Výlet Liptál, Vartovna, Jasenná. Výhledy na Beskydy, Malou Fatru.

Dnes se podíváme do obce Liptál. Tu najdeme na silnici č.69 zhruba v polovině cesty z Vizovic do Vsetína. Její známé počátky sahají do 14. století, kdy patřila k panství Vsetín. Samostatné panství Liptál vzniklo v roce 1666, postupně se k němu připojovalo fojtství, pak dva dvory, zahrady, panský mlýn a pila, palírna, hostinec, šenk i pivovar. Jako sídlo panstva zde stál prostý zámeček, jehož vcelku ne nijak vzhledná stavba stojí v centru obce dodnes. K dalším památkám patří kostel Archanděla Michaela z roku 1798 a kostel Českobratrské církve evangelické postavený v letech 1904 až 07. Z novodobých uměleckých děl jistě každého zaujme Strom života, dílo řezbáře Zdeňka Matyáše z Valašských Klobouk, odhalené roku 2008. Stále si zde lidé pamatují na slavný rok 2006, kdy obec získala titul Vesnice roku.

Start - Vartovna:

Výlet začneme přímo v centru obce u turistického rozcestníku, který je na stromu při silnici a u můstku. Přejdeme ho a po pravé ruce vidíme zámek a informační panel k Naučné stezce Kobzáňův chodník. Jan Kobzáň se v Liptále narodil roku 1901 a byl významným akademickým malířem, grafikem i spisovatelem, m.j. je autorem loga firmy Baťa. Zemřel v roce 1959 ve svém sídle na Soláni u Velkých Karlovic a byl pohřben ve Valašském Slavíně v Rožnově pod Radhoštěm.

Povedou nás tedy zpočátku značky NS a současně i zelená pásová značka. Kolem zámeckého parku dojdeme na hlavní silnici, po ní kus vpravo, a pak podle ní lesní cestou do Obory a ke Švehlově hájence. Pokračujeme dál podle potůčku a lesem stoupáme ke Švermově srubu, památce na partyzánské boje za 2. světové války. Dál již dojdeme k rozhledně Vartovna. Ta byla postavena ve tvaru spirály v roce 2009 o výšce 38 metrů. Z vrcholu se naskytne úchvatný rozhled Vizovické, Hostýnské a Vsetínské vrchy, Beskydy, ale také Malou Fatru.

Jasenná:

Od rozhledny se vrátíme kousek na okraj lesa, kde zahneme zde vlevo po NS Portášovka a po žlutém značce. Jdeme mimochodem po okraji Národního parku Vizovické vrch. Klesáme a pak i mírně stoupáme po hřbetu, a když se rozdvojí, odbočíme vlevo po značkách naučné stezky. Sejdeme do obce Jasenná.

Na území obce se našly stopy osídlení již v pravěku, Jasenná se uvádí až roku 1468, kdy patřila k panství Vizovice. Ze zdejších památek je nejstarší barokní kostel sv. Maří Magdalény z roku 1672 s věží z roku 1732, pak tu ještě stojí empírový evangelický kostel z roku 1836 s věží z roku 1861. Z ostatních památek uvedeme několik lidových domů, např. čp. 51 a 153, ale zejména Mikuláštíkovo fojtství z roku 1748 jako typický karpatský roubený dům s pavlačí na průčelí. Poblíž stojí socha Portáše, dílo sochaře Stanislava Mikuláštíka z roku 1941.

Od značek NS odbočíme po modré do centra obce ke kostelu M. Magdalény, ale pak se po modré vrátíme a pokračujeme po ní směr Syrákov.

Cíl - Liptál:

Vedle motorestu Syrákov přejdeme přes hlavní silnici a pokračujeme po žluté na rozcestí Syrákov. Žlutá zahýbá vlevo, ale my se dáme vpravo po značkách cyklotrasy 6117. Jdeme po ní ale jen asi 300 metrů a pod vysílačem odbočíme i z cyklotrasy na neznačenou silničku vpravo. Jdeme po kraji lesa a na rozcestí zahneme opět po kraji lesa vpravo. Na trojúhelníkové křižovatce se dáme naopak vlevo a zase po kraji lesa. Klesneme do Liptálu kousek pod evangelickým kostelem a do středu obce a do cíle to je vpravo již jen kousek.

Trasa měří 14 km, nejvyšším bodem je rozhledna Vartovka 651 m, nejnižším pak modrá značka v Jasenné, než odbočí vpravo a začne stoupat k Syrákovu, 389 metrů nad mořem. Celkové převýšení je něco přes 800 metrů, ale je to po pěkných upravených cestách. Trasa není vhodná pro cyklisty.