Výlet na Lyru – Hora Lyra, Karlova Studánka, Rolandův kámen a krásné vyhlídky.

Okolí Karlovy Studánky nabízí bezpočet různých tras, jak v délce, tak v náročnosti. Jde o velmi slavné lázně, ale je si třeba uvědomit, že jsme v srdci Jeseníků, takže zde těžko budeme hledat rovinaté delší vycházky. Naše výlety proto jsou spojeny se stoupáním a klesáním. Nejinak tomu bude i dnes, ale nepůjde o vysloveně horskou túru, bude to na jediný vršek, na Lyru.

Karlova Studánka:

Karlova Studánka se připomíná poprvé v roce 1554, ale o využívání zdejších pramenů máme zmínky již po roce 1620. Cílené lázeňství se tu začalo vyvíjet na konci 18. století a první lázeňské objekty byly postaveny v roce 1785, dnes je to dochovaný dům Ondra, tehdy správní budova. Postupně se objevovaly další prameny, v roce 1803 dostala ves jméno podle rakouského arcivévody Karla Ludvíka, který později v roce 1809 v bitvě u Aspernu porazil jako první Napoleona.

Start - Rolandův kámen:

Výlet začneme u turistického rozcestníku u lázeňského domu Libuše. Odtud se vydáme po modré značce na Rolandův kámen. Vystoupíme na jeho vrchol, kde vedle vyhlídky stojí kříž. Zde z výšky 910 metrů nad mořem můžeme vidět okolní vrcholy Jeseníků a zejména Praděd.

Z vyhlídky sejdeme a dáme se vpravo neznačenou spojku na lesní cestu nad námi.

Vyhlídky:

Po lesní cestě jsou značky NS Muzeum Wilde Web, které nás povedou lesy na východním úbočí hřeben Lyry. Pomalu klesáme asi 1,75 km dvěma údolími do míst, kde se cesta ve druhém údolí prudce lomí vpravo a podle potoka klesá k silnici do Ludvíkova. Zde se dáme údolní cestou vlevo nahoru, ale po několika metrech odbočíme vpravo. Obloukovou cestou pozvolna vystoupáme na hřbítek. Tady se můžeme projít vlevo asi 200 metrů na skalnatý konec zvaný Na Vyhlídce (847 m).

Vrátíme se zpět na cestu a vpravo nejdřív mírně stoupneme a pak opět v oblouku vpravo klesneme na lesní rozcestí pod menší skalní stěnou a turistickým přístřeškem. Ze skály máme opět pěkný výhled směrem na východní hradbu vrchů.

Lyra:

Vrátíme se asi 400 metrů do nejvyššího bodu cesty a zde ještě před mysliveckým posedem odbočíme vpravo. Klikatou cestou budeme stoupat na lesní silničku a po ní ve stejném směru až do sedla se Sedlovou boudou. Tady na křižovatce stojí rozcestník cyklotrasy 6068.

Za boudou, resp. za jejím přístavkem, se dáme cestou v rovném průseku, mimo značky, přímo k vrcholu Lyry. Asi po 700 metrech projdeme horní rohem velké mýtiny, a zde můžeme vlevo odbočit na vrchol, nebo pokračovat až do lesíku nad námi, kde v jeho zadní části zahneme vlevo k vrcholu.

Asi 40 metrů severně od vrcholu se tyčí do výšce až 20 metrů skalky, je to velmi pěkné výhledové místo na Praděd a další vrcholy Jeseníků.

Sedlo pod Lyrou:

Od nejvyššího bodu Lyry (1092 m) vede po hřbetu zhruba k jihu opět rovný průsek. Ten asi po 200 metrech vlevo míjí druhý vrchol hory (1086 m), kde dostane na křižovatku s dalším průseky. Od leva přichází rovný průsek, který se vpravo mírně lomí, a právě vpravo se dáme. Asi po 50 metrech začneme klesat a po 400 metrech se průsek mírně stočí vlevo. Pak po dalších 300 metrech staneme na malé mýtině s lesní cestou a značenou cyklotrasou 6068. Po ní sejdeme na silnici ze Studánky do Vidly, kde jednak naše cyklotrasa začíná a kde stojí i další turistický přístřešek.

Cíl - Karlova Studánka:

Ze sedla se dáme vlevo po silnici směrem ke Karlově Studánce až do prudké levotočivé zatáčky s několika turistickými značkami. Ty ale necháme být a v rámci zkrácení trasy odbočíme vlevo na neznačenou cestu strání do Studánky, tedy ke Slezskému domu. Na místo startu u Libuše je to již jen kousek, právě po oněch vícero značkách.

Trasa měří 14 km, nejvyšším bodem je samozřejmě Lyra 1092 m, nejnižším začátek a konec s výškou 776 metrů nad mořem. Celkově nastoupáme asi 550 metrů, což na Hrubý Jeseník není tak mnoho. Trasa není vhodná pro cyklisty.

Další pěkné výlety v okolí Karlovy Studánky:

Odkaz

Výhled z Lyry.
Sedlová bouda - Sedlovka.