Výlet Dršková, Vrzavé skály. Zadní skály, Pěkný výlet v Beskydech.

Některé slova, která se špatně, či úmyslně špatně, vysloví, znamenají úplně něco jiného. A to je případ uvedený v titulu. Dršková je obec v Hostýnských vrších a dršťková je známá polévka z kravského žaludku. Takže, prosíme, neplést, ale na druhou stranu si lze zajet do Drškové na dršťkovou. K občerstvení tu najdeme tři podniky, třeba tu vaši dršťkovou budou právě na jídelníčku mít.

Dršková:

Do obce Dršková se dostaneme po silnici 489 z Fryštáku, případně ze Slušovic, směrem na Bystřici pod Hostýnem, případně na Jablunku a dál do Vsetína nebo do Valašského Meziříčí. Samozřejmě to jde i obráceně. Ves se uvádí poprvé jako součást panství hradu Lukova v roce 1391. Zdejší zemědělství nabízelo více těžké dřiny než množství sklizené úrody, proto se tu rozvinula výroba dřevěného nářadí, nádobí a podobně. O tom všem a ještě dalším možném se můžeme dozvědět v místním muzeu, nazvaném příhodně jako Muzeum dřevěného porculánu.

Start - střed vsi:

Výlet začneme na hlavní křižovatce u odbočky na Košařiska. Zde je autobusová zastávka a nedaleko již zmíněné muzeum. U turistického rozcestníku vidíme, že tu probíhají modrá a žlutá značka, dáme se po nich vzhůru do vsi až ke zvonici a ke kapli. Nejde o zvlášť staré památky, zvonice je kopie původní zvonice z 18. století, zbořené pro zchátralost a kvůli rozšíření silnice. Kaple sv. Václava s věží a s vyobrazením Panny Marie Svatohostýnské nad vchodem byla postavena po roce 1930.

Vrzavé skály:

Za obchodem a hospůdkou U Kögleru zahneme po modré vpravo a začneme stoupat stráněmi vrchu Sýkornice (584 m ). Zpočátku jdeme lukami a pak lesem. V místech, kde se značená cesta zatáčí na pasece vlevo, můžeme si cestu zkrátit tím, že odbočíme vpravo a lesními pěšinami dojdeme na hřbet s naučnou stezkou Kašava. Pokud půjdeme dál po modré, stejně na vrcholu hřebene na onu značku NS narazíme a dáme se po ní vpravo. Cesta po hřebenu nabízí pěkné výhledy na obě strany a pak také mnohé zajímavé skalní útvary. Z nich vynikají Vrzavé skály, u který stojí nedaleko turistický přístřešek. Od něho jsou díky vykácenému lesu pěkné výhledy k jihu. Kousek za přístřeškem po značce můžeme dospět až na samotný vrchol Sýkornice s dalšími menšími skalisky.

Držkovský potok:

Po prohlídce skal, jejichž nejbližší okolí je značně změněné někdy nepříliš ekologickým kácením lesů, se vrátíme po značkách NS na modrou značku, po které pokračujeme dál. Zpočátku to je společně s NS, ale ta se u domků Kašavy odpojí prudce vpravo. Jdeme dál po modré asi 100 metrů, kde se na křižovatce vlevo spustíme rovnou cestou z kopce dolu. Dojdeme na křižovatce s lesní silničkou nad domky Držkové. Tady se dáme vpravo a po 50 metrech opět odbočíme vlevo a pokračujeme v klesání až na dno údolí Držkovského potoka. Zde narazíme na zelenou značku. Po ní se dáme vlevo a povede nás dalších asi 5 kilometrů.

Zadní skály:

Po zelené přijdeme do osady Májová, kde zahneme vpravo. Dál přejdeme přes hlavní silnici a stoupáme podle potoka k pěkně upravené studánce. Nad ní vystoupáme do osady Močáry, nad kterou se značka zlomí vlevo. Ještě více nad námi se na hřbetu rozkládá velmi zajímavá přírodní památka Holíkova rezervace. Nachází se tu zbytek původního karpatského lesa a najdeme zde spoustu romantických skal, zejména Zadní skály. Ty tvoří asi 40 metrů dlouhá skalní hradba s věžemi vysokými až 20 metrů. Ke skalám se dostaneme, když odbočíme rovnou v zatáčce zelené do zalesněné stráně před námi na hřeben, kde zahneme vlevo. Cesta od skal nás pak klesáním dovede k samotám Salajka a Ráztoky, kam bychom došli i beztak po zelené značce.

U Juránků:

Od rozcestí s červenou značkou stále pokračujeme po zelené. Stoupáme s ní údolím Matěják do osady U Juránků. Dál nás čeká krátký ostřejší výstup s tím, že po levé ruce máme na hřebeni skalní skupinu U Juránků. Opět díky vykácení částí lesa tu máme pěkné výhledy do kraje. Skály se táhnou dál i po pravé ruce, určitě stojí zato se zde zastavit a skalní bloky si trochu romanticky projít.

Kuželky:

Zelené značka již pozvolněji stoupá na hřeben, kde odbočuje z hřebenové cesty vpravo. Zde my jdeme vlastně rovně, či mírně vlevo a stále stoupáme až na zalesněný plochý vrchol Kuželek. Zde najdeme patrné stopy po bývalé osadě valašských pasekářů se zbytky základových zdí, studnou, terasovitými políčky a dokonce i starými ovocnými stromy z bývalých zahrad a sadů. Osada zanikla krátce po skončení 1. světové války. Dnes je to malé království trampů se svým znakem a deskou verši.

Opět U Juránků:

Na vrcholu je dnes poměrně velká nová mýtina, kde po jejím levém okraji vede cesta a lomí se přímo dolů z kopce. Ve stráni dojdeme na rozcestí, kde zahneme vlevo po vrstevnici a krátce na to jsme u studánky Pod Kuželkem. Ta je sice malá, ale kamenem vyzděná. Je to na pokraji svahové mýtiny a cesta pokračuje po jejím horním okraji. Nad jejím druhým konce je další pěkná studánka zvaná U vlka. Cesta pak vejde do lesa, prudce se zlomí vpravo a klesne na lesní silničku. Zde zahneme vpravo, ale doslova po pár metrech z ní odbočíme prudce vlevo a kolem křížku dojdeme opět na mýtinu se samotou U Juránků.

Cíl - Dršková:

Jdeme cestou po okraji lesa a asi v polovině mýtiny odbočuje další cesta vpravo k nižším přízemním chalupám (čp. 33 a 133). Odtud pak si to zamíříme dál po štěrkové cestě do mírného návrší (562 m), odkud pokračujeme lesem. Cesta již jako bídná asfaltka klesá přes mýtinu s jinými samotami Ráztok. Máme tady místy velmi hezké rozhledy. V neustálém klesání dorazíme na okraj Drškové s červenou značkou a s ní pak do cíle.

Trasa měří 14 km, nejvyšším bodem jsou Kuželky se svými 638 metry, nejnižším místem je start a cíl s 367 metry nad mořem. Celkové stoupání po trase je asi 380 metrů, ale je to většinou po pohodlných cestách. Trasa však není určená pro cyklisty.