Třebíčsko turisticky stále neobjevené 2. Hrad Střeliště, Zašovice...

První část popisu výletu nás seznámila krátce s historií obce Okříšky a pak nás přes bývalou Maminčinu studánku dovedla do Přibyslavic. Zde jsme mohli obdivovat jednu z nejstarších dochovanýách staveb na Moravě, románský kostel, a k němu přistavěný nový chrám, dokončený v roce 1934. Po občerstvení  citronovýcm pivem ve zdejší restauaci se vydáváme na další cestu.

1.Vápenice:

Přibyslavice opustíme ulicí Ve Bráně směrem na Radonín a v údolí potoka odbočíme doprava na silnici směrem na Číchov. Pozvolna stoupáme s cyklotrasou 162 přes železniční trať na konec osídlení. Zde na křižovatce jdeme rovně, tedy na polní cestu a vystoupáme na návrší. Stejným směrem pak klesneme do zalesněného údolíčka a za potokem zahneme vpravo. Zakrátko dojdeme k budovám starobylého statku Hynkov. O půlkruhové brány na západní straně odbočíme vlevo (nedojdeme na hlavní křižovatku) k samotě a podle jejího plotu opět stoupáme do sedla na okraj lesa. Jdeme jihozápadním směrem a obejdeme zalesněnou výšinu po levé ruce. Před sebou již vidíme silnici do Radonína, ale na polním rozcestí zabočíme prudce vpravo a údolíčkem klesneme na křižovatku s modrou turistickou značkou u samoty Vápenice.

Na rozcestí se dáme po modré vlevo a kolem rybníčku a dojdeme ke zbytkům hradu Střeliště.

Střeliště:

Na srázném návrší v lese dnes zvaném Království, jak se můžeme domnívat, byl někdy v 1. polovině 13. století vybudován hrad jako středisko majetků královny Konstancie, druhé manželky krále Přemysla Otakara I. Později patřil pod Přibyslavice a pravděpodobně zanikl v 2. polovině 15. století za česko-uherských válek. Je zajímavé, že jediná konkrétní zpráva o hradu je až z roku 1579, kdy byl jako již pustý uveden v kupní smlouvě. Najdeme zde jen nepatrné zbytky zdí, valy a až deset metrů široké příkopy.

Zašovice:

Po prohlídce zříceniny se vrátíme po modré zpět na křižovatku lesních cest, kde zahneme jižním směrem na silnici do Radonína. Tu přejdeme pokračujeme rovně opět v mírném stoupání do sedla pod Velkou horou (614 m), z něho pak klesneme do vesničky Zašovice. Tak se uvádí také roku 1224 v souvislosti s Přibyslavicemi. Z památek tu máme kapli P. Marie Karmelské, arci mnohem mladší.

Cesta od Velké hory nás dovedla na křižovatku přímo u kaple, zde tedy zahneme po silnici vlevo a za posledními domky vsi odbočíme na polní cestu vpravo.

Cíl - Okříšky:

Se Zašovicemi za zády procházíme východním úbočím Salátova kopce (661 m), který je považován za jeden z nejhezčích výhledových míst v okolí.

Pokud jsme si ze zvědavosti nevyšlápli na vršek Salátova kopce, klesneme do širokého údolí s prameništi Okříšského potoka. Uvádí se tu několik studánek, ale jsou turisticky nevýznamné. Ale co je hlavní, že jsme tu narazili na žlutou turistickou značku. Po té se dáme vlevo podél toků potoka a lesem a pak loukami dospějeme do Okříšek. Za přejezdem přes železniční trať nezahneme po žluté vlevo, ale budeme pokračovat po hlavní silnici. Můžeme si totiž prohlédnout významné budovy obce, jako je především zámek a kostel. Dále tu jsou třeba obchody, pošta, lékárna a i hřbitov. Ale to už jsme opět na žluté a s ní za chvilku u vlakového nádraží, odkud jsme na výlet vyšli.

Trasa měří 14 km, nejvyšším místem po cestě je úbočí Salátového vrchu 632 metry, nejnižším pak náves v Přibyslavicích 431 metrů nad mořem. Celkové stoupání na trase je asi 370 metrů, což není mnoho, ale jde o častá stoupání, a samozřejmě i klesání, pozvolná a najdeme tu jen málo míst rovných. Trasa je vcelku vhodná i pro cyklisty.