Vandr u Pelhřimova 2. Pěkný výlet Jakubcova Studánka, Zajíčkov, Radňov, Nemojov.

První díl výletu nás dovedl z Rynárce u Pelhřimova přes Vokov do osady Pavlov. Zde jsme si prohlédly hospodářské budovy a zámek. Ten by však potřeboval nějakého movitého majitele, aby se mohl zaskvět opět ve své bývalé kráse.

Nyní budeme pokračovat směrem na Nemojov po zelené a částečně i po žluté turistické zančce.

Nemojov:

Na zelené značce mineme další památku Pavlova, židovský hřbitov. Zelená značka však dál nevede do Nemojova, ale uhne před ním vpravo k mlýnu a Nemojovskému rybníku. Obojí tu stávalo již v 18. století. Přejdeme po hrázi rybníka a za ní odbočíme vpravo k lesíku na malé vyvýšenině. Na jejím vrcholu najdeme zbytky tvrze Nemojov, neboli Blažkův zámek. Zbyly zde mohutné příkopy a valy, kdysi šlo o sídlo pánů Blažků ze Skrýšova a pánů z Vokova, zpustlé již v 16. století. Je zajímavé, že když jsem ale ve Vokově byli, žádnou jejich rodovou tvrz jsme nenašli.

Radňov:

Vrátíme se na zelenou značku a pokračujeme po ní polní cestou až do Radňova. Ve stráni pod vsí se rozkládá velký rybník, u kterého býval minimálně již v 18. století mlýn, dnes je zde osada Hartlíkov. Ve středu Radňova, který se roku 1203 uvádí jako Rydymov, stojí malá kaplička a roste zde mohutná lípa malolistá, vysoká skoro 20 metrů.

Od rozcestníku dál pokračujeme po žluté značce do Zajíčkova.

Zajíčkov:

Obec Zajíčkov se údajně také uvádí ve výše zmíněné listině, ale v jiných opisech, což se často stávalo, že si pozdější opisovatelé listin něco přidávali. Ale v každém případě je tam osada Rovná, která pod Zajíčkov patří, ta skutečně v roce 1203 již existovala, ale je mimo naší trasu.

Také zde v Zajíčkově mají velký rybník se starým mlýnem. Projdeme Zajíčkovem a všimneme si pěknou zvoničkou obestavěný kříž. Ze vsi budeme odcházet stále po žluté značce směrem k Rovné.

Jakubcova studánka:

Za první vlevo točivou zatáčkou nad Zajičkovem odbočíme vpravo mezi ploty zahrad a polní cestou vystoupáme na okraj lesa. Zde zahneme vlevo mezi stromy a obejdeme Slavíčkův vrch (634 m) a po prudkém zatočení vpravo sejdeme na okraj tzv. Židovského lesa. Zde vlevo v poli přejdeme k velmi pěkné udržované Jakubcově studánce. Pramen zde býval odjakživa, ale v 70. letech 20. století byl zničen. Studánku však současní majitelé v roce 2011 obnovili a dokonce v roce 2012 byla vyhlášená jako "Studánka Vysočiny". Své jméno má po bývalém majiteli pozemku Janu Jakubcovi z Rynárce.

Cíl - Rynárec:

Vrátíme se na cestu od Slavíčkova vrchu a dojdeme do Rynárce pod námi.

Trasa měří 14 km, nejvyšším místem je silnice se žlutou značkou za Radňovem 619 m, nejnižším pak byla hráz rybníka Štemflíka 506 metrů nad mořem. Celkové stoupání po cestě je necelých 300 metrů, jde tedy o nenáročnou trasu, vhodnou i pro cyklisty.