Opět trochu do Polska - Bečkovský vodopád, Jánská vrch, Okrzeszyn a okolí.

Cesta za hranice státu v sobě vždy nese trochu romantiky, i když dnes to jde bez hraničních kontrol a šacování zavazadel. Protože jsme pěší turisté, naše cesty nebudou dlouhé, ale přesto zajímavé. Na cestu se vydáme z malého nádražíčka Petříkovice. Dojedeme sem z Trutnova nebo Teplic nad Metují, ale jde to i autobusem také z Trutnova a Adršpachu.

Petříkovice:

Ves se poprvé připomíná údajně již v roce 1012, probíhala zde těžba železných a manganových rud. Někde se uvádí první zmínka až roku 1496. V 19. století tu byla tkalcovna. Z památek zmíníme pěknou kapli, skoro malý kostel, sv. Rodiny z roku 1847 a vedle kříž z roku 1811. Pomník padlého dozorce finanční stráže Františka Opočenského připomíná událost, kdy 20. září 1938 baly zastřelen při obraně jednoho z bunkrů pohraničního opevnění u železniční zastávky před útokem sudetských Němců. Zajímavá je v dolní části osada Peklo v hluboké soutěsce Petříkovického potoka a nad ní pěchotní srub T-S 55 Na Stráni, který je v sezóně zpřístupněný. Ve vsi je dále koupaliště, hřiště a známý zimní skiareál.

Start - Studánka pod Jánským vrchem:

Výlet zahájíme u turistického rozcestníku, kde začínají zelená a žlutá značka. My se vydáme po žluté, která nás dovede strání nad vsí k areálu s dřevěnou kaplí z roku 1872, která byla v letech 2002 až 2008 obnovená. V poutní studánce pod Jánským vrchem pramení minerální voda, i pramen byl obnoven členy KČT Bohuslavice n. Ú. a obyvateli Petříkovic.

Jánský vrch:

Po zelené a žluté dojdeme na Jánský vrch s výškou 697 metrů nad mořem. Tense na polskou stranu sklání mírným svahem, ale do Čech spadá skalními stěnami a útesů, až 20 metrů vysokými. Z těch nejzajímavějších je tzv. Krausova vyhlídka, kterou jsme prošli při cestě k vrcholu. Asi 100 metrů jihovýchodně od vrcholu je skála s dutinou zvanou Medvědí doupě dlouhou asi 10 metrů. Ale různých jiných skalních útvarů zde najdeme více.

Bečkovský vodopád:

Pokračujeme po zelené na hranici s Polskem, projdeme přes údolí potůčku Líčná až k rozcestníku s modrou značkou a s dřevěným posezením. Po odpočinku jdeme dál po hranicích přes údolí Bečkovského potoka. Za ním přejdeme přes mírný hřbítek k jeho přítoku na kraji lesa. Zde se dáme podle potůčku vlevo a dojdeme k 3 metry vysokému Bečkovskému vodopádu. Ten má vody nejvíc po deštích.

Okrzeszyn:

Od vodopádu sejdeme na zelenou značku a vystoupáme asi 200 metrů, kde na křižovatce odbočíme vpravo do Polska na neznačenou lesní cestu. Za nás obloukem vyvede pod elektrické vedení a do sedla mezi vrchy Buczak (587) vpravo a Bogoriu (645) vpravo. Ze sedla jdeme přímo k západu, ne tedy první cestou vpravo do lomu. Vyjdeme z lesa a sejdeme na silnici mezi polskými vesnicemi Uniemyšl vlevo se zříceninou kostela sv. Matyáše a Okrzeszynem vpravo. Zahneme trdy vpravo a jdeme po silnici kolem zastávky autobusu, mineme prostý evangelický kostel a staneme u kostela Narození N. P. Marie z roku 1874 s vysokou věží z roku 1856.

Kostel sv. Michala:

Za kostelem u informační tabule a zastávky autobusu zahneme vlevo k lesu a tím projdeme do malého údolíčka. Zde zahneme prudce vpravo a vystoupáme opět na státní hranici. Projdeme údolíčkem a malým potůčkem, vystoupáme na hřbet návrší Węglarz (567, vpravo). Hranice se pak stočí vpravo do lesa, ale na jeho konci neklesneme podél patníků vlevo k potoku, ale jdeme rovně po cestě (zelená značka) na silnici. Tady totiž můžeme vidět nejhezčí památku v okolí, renesanční kostel sv. Michala z roku 1580. Prošel sice pozdějšími úpravami, ale zachoval si původní ráz.

Cíl - Petříkovice:

Po silnici podle kostela přejdeme přes hranici do Petříkovic.

Trasa měří 14 km, nejvyšším bodem je Jánský vrch (697), nejnižším pak start a cíl s 426 metry nad mořem. Celkově nastoupáme asi 750 metrů, ale jak se říká, je to "nahoru a dolů", ale po pohodlných cestách. Trasa je vhodná i pro odvážnější cyklisty.

Další výlety v okolí zde: Okolí Uniemyšl, Okrzezsyn, Pavlovská hora.