Třebíčsko turisticky stále neobjevené 1. Výlet Okřísky, Maminčina studánka, Přibyslavice..

Dnes se vydáme na Vysočině v okolí Třebíče k památce, která by si zasloužila ten největší zájem odborníků a i široké veřejnosti. Jde totiž o ojedinělou stavbu na našem území z těch nejstarších dob, kdy se u nás začalo stavět s použitím malty. Ale nebudeme předbíhat, nejdříve tam musíme dojít, takže si vybereme nejbližší snadno dosažitelné místo, a tím jsou Okříšky.

Okříšky:

Okříšky jsou známé jako železniční křižovatka, kde se stýkají tratě od Brna a Třebíče, od Znojma a od severozápadu od Jihlavy. Snadno jsou Okříšky dosažitelné i po silnicích, z I/23 (Jindřichův Hradec - Třebíč) je to odbočkou v Červené Hospodě u Třebíče 6 km, a z I/38 (E59, Jihlava - Znojmo) ze Stonařova je to sem 16 km.

Okříšky jsou městysem, který jako ves vznikl někdy ve 13. století, připomíná se ale až roku 1371. Stávala zde gotická tvrz, pak renesanční zámek, který byl barokně několikrát přestavován. Rekonstrukcí zámek prošel i v posledních letech a dnes je v něm úřad městyse. Gotického založení je i zdejší kostel P. Marie, v současné barokní podobě z roku 1673. Památkově chráněný je i mlýn.

Start - Maminčina studánka:

Před vlakovým nádražím v Okříškách stojí turistický rozcestník. Prochází tudy le jen žlutá značka, po které se dáme východním směrem do Přibyslavic. Tady trošku značkaři zklamali, protože cestu vedou po asfaltové silnici, ale to se nám nelíbí, raději půjdeme po polních a lesních cestách. Takže trochu odbočíme, a to hned za nádražím vlevo přejdeme přes železniční trať do ulice Za tratí. Pozor, vlevo vede další ulice Nádražní, tak tou ne. Dojdeme na křižovatku, kde zahneme vpravo a kolem zahrádek po pravé ruce a kolem pole po ruce levé pomalu stoupáme na holé návrší s vysílačem. Pak se cesta stočí vlevo, až dojdeme do zalesněného údolíčka s bývalou Maminčinou studánkou. Místo ní zde dnes jen pramení bezejmenný potůček, jeden z mnoha pravostranných přítoků řeky Jihlavy.

Přibyslavice:

V údolíčku se cesta zlomí vpravo a pokračuje podél remízky na křižovatku pod vodárnou. Zde zahneme vpravo, přejdeme přes železnici a kolem hřbitova a pak vpravo dojdeme do středu Přibyslavic.

Hlavní památkou obce je kostel sv. Anny, který byl postaven již v polovině 12. století, kdy navazoval na ještě starší kostelík, datovanou snad do poloviny 11. století. Stával ze románský přemyslovský dvorec, který na kostel těsně navazoval. Jde tak jednu z nejstarších zachovalých staveb na celé Moravě. Počátkem 13. století, tedy ještě v době románské, byl kostel rozšířen. Dnes je románská část ve stadiu průzkumu a přípravy k rekonstrukci. Přístupný je na starou stavbu navazující monumentální barokní chrám z poloviny 18. století, dokončený po dlouhé stavební přestávce až v roce 1934 podle plánů Karla Hilberta.

Nejstarší zpráva o vsi je z roku 1224, ale zakrátko se založením Jihlavy význam dvorce jako sídlo správy kraje poklesl. Význam získal chrám jako poutní míst v souvislosti s obrazem Přibylavické madony, kterému je připisována řada zázraků. Původně byl namalován na vnější zdi kostela, ale výstavbou chrámu barokního se dostal do interiéru a dnes ho můžeme vidět nad oltářem. Význam této stavby není veřejnosti dostatečně oceněn, bohužel rozsah tohoto článku neumožňuje než jen stručný výklad.

Zdejší zajímavostí Přibyslavic je, že i v tak malé obci se můžeme občerstvit ve zdejším hostinci mimo jiné také točeným citronovým pivem (rok 2017). S tím se setkáme jinde velice vzácně.

Pokračování v dalším dílu.