Zajímavý výlet v Orlických horách - Potštejn, Litice a okolí. Díl 2.

První díl nám vysvětlil něco z historie Potštejna a pak nás provedl přes hrad do údolí Litice. Dál cesta vedla přes Sopotnici a loukami lesy směrem na Litice nad Orlicí, přesněji do údolí s říčkou Rybnou.

Litice nad Orlicí:

Za můstkem přes Rybnou následuje rozcestí, kde se dáme vlevo. Opět budeme stoupat k lesu a v něm do mělkého údolíčka potoka tekoucího sem od vrchu Kletná (535 m). Na potoku vlevo před ústím do Divoké Orlice se nachází známý vodopád Kamarád.

Po překročení potůčku se držíme na prvním rozcestí vpravo údolí a na druhém střední cesty a vystoupáme na hřbet s loukou po obou stranách cesty. Projdeme mezi loukami a staneme na cípu lesa. cesta se zde stáčí vpravo, ale my pokračujeme po levém okraji lesa až na cíp louky.Zde lesnícestou pokračujeme po hřbetů, který se postupně romanticky zúží. Postupně se dostaneme do výšky 487 m n.m., ale pak klesneme do sedla. Za ním dorazíme na křižovatku, kde objevíme červenou značku. Určitě jsme si oddychli, putování po značkách je jistě jednodušší, ale trocha adrenalinu přece škodit nemusí.

Červená značka nás v plesajících serpentinách dovede k železniční zastávce Litice nad Orlicí. Značky nás dál dovedou až ke hradu Litice.

Hrad Litice:

Ten, kdo skutečně zná Českou republiku, určitě zaznamenal podezřelou situaci, že hrady Potštejn i Litice najdeme i v okolí Plzně. A že se se ani v historii neděly věci náhodně, tak i tady jsou určité souvislosti. Hrad Potštejn, tedy jeho spíše skromné zříceniny, najdeme nedaleko známých Žinkov, a Litice se stejnojmennou zříceninou jsou jen kousek jižně od Plzně. Tyto velmi na české poměry velmi staré hrady založili Drslavicové. To byl významný český šlechtický rod ve 12. a 13. století s majetky v jihozápadních a západních Čechách. Hlavní větev rodu sice vymřela někdy na počátku 15. století, ale jeho krev pokračovala v dalších rodech. např. Rýzmburkové, Švihovští, Černínové z Chudenic, Žampachové z Potštejna a mnozí další. A právě tím, že se tento rod dostal do východních Čech, které kolonizovali a zakládali tu své hrady, dali jim i jména svých sídel na Plzeňsku. Jinak dál historii hradu Litice nad Orlici nebudeme popisovat, tu se dozvíte od průvodce.

Brná:

Po prohlídce hradu Litice sejdeme na začátek vsi na křižovatku u štíhlé dřěvené zvoničky v Záchlumí.Červená pokračuje dolů rovně a stáčí se vpravo, my se tu dáme vpravo a klesneme na silničku podél Orlice. Dáme se zde doprava a přijdeme na křižovatku u mostu přes Orlice s červenou značkou. Dáme se tedy vlevo po ní a přejdeme přes řeku. Tady se cesty lomí vlevo a pokračuje podél toku Orlice. Asi po 300 metrech dojdeme s červenou na rozcestí, kde jedna cesta přichází zprava a před námi je čtveřice cest. Ta dolní nejvíce vlevo klesá na roh úzké loučky, druhá značená jde lesíkem mezi chatky před námi, třetí jde zase nad tyto chatky a čtvrtá stoupá vpravo lesem do stráně. A tou poslední se nyní dáme. V polovině svahu přejdeme odbočení vlevo a stoupáme pak v otočce vpravo na horní hranu svahu. Zde se cesta lomí vlevo a dojdeme na skoro rovince na rozcestí. Dál to bude jednoduché, jdeme stále  rovně. Na další křižovatce také jdeme rovně, cesta se pak mírně lomí vpravo, až vyjdeme z lesa u samoty patřící k osadě Brná (čp.31).

Cíl - Potštejn:

Pokračujeme rovně na lesní silničku do Brné a přes ní stále dál polní cestou s občasnými stromovím až k samotám Potštejna v ulici zvané K vodojemu. To této spíše polní cestě, než nějaké ulici, dojdeme k železničnímu přejezdu s ulicí Na Brnou. S tou a také s červenou, která po ní vede, přejdeme přes koleje, ale pak na rozcestí odbočíme vpravo s modrou značkou k železniční zastávce. A zde je náš cíl.

Trasa měří 14 km, nejvyšším místem je hřbet před klesáním k Liticím 487 m, nejnižším pak mostek u Vochtánky přes Orlici s výškou 310 metrů nad mořem. Trasa není vhodná pro cyklisty.