Za hranice Krušných hor na úžasný Boreň II. Výlet Hrobčice, Kyselka a okolí..Krásný výhled v Krušných horách.

První díl nás vyvedl z náměstí v Bílině na hradiště nad městem. Dál jsme prošli kolem bývalého Dolního a Horního mlýna a míříme k Hrobčicím.

Hrobčice:

Obec Hrobčice leží na severním úbočí vrchu Horka (403 m), dříve zvaného Strážní vrch (Wachberg). Nad vsí zde najdeme původně pozdně románsky kostel sv. Havla z poloviny 13. století. Prošel však barokní přestavbou roku 1726. Je možné, že bychom zde měli hledat původní místní šlechtické sídlo Ojíře z Hrobčic, připomínaného roku 1240. Dnešní tvrz, či jindy zvaný zámek, ale najdeme ve vsi u silnice. Jde sice o zchátralou budovu, ale její stáří je patrné na první pohled. Pochází z druhé poloviny 16. století, kdy nahradila výše zmíněné sídlo u kostela. K tvrzi patřil dvůr, ze kterého jsou také části ve zříceninách, ale jiné budovy slouží stále k hospodářské činnosti.

Bořeň:

Obec Hrobčice opustíme tak, že přejdeme hlavní silniční tah od Bíliny a dáme se silničkou směrem na Chouč. Vystoupáme do mírného sedla a asi po 500 metrech zde odbočíme vpravo. Cesta je jasná, míříme k mohutnému Bořeni nad námi. Projdeme klikatě kolem vysílače a dál malými lesíky, až přijdeme na okraj lesa, kde objevíme zelené turistické značky. Dáme se po nich vlevo a od rozcestníku pak vystoupáme na vrchol s výškou 539 m n.m. O Bořeni by šlo napsat knihu, takže je krátce. Jde o mohutnou znělcovou kupu vniklou sopečné činnosti a následnou erozí. Je to největší znělcový útvar v rámci Evropy. Najdeme zde sloupcovité útvary, stěnu vysoké až 100 metrů, různé skalní útvary, jako jsou věže, jehly, jeskyně a podobně. Pod stěnami jsou kamenná pole, sídlí zde i mnoho ptactva, i chráněných. Rostou zde i vzácnější rostliny, třeba hvězdice alpská, tařice skalní, kosatec bezlistý a mezi mnohými jinými i lýkovec jedovatý. Z vrcholu je nádherný kruhový rozhled na České středohoří, okolí Bíliny a zejména hřbet Krušných hor.

Zajímavostí je, že Bořen byl jednou alternativ, kde se měla stavět pevnost za Marie Terezie. Vybrán byl však jiný prostor u Litoměřic, dnešní Terezín.

Kyselka:

Sejdeme opět na rozcestí a dáme se po zelené k chatě Pod Bořeněm z roku 1928. Zde se asi občerstvíme, protože pohyb po Bořeni byl jistě trochu namáhavý. Dál jdeme po zelené až k silnici I/13 (E442). Tu podejdeme a přejdeme stále po značce přes řeku Bílinu. Mineme vlakovou zastávku a jsme na místě, kterému se říká Bílinská kyselka. Zdejší minerální pramen lidí znali a pili již v 16. století, od 17. století se již vyvážela v hliněných lahvích do širého okolí, později i třeba do Ruska, ale i až do Ria se Janeira. V 18. století se pramen vyčistil (1712) a začaly se zde stavět objekty balírny a expedice a pak i již stavbami lázeňského charakteru, jako je lázeňský dům (1761) a kolonáda. V roce 1891 se tu složil pavilon, původně vystavěný na jubilejní zemské výstavě v Praze. Bílinská kyselka se stáčí a vyváží dodnes, o historii se můžeme dozvědět i ve zdejším muzeu, případně i v infocentru. Lázně jsou uzavřené, volně přístupný je pouze park a kavárna.

Hřbitovy:

Na křižovatce v Kyselce stojí turistický rozcestník, kde se k nám připojuje červená značka. Po ní se dáme a i kus se zelenou, která ale za hřišti odbočí vpravo. Za chvilku spatříme po levici velký městský hřbitov, jeho součástí je i malý židovský hřbitov z roku 1891. Před několika lety byl rekonstruován. Můžeme si tu prohlédnout zajímavé klasicistní náhrobky.

Cíl - Bílina:

Červená značka se stočí na křižovatce s Mosteckou ulicí vpravo, přejdeme přes železniční trať a vlevo máme parčík. Zde se od značky odpojíme a zahneme vpravo do Kyselské ulice. Na křižovatce se Skleničkovou ulicí se dáme vlevo uličkou k řece. Přejdeme ji po můstku, pod kterým se do Bíliny vlévá nám z výletu známá Syčivka. Opatrně přejdeme přes frekventovanou Bílinskou ulicí a podle ní vlevo dojdeme k Husitské baště z 15. století. S husity ale nemá nic společného, zato tu najdeme restauraci. Jdeme dál a na prvním křižovatce odbočíme vpravo, projdeme jeden blok domů a jsme na náměstí.

Trasa měří 14 km, nejvyšším místem byl Bořeň s 539 metry, nejnižším místem byl pak můstek přes Bílinu na konci trasy s výškou 201 metrů nad mořem. celkově jsme na trase překonaly výškově asi 530 metrů s dominantním převýšením na Bořeň. Jinak by šlo o vlastně rovinnou trasu. Na kole, tedy spíše s koly, se na Bořeň vystupuje velmi těžko, ale jinak je trasa vhodná i pro cyklisty.