Výlet kolem Eš, Pacov, Panský mlýn, Šimpach

Křížovkáři dobře znají obě nejkratší místní jména v ČR, tedy město Aš a obec Eš. Z toho Aš asi znají všichni, s Ešem to je horší. A tak nám nezbude nic jiného, než se tam jít podívat. A za start a cíl si zvolíme město Pacov.

Pacov:

Pacov je starobylé město vzniklé v raném středověku, ovšem připomíná se až počátku 14. století. Městská privilegia pacov obdržel v roce 1519, roku 1597 získalo titul panské město. Zajímaví je novodobá historie spojená s motocykly, na počátku 20. století zde vznikla myšlenka založení mezinárodní motocyklové federace, která došla naplnění v roce 1904 v Paříži na prvním kongresu FIM. O dva roky později se již jely první mezinárodní závody na Pacovském okruhu.

Památek má město několik, je to zejména na místě středověkého hradu zámek, dnes sídlo MÚ, Městské knihovny, Městského muzea Antonína Sovy a TIC. Děkanský chrám sv. Archanděla Michaela byl založen ve 13. století, později byla ale přestavován, Židovský hřbitov a synagoga, kaple sv. Anny a hřbitovní kostel sv. Barbory. V parku Antonína Sovy se pomník z roku 1934 s popelem tohoto významného básníka.

Start - Panský mlýn:

Výlet začneme u turistického rozcestníku za kostelem na náměstí Svobody. Dáme se po modré směrem na Novou Ves, jdeme pak Pošenskou ulicí asi 100 metrů a odbočíme vpravo do uličky U sv. Anny. Dojdeme k barokní osmiboké kapli z let 1701 až 1703 postavena nad zázračným pramenem vody. Pokud bychom se dostali dovnitř, tak v kopuli je malba Pacova z doby výstavby kaple.

Pokračujeme uličkou až do Nádražní ulice, kde se potkáme s červenou značkou. Dáme se po ní vlevo a kráčíme kolem továrních objektů. Důležité je, že za zastávkou autobusu asi 100 metrů odbočíme vlevo a neznačenou asfaltkou dojdeme k Panskému mlýnu. V první levotočivé zatáčce můžeme odbočit vpravo a dostaneme se pod kamenný viadukt. Vrátíme se k mlýnu, kde pokračujeme kolem čističky odpadních vod na silnici k Nové Vsi s modrou značkou.

Eš:

Po silnici stoupáme vpravo kolem zastávky autobusu a serpentinou přejdeme přes koleje. Za bývalým strážním domkem odbočíme prudce na polní cestu vpravo. Jdeme kus s kolejemi a pak odbočíme vlevo podél lesa. Obtočíme ho pravotočivě, až dojdeme na rozcestí, kde pokračujeme rovně přes nově osázené paseky, kus podél pole a pak lesem mírně vlevo až na lesní rozcestí opět s červenou značkou. Po té se dáme vlevo k samotě Borkov, dříve zvané Bešel. Za ní odbočíme na rozcestí, kdysi zvanému Popelář, vpravo přes pole. Před lesem se stočíme vlevo, tady kdysi stála samota Nový dvůr či Borkovské domky. Nic po nich nezbylo, takže volně dokráčíme na okraj Eše, kde vpravo přejdeme po hrázi Prostředního rybníku na hlavní silnici.

Obec Eš (z německého die Esche - popel či jasan) se uvádí v roce 1415, v roce 1866 zde byla postavena kaple sv. Magdaleny podle plánu stavitele Mazance z Nové Cerekve. Základem obce byl velký dvůr, který stojí dodnes na návrší naproti kapli.

Šimpach:

Pokračujeme dál do serpentiny v horní části obce. Zde ale zahneme na místní komunikaci vpravo, výše vpravo je odbočka k zmíněnému dvoru. Klesneme pak ke Kejtovskému mlýnu nad stejnojmenným potokem. Podle potoka dospějeme do osady Šimpachu. Ta patří pod Obrataň, a také zde najdeme malou kapličku. My ale nezahneme vlevo ke kapli, ale ani na okraji vsi nezahneme vlevo k železniční zastávce, nýbrž jdeme polní cestou severně rovně a mírně do vrchu, kde přejdeme přes trať u strážního domku.

Německý hřbitov:

Za tratí u křížku se cesta lomí mírně vpravo a pokračujeme opět rovně, ostatně je to značená cyklostezka č. 1185. Lesem pak projdeme návrší Pacovský les a v mírném klesání dojdeme ke hřbitovu německých vojenských zajatců z 2. světové války. Bylo zde pohřbeno 284 německých vojáků, kteří zemřeli v zajateckém táboře u Pacova po květnu 1945, většinou ale na následky tyfové epidemie. Na místě tábora po jeho zrušení byla vojenská posádka a dochovaly se zbytky budov, bunkrů a podzemních zařízení, v části je dnes motokrosové závodiště.

Cíl - Pacov:

Pod hřbitovem dojdeme na hlavní silnici a pak vpravo vidíme zmíněné závodiště. Cesta nás vede kolem fotovoltaické elektrárny a Žižkova ulice nás dovede do centra Pacova, do našeho cíle.

Trasa výletu je dlouhá 14 km, nejvyšším bodem je Pacovský háj 596 m, nejnižším pak Panský mlýn s výškou 496 metrů nad mořem. Celkové převýšení trasy je necelých 300 metrů, takže jde o vcelku nenáročný výlet a je i vhodný pro cyklisty.