Výlet kolem Lomnice nad Popelkou - Chlum, Tábor, Alainův kříž, věž...Krásy Podkrkonoší.

Lomnice nad Popelkou je jedno z mála menších měst, kde má zelenou sport v takové míře, že by jim mohla města daleko větší závidět. Jsou tu významná sportoviště, některá po cestě uvidíme, ale v květnu 2017 zde bylo otevřeno zbrusu nově upravené informační centrum. U něho si také dáme sraz a vyrazíme za krásou zdejší krajiny.

Start - skokanský areál:

Na náměstí před informačním centrem prochází žlutá turistická značka. Křižovatka s jinými barvami je v dolní části náměstí, ale tam my nejdeme, neb se dáme do Poděbradovy ulice, právě s onou žlutou. Tak nás pak provede Smetanovou ulicí kolem Technolenu na rozcestí V Popelkách. Tady přeřadíme na zelenou a zahneme vlevo. U chatové osady po pravici konečně opustíme silnici a lesem dojdeme na okraj skokanského areálu. Zde zelená odbočuje vpravo, ale my jdeme rovně. Procházíme areálem pěti můstků různých velikostí a u posledního zahneme vlevo a vystoupáme na jeho vrchol. Zde můžeme vystoupat na ojedinělou rozhlednu, která zde byla postavena při rekonstrukci v roce 2007. Z vyhlídkového ochozu ve výšce 28 m nad zemí vidíme za pěkného počasí nejen okolní Podkrkonoší, ale také na vrcholky Lužických hor, Jizerských hor, Krkonoš a Orlických hor.

Lovecký zámeček:

Od rozhledny se vydáme přes lesík a loukou na hřbet nad námi, kde po kraji lesa jde vpravo cesta. Ta se stočí opět vlevo do lesa a zas dál stoupáme na hřbet nad námi. Až vyjdeme z lesa, tak po jeho okraji vpravo jde lesní cesta. S tou již začneme mírně klesat až na sedlo mezi vpravo vrchem Na kopci 664 a vlevo Babylonem 631). Zde můžeme odbočit vlevo na zalesněný Babylon, kde objevíme nepatrné zbytky hradu Kláštenec (val a neúplný příkop), který byl ve středověku údajně sídlem loupežníků.

Jinak pokračujeme jen uježděnou luční cestou a klesneme na silničku od osady Hrádka (kdysi Hrádek, podle hrádku Kláštenec) a od Morcínova. Zde narazíme na zelenou, po které se dáme vlevo a opět klesáme, tentokrát na křižovatku se silnicí od Košova. Zde opustíme zelenou a dáme se vpravo do Hoření Lomnice. V osadě pak odbočíme vlevo a lesem klesneme k areálu bývalého Rohanského loveckého zámečku. Ten byl postaven v letech 1864 až 1868 ve švýcarském alpském slohu. Dodnes se dochovalo bohatě vyřezávané dřevěné průčelí.

Alainův kříž:

Podél zámečku vede žlutá značka, po které se dáme vpravo a stoupáme lesem na křižovatku Pod Alainovým křížem, kde přeskočíme na červenou vlevo. Za chvilku dospějeme přímo k Alainovu kříži. Ten nechal postavit v roce 1849 kníže Kamil Rohan na památku svého tragicky zesnulého bratra Benjamina Rohana, který se utopil ve věku 42 let roku 1846. Za rok byl obnoven již jako kamenný, později se mu dostalo i pojmenování po tragicky zesnulém Kamilově synovci a synu Benjamina Alainu Rohanovi.

Tábor:

Červená značka nás dále povede až na vrchol hory Tábor s rozhlednou. Před ní mineme barokní kostel Proměnění Páně z roku 1704, kdy ho nechali postavit tehdejší majitelé panství Lomnice manželé Václav a Eva Konstancie z Morzinu. První dřevěná rozhledna zde stála v roce 1888, cihlová od 1911. Je vysoká 35 metrů a nabízí kruhový rozhled nejen na Lomnici pod námi, ale i na Jizerské hory, Krkonoše, Orlické hory a také Jičín. V roce 1913 byla k rozhledně přistavěna tzv. Hornychova chata.

Alainova věž:

Od rozhledny se kousek vrátíme na západní rozcestí, kde zahneme po modré vlevo. Klikatou cestou sejdeme k nově opravené vyhlídkové věži z roku 1862. Tehdy ji nechal postavit Kamil Rohan v novogotickém stylu z pískovcových kvádrů na osmibokém půdorysu podle plánů stavitele Josefa Pruvota. Stavba je vysoká 13 metrů. Se jménem Alain Rohan jsme se již dvakrát na výletě setkali. Ten zahynul ve věku 28 let v roce 1857 na lovu u zámku v Košťanech při pádu z koně. Odtud tedy i název věže věnované památce tohoto mladého knížete. Pod věží je i pramen Cidliny (nebo jeden ze dvou).

Chlum:

Uprostřed mýtiny pod věží zahneme na rovnou lesní cestu vlevo a dojdeme do horní části obce Kyje. Odtud je pěkný výhled a prochází tudy i červená značka. Tou se dáme vlevo a asi po 100 metrech, kdy projdeme malým lesíkem, se dáme vpravo luční cestou podle nepravidelného stromořadí k samotě, chatě patřící již pod osadu Chlum (ev.č. 23). Od ní projdeme lesem do Chlumu, kde za hasičskou zbojníci na hlavní cestě opět narazíme na červenou značku. Po té se dáme vpravo, ale jen k rozcestí cyklotras 4142 a 4171, po které se dáme vlevo.

Cíl - Lomnice:

Silničkou podle značek cyklostezky dojdeme na okraj lesa, kde se opět setkáme s červenou značkou. Ta nás již v poklidu povede do Lomnice na dolní část náměstí s rozcestím turistických značek.

Trasa měří 14 km, nejvyšším bodem je hora Tábor s výškou 678 metrů, nejnižším pak rozcestí na náměstí v Lomnici 476 metrů nad mořem. Celkově jsme nastoupali málo přes 400 metrů, což určitě není mnoho, navíc to bylo po pěkných cestách. Trasa je vcelku vhodná i pro cyklisty.

Alainova věž.
Alainův kříž.
Skokanské můstky v Lomnici nad Popelkou.