Kudy chodil Fráňa Šrámek aneb výlet kolem Sobotky, Humprecht, Plakánek, hrad Kost.

Dnes se vydáme na výlet do okolí Sobotky, přitom poznáme několik významných míst, bez kterých by nebyl Česká ráj Českým rájem.

Sobotka:

Sobotka stojí na místě, které bylo osídlené již v pravěku. Připomíná se roku 1287 jako sídlo šlechtice Beneše a pak roku 1318 s místním zemanem Kabalcem. Zdejší tvrz ale zanikla, když se správa panství přenesla do Kosti. Sobotka získávala větší význam až po husitských válkách, kdy začal získávat privilegia, na město byla povýšená v roce 1498. Jana ze Šelmberka z osady skutečně vytvořil město s náměstím, hradbami, nádherným kostelem, pořádaly se trhy... Tak to šlo pěkně do roku 1639, kdy město vyplundrovali Švédové. Možná by se našly některé drahocenosti ze Sobotky na některém ze švédských zámků dodnes. Roku 1712 město totálně vyhořelo, ale nebyl to červený kohout poslední. Sobotka také byla jedním z center českého obrození.

Dnes je město nejvíc známé jako rodiště básníka Fráni Šrámka. Z mnoha památek zmíníme chrám sv. Máří Magdalény, radnici v empírové úpravě z roku 1847, divadlo z roku 1850 vystavěné ze staré solnice a řadu měšťanských domů, včetně toho, kde se Šrámek narodil. Mnoho o Sobotce se dozvíte ve zdejším muzeu.

Start - Nepřívěc:

Výlet začneme asi nejlépe přímo na náměstí Míru. Je zde rozcestník se zelenou a žlutou značkou. My se dáme po žluté s radnicí za zády Turnovskou ulicí. Žlutá pak odbočí vlevo ulici Na Celné, kde se u hřbitova setkáme se značkami Naučné stezky Údolí Plakánek. Takže po těchto značkách zahneme vpravo a polní cestou dorazíme na rozcestí Nepřívěc. Podíváme se vpravo do jejího centra.

Ves se uvádí v roce 1255 a patřila vždy k panství hradu Kost. Pěknou památkou je zde gotický kostel Nalezení sv. Kříže ze 14.století. V rohu jeho ohradní zdi stojí osmiboká kamenná zvonice z roku 1786 na místě starší z roku 1583. Památkově chráněný je i statek čp. 14 a originální studna na návsi.

Semtínská lípa:

Vrátíme se na rozcestí a pokračujeme po značkách dál. Ze silnice za přejezdem odbočíme vlevo, mineme železniční zastávku Libošovice a polní cestou pokračujeme až na silnici u Semtinů. Zde stávala ona slavná Semtinská lípa, jeden ze symbolů Českého ráje. Nejstarší je zde ale socha sv. Jana z roku 1728. Při ní byly vysázeny dvě lípy, první vzala za své při vichřici již roku 1858 a druhá, ta slavná, roku 2000. Její torzo je oplocené. Dnes zde rostou lípy nové, obdivovat je ve své velikosti budou ale naši vnuci.

Kost:

Dáme se dál po silnici vpravo se všemi značkami, mineme statek Semtiny a sochu sv. Donáta z Arezza u silnice. A pak jsme již v Podkosti a u rozcestí pod hradem Kost. Jeho historii dnes ale vynecháme, je strašně dlouhá a konečná v tom, že ji má rod Kinských. Více se určitě dozvíme od průvodců na hradě.

Kolem hradu jsou ale další zajímavosti,a to nemluvíme o možnostech občerstvení i zábavy. Je tu starý mlýn i s dřevěnkou, psí hřbitov, sochy sv. Václava a Jana Nepomuckého, Kostecký pivovar a za hradem po červené trochu vzdálený skalní byt Barušky.

Plakánek:

Vrátíme se po červené od Barunky a od hradu pokračujeme po žluté do údolí Plakánku. Přírodní rezervace zde byla vyhlášená v roce 1990 a můžeme po cestě obdivovat skály a různé skalní útvary, mokřadní louky, borové doubravy a Oborský rybník. Osu údolí tvoří říčka Klenice, do které vtéká i zde voda z několik pramenů. Na proti hráze zmíněného rybníka se zvedá skalní hřbet s charvatským hradištěm Poráň. Za rybníkem s budovami bývalého mlýna pak dojdeme na rozcestí Plakánek. Odtud pak budeme pokračovat rovně po modré a žluté.

Střehom:

Mineme studánku Roubenku, opustíme tok Klenice a kolem mlýna z roku 1516 dojdeme do Střehomi. Tato ves se uvádí v roce 1361, ale moc památek zde není. Líbit se nám bude určitě zdejší rybník Komorník a občerstvení, případně u hráze rybníka hospůdka. Místní kaplička by asi chtěla více péče, ale jsou tu pěkné dřevěné či polodřevěné chaloupky.

Osek:

Ze vsi Střehom pokračujeme dál jen po žluté značce kolem samoty Betlem do Oseka. Tato obec má také velmi starou tradici, i když nemyslíme jen na pravěké nálezy. Osídlení zde bylo již ve 12. století, a to s určitostí zde byla kovárna. Ves se uvádí až roku 1360, kdy zde již stával kostel. Ten se dodnes dochoval ale v podobě ze 17. století. Kostel, byť je to pěkná stavba, hlavní zájem návštěvníků ale nestrhává, protože před ním stojí zajímavá dřevěná zvonice z roku 1601. Z vrcholu je pěkný výhled do kraje, ale povětšinou je zvonice zavřená.

Humprecht:

Pokud jsme došli až je kostelu se zvonicí, k dalšímu pokračování se musíme vrátit do středu obce po silnici až k autobusové zastávce a za ní vpravo odbočit na místní komunikaci. Cesta je značená jako cyklostezka 4079. Necelých 200 metrů za posledním stavením Oseka přijdeme na rozcestí, kde odbočíme na polní cestu vpravo. Klesneme k potoku Sobotka a pak za prvními domky města Sobotky přejdeme přes železniční trať. Ulicí Na Závisti dojdeme na rozcestí, kde odbočíme vlevo s modrou značkou. Ta nás pak dovede pod zalesněný vršek se zámkem Humprechtem. Jak u Kosti, tak i zde vynecháme historii s tím, že si ji stejně poslechneme od průvodce po zámku.

Cíl - Sobotka:

Po prohlídce zámku se vrátíme po modré na rozcestí se zelenou značkou, po které se vlevo dáme Novoměstskou ulicí. Tou se dostaneme do centra Sobotky na náměstí Míru, kde je náš cíl.

Trasa měří 14 km, nejvyšším bodem je vesnička Nepřívěc 332 metrů a nejnižším vesnička Střehom s výškou 250 metrů nad mořem. Celkové převýšení po trase je asi 230 metrů, což ukazuje, že jde vcelku o rovinatý výlet a ještě navíc stále jen po pohodlných cestách. Trasa je vhodná i pro cyklisty a určitě ji zvládnou i menší cyklisté a začátečníci.