Hrubý Jeseník a jeho zajímavosti v okolí Karlova II. Karlov pod Pradědem, Nová ves...

První část popisu výletu nás seznámila s historií Karlova pod Pradědem, osady Malé Morávky. Dál nás cesta dovedla přes horu Klobouk s výškou 960 metrů nad mořem k lesní části Zmijovka s malou chatou a studánkou.

Rozhledna Nová Ves:

Jak jsme již v prvním dílu psali, že od Zmijovky pokračujeme po modré, se kterou klesneme do údolí Modrého potoka na rozcestí Jelení. Tady modrá značka končí a pokračujeme dál po žluté, která jde po další lesní silničce. Dojdeme k lesní chatce Zmijovka, poblíž které je také stejnojmenná studánka, upravená zde skruží.

Pokračujeme dál po žluté značce až k rozhledně Nová Ves, u které stojí horská chata. Věš je velice zajímavá stavba, jde vlastně o železobetonový tubus s výškou šesti pater, který je ale obložený modřínovým dřevem. Vystupuje se zde na vrchol po ocelovém schodišti. Věž byla otevřená pro veřejnost v roce 2014 a z vyhlídkové plošiny ve výšce 27,5 metrů nad zemí se můžeme rozhlédnout po celém Bruntálsku, kterému dominují vrcholky Hrubého Jeseníku a při dobré viditelnosti zahlédneme Beskyd nebo dokonce vrcholky Vysokých Tater.

Nová Ves:

Strání pod námi se k rozhledně klikatí asfaltová silnice přes Novou Ves. Ta byla založená roku 1604 jako hornická obec. Zdejší těžba ale probíhala již před rokem 1500, snad již ve 12. století se zde těžilo stříbro, které se mělo zpracovávat v Olomouci v mincovně. S několika přestávkami zde těžba probíhala až do roku 1959, kdy se ruda ale zpracovávala až v Příbrami. Uvedeme, že v již zmíněném roce 1880 zde žilo 730 obyvatel, dnes se zde uvádí asi pouhých 15. Z památek Nové Vsi zmíníme novogotickou kapli sv. Anny postavenou v letech 1921-22 na místě starší kaple dřevěné. Z té se dochoval ve věži zvon odlitý roku 1746.

Od rozhledny se dáme do vsi po zmíněné serpentinové cestě, ovšem již v první zatáčce to vezmeme dolů rovně zkratkou kolem chráněné staré lípy. Od další zatáčky však zkratky nejsou, takže pokračujeme po silnici kolem hřbitůvku, zmíněné kaple sv. Anny a kolem chráněného statného jasanu.

Za domem 107 a 108 po levici zahneme po místní komunikaci vlevo. Pokud to přejdeme, nevadí, dojdeme k autobusové zastávce Nová Ves, konečná, a zahneme zde vlevo.

Cíl - Karlov pod Pradědem:

Silničkou s řadou stromů po levici budeme pozvolna stoupat na okraj lesa a pak takřka po rovině dospějeme k již zmíněnému Mlýnskému potoku. Přejdeme ho a nad ním dojdeme na lesní silnici, po které jsme již výše šli se žlutou značkou od rozcestí Jelení k Nové Vsi. Nyní jdeme tedy vlevo směrem k onomu rozcestí Jelení, ale po 300 metrech odbočíme vpravo do stráně a lesem vystoupáme na nám již známé sedlo Nad Karlovem. Zde se napojíme na žlutou značku, po které sejdeme do Karlova a do cíle.

Trasa měří 14 km, nejvyšším bodem je samozřejmě vrch Klobouk s svými 960 metry, nejnižším bodem bal pak odbočka vlevo ze silnice v dolní části Nové Vsi s 679 metry nad mořem. Celkové stoupání na trase bylo asi 470 metrů, což na to, že se pohybujeme v Hrubém Jeseníku, není zase tak moc. Trasa vede po velmi pěkných cestách a silničkách, je vlastně zvládnutelná i na kolech, pokud nám nevadí stoupání.