Jizerské hory mají Jizeru - Hora Jizera, Smědava, Frýdlantské cimbuří

Většina lidí u nás má Jizerské hory spojené s řekou Jizerou, ale řekněme si to otevřeně, že návštěvníci těchto hor se s Jizerou potkají velmi vzácně. K jejímu prameni na české straně ani nevede značená cesta, a jejím údolím také ne. Její tok můžeme spatřit v malém kousku nedaleko rozcestí Na Písčinách a na české straně až u Karlovského mostu pod Bukovcem. Výjimkou je níže úsek podél červené od Bukovce až po Martinské údolí v Kořenově, ale to jsme již na okraji Jizerských hor. Ale my dnes nechceme poznávat tok Jizery, ale zdolat stejnojmennou horu Jizeru s výškou 1122 metrů nad mořem. Výchozím místem nám bude Smědava.

Smědava:

Malou osadu Smědava najdeme na silnici mezi Desnou nad Tanvaldem a Bílým Potokem u Hejnic ve výši asi 840 metrů. Její počátky sahají do počátku 19. století, kdy zde žili dřevaři, uhlíři a pastevci. V roce 1841 zde byla postavena první turistická chata a roku 1891 byla vybudována silnice od Bílého Potoka. Chata se postupně rozšiřovala, ale roku 1932 vyhořela. Pak byla postavena chata dnešní. V roce 1910 byl nedaleko postaven i lovecký zámeček, ten ale vyhořel v roce 1969, a dnes tu najdeme jen kamenné základy. Chata má samoobslužnou restauraci a je zde v sezoně zimní i letní stále plno lidí.

Start - Jizera:

Nad chatou je u silnice velké parkoviště a od něho vede nově upravená cesta západním směrem. Jde po ní červená značka a jako zajímavost se tu můžeme setkat s romanticky položeným řopíkem z roku 1938, pod kterým je na Bílé Smědé asi 3,5 metru vysoký vodopád. Pokračujeme před rozcestí Paulova paseka až na další rozcestí Pod Jizerou. Tady odbočíme vlevo po žluté, která nás dovede po kamenité a v době mokra i místy trochu vodnaté cestě na vrchol. Zde nad plochým vrcholem ční mohutná skaliska, na to větší vede pěšina a žebříčky. Rozhled je nádherný, Krkonoše, Ještěd, Ronov a Vlhošť, Český ráj s Troskami a Kozákovem atd. Pod skalou stojí dřevěná chata a proti ní pod malým převisem je i schránka s razítkem.

Knajpa:

Vrátíme se na červenou značku a pokračujeme ke Knajpě. Cesta se mírně lomí vlevo a asi 100 metrů za zatáčkou doprava odbočuje lesní průsek. Za ním pak vpravo končí hranice vysokého lesa, kde po jeho hranici asi po 80 metrech dojdeme po pěšině k statnému smrku, na kterém visí "Smrt Effenbergeů". Zde v roce 1853 umrzli otec Josef a syn Franz.

Opět se vrátíme na cestu a dojdeme na křižovatku Knajpa, kde se můžeme osvěžit v dřevěném domku.

Frýdlantské cimbuří:

Na křižovatce se napojíme vpravo na modrou, která nás odvede ke Gackovu pomníčku. Zde byl v roce 1927 zastřelen neznámým pachatelem turista Viktor Gacek. Na rozcestí přejdeme na žlutou, se kterou dojdeme k rozhledně Na Čihadle. Je to již třetí věž na tomto místě od roku 1976 a slouží k výhledům na rašeliniště v rezervaci.

Pokračujeme dál po žluté na křižovatku Nad Černým potokem, kde odbočíme vpravo po zelené. Ta nás již dovede k Frýdlantskému cimbuří, kde vlevo pod rozcestím můžeme odbočit ke kaskádovitému Polednímu vodopádu, vysokému skoro 18 metrů.

Po žluté vystoupáme na Frýdlantské cimbuří, mohutné skalní útvary s výhledem do údolí Černého potoka a Smědé.

Cíl - Smědava:

Po prohlídce skal, případně po hledání Morávkova kříže (Josef, 2002) a Hölzelovy smrti (Karel, 1933), se vydáme po žluté přes Polední kameny (1007 m) na Paulovu paseku a pak po známé cestě na Smědavu.

Trasa měří 14 km, nejvyšším bodem je Jizera 1122 m, nejnižším místem byl Polední vodopád s asi 790 metry nad mořem. Celkové převýšení po trase bylo necelých 600 metrů. Trasa, jak byla popsaná, není vhodná pro cyklisty, kteří si ale vždy najdou svoje cestičky, aby se na pěkná místa Jizerských hor také dostali.