Sloupsko, kraj skal a výhledů - Výlet po okolí Sloupu v Čechách.

Dnes se vydáme na úpatí Lužických hor do Sloupu v Čechách. V ČR máme Sloupy dva, druhý je v Moravském krasu, a oba jsou položeny v úžasné krajině. Oba Sloupy jsou si v něčem podobné, a přitom tolik rozdílné. Oba totiž leží ve skalách, moravský Sloup v krasové a český Sloup v pískovcové oblasti. Do Sloupu v Čechách, pokud nejsme přímo tam, je asi nejlepší vyrazit z Nového Boru.

Nový Bor:

Město Nový Bor za svůj vznik může děkovat právě Sloupu. Jeho majitelé se o něj maximálně zasloužili. Ferdinand Hroznata z Kokořova v roce 1692 nechal rozparcelovat pozemky pustého dvora v Arnultovicích a dal tak základ budoucí vesničce. Mimochodem, několik domů se z tohoto období dochovalo, např. čp. 4, 6 a 46 (IC). Pozdější majitel panství Jan Josef Maxmilián Kinský v roce 1757 nechal tuto vesničku, tehdy o 21 domcích, povýšit na město. Důvodů bylo několik, zejména že tudy procházela císařská silnice a panství potřebovalo prodávat textilní výrobky na městském trhu, a na panství Sloup žádné město nebylo. Vidíte, tehdy vůbec nešlo o sklo, to do města vstoupilo ale již velmi brzo po této události a dnes je Nový Bor jedním z největších sklářských středisek v celém světě.

Start - Chotovice:

Výlet začneme na náměstí mezi muzeem a městským úřadem, kde stojí turistický rozcestník. My ale po žádné značce nepůjdeme, namíříme si to přímo ke kostelu (pozdně barokní 1786-1792), obejdeme ho a jdeme Špálovou ulicí na malý plácek u mateřské školy. Dáme se vpravo Palackého přes Palackého náměstí. Tuto část města vyprojektoval v roce 1783 Emanuel Kleinwächter. Jdeme stále rovně až na výšinu Hřebenka, po které se dáme krátce vlevo a první odbočkou vpravo klesneme ke sklárně Slavia. Pokud jsme tu ve všední den, lze se domluvit i na exkurzi. Od sklárny již pokračujeme lesem a zvolna klesáme k Hornímu a Dolnímu Chotovickému rybníku. Dojdeme do středu obce s kaplí P. Marie z roku 1777. Zde se dáme vlevo po hlavní silnici a při potoku zahneme prudce vpravo k Chotovické hospodě. Ta byla od roku 1838 v centru místních lázní, které zanikly rokem 1945. K lázním patřily dům proti hospodě i malý domeček kousek pod ní, ve kterém je dnes obecní úřad.

Projdeme kolem domku s obecním úřadem a vejdeme do nově upraveného lesoparku Franze Hantschla (1844-1940, vlastivědný pracovník, narozen v čp. 16 pod kaplí). Po pravé ruce od cesty jsou nově upravené rybníčky a nalevo malý vyvýšenina. Na ní stávala tvrz Kalov, uváděná pouze jednou v roce 1422.

Janov:

Jdeme lesoparkem po pěšině kolem dřevěného přístřešku. Za lesoparkem procházíme oblastí starých lomů a dál klesneme na silničku v Janově. Jsme v jeho dolní části, kde první dům po pravici je bývalý mlýn. My se ale dáme po silničce vpravo a mineme rybníček Očko po levici. Pod rybníčkem dojdeme na křižovatku s modrou značkou, po které se dáme vlevo. A pak je to již jen kousek pod skalní hrad ve Sloupu.

Sloup:

Skalní hrad Sloup je asi nejdéle osídlené místo daleko široko, může za to jeho snadná ochrana a současně vedle vedoucí kupecká stezka. Nejstarší archeologického nálezy hovoří, že tu lidé žili asi již před 5 tisíci lety. Popisovat zde jeho historii by bylo nad rámec článku, hrad je veřejnosti přístupný.

Od rozcestníku pod hradem si vybereme červenou, která nás dovede do lesního divadla (1921, obnova 2003) a dál na rozhlednu z roku 2011. Po zdolání 150 kovových schodů nahoru a zase dolu pokračujeme po červené do svahu Slavíčku.

Hraběcí cesta:

Po výstupu na okraji podvrcholové plošiny odbočíme vlevo po zelené místní značce. Ta nás provede tzv. Dolní Hraběcí cestou přes vyhlídky až na rozcestí ke Skalnímu městu. To se sice rozsahem rovnat třeba Hruboskalskému nemůže, ale přesto tu najdeme pěkné věže i vyhlídky. Na konci odbočky se obrátíme a vrátíme se zpět na rozcestí. Po pár metrech se k nám odleva připojí modrá značka z Konvalinkového dolu. Modrá nás pak provede tzv. Horní Hraběcí cestou opět kolem vyhlídek a třeba i k Jezevčí díře. Krátce se také dotkneme červené, ale jdeme stále po modré k čedičové věži Bílá paní. Ta je vysoká asi 15 metrů a je na ní vidět sloupcovitá odlučnost. Modrá cesta pak klesne na okraj lesa, mineme hřbitov a dojdeme do Sloupu na výchozí místo zdejších okruhů.

Cíl - Nový Bor:

Na rozcestí je si možno odpočinout, je zde obchod, v létě se prodává zmrzlina. Penzion a restaurace U pánů z Dubé je také nedaleko po modré značce. Ostatně po ní taky pokračujeme a pak zahneme vpravo kolem hasičské zbrojnice. Modrá nás dovede na Cvikovskou ulici (koupaliště vpravo), kde se od modré odpoutáme a zahneme vlevo a pak hned vpravo směr Radvanec. Ujdeme asi 100 metrů a vlevo odbočuje cyklostezka Cesta k sousedům. No a po ní snadno dojdeme do Nového Boru a na náměstí, kde je cíl.

Trasa měří 14 km, nejvyšším místem je Horní Hraběcí cesta, křižovatka s červenou značkou 460 metrů, nejníže jsme se dostali pod hradem Sloup 280 metrů nad mořem. Celkové převýšení na trase je asi 430 metrů, ale je to po pohodlných cestách. Trasa ale není vhodná pro cyklisty, zejména úseky obou Hraběcích cest.

Další výlety z okolí:

Odkaz

Věž Bílá paní.
Lesní divadlo ve Sloupu.
Starý mlýn ve Sloupu a rozhledna.