lese. Podle pověsti zkameněly tyto bochníky jedné lakomé selce ve Zbečníku.

Krakonošova kazatelna:

Po odpočinku pokračujeme dál po modré až na rozcestí Maternice, kde zahneme po zelené vpravo. Pak přijdeme na rozcestí U Maternice, odkud pokračujeme vlevo po zelené na silnici od Rokytníku (vpravo). Jdeme ještě kousek po zelené na rozcestník Nad Rokytníkem, kde se potkáme s modrou značkou. Tady se dáme po obou značkách vlevo, ale jen asi 20 metrů, kdy odbočíme vpravo na polní cestou. Ta se stočí prudce vpravo a jde přes louku v oblouku k prvním křovinám. U nich zahneme vlevo a míříme ke skupině stromů níže před námi. V zeleni zde je ukryt skalní útvar Krakonošova kazatelna. Nejde o žádné výjimečné skály, ale skupinu skalek, mezi nimiž je upravené ohniště s pěkným posezením. Určitě je to vhodné místo k opečení buřtíků.

Rokytník:

Po odpočinku se vydáme zpátky stejnou cestou, ale nezahneme v lukách vpravo k modré, ale podle remízky vystoupáme na silnici v Rokytníku. Ten se uvádí v roce 1465, ale byl jistě starší. Pravděpodobně vznikl jako kolonizační ves již ve 13. století. Také zde stávala tvrze, ale nedochovaly se po ní žádné stopy. Z památek tu najdeme kapli Nejsvětější Trojice z roku 1827 a mladší evangelický kostel. Ty jsou ale mimo naši trasu.

Na Souši:

Na silnici se dáme vpravo a mírně stoupáme asi 100 metrů. Na křižovatce u osamocené garáže odbočíme vlevo na polní cestu. Tou vystoupáme do lesa a přiblížíme se k nám již známému rozcestí se zelenou značkou. Tady se ale dáme vlevo po hřbetu, resp, do malého sedla mezi nenápadnými vrcholy. V místech, kde se hřbet před námi začíná zvedat přejdeme rovně přes složitou křižovatku a ve stoupání odbočíme vpravo a jdeme rovně až k betonovému řopíku. Od něho pokračujeme vlevo rovně, kde jsou v řadě další dva řopíky (malé bunkry u roku 1937). Nalevo od nás je vrchol hřbetu Na souši, který stále ještě patří k Jestřábím horám s nejvyšším Žaltmanem (výška 740 m, asi 10 km severozápadně). Od třetího bunkru sejdeme po hřbetu na křižovatku s červenou značkou.

Draboňův lom:

Po červené značce na hřebeni až na konec lesa míjíme další řopíky. Po vyjití z lesa v klesání mineme asi po 100 metrech remízku po pravé ruce a za dalších 50 metrů odbočíme na luční cestu vpravo ke špičce lesa před námi. Zde najdeme další řopík nad horní okrajem rozsáhlého Draboňova lomu. Zde se těžila kvalitní žula a dodnes musím obdivovat práci lamačů v 1. polovině 20. století.

Cíl - Hronov:

Vrátíme se na červenou a po ní bez obtíží dojdeme do Hronova. Po cestě mineme Husův sbor, budovu z roku 1924.

Trasa měří 14 km, nejvyšším bodem byla cesta pod hřebenem Na Souši o výšce 554 metrů, nejnižším místem je již tradičně start a cíl v Hronově, resp. most přes Metuji s výškou 364 metrů nad mořem. Celkové převýšení na trase je asi 450 metrů, jde tedy o průměrně náročnou trasu.