Krajem zapadlých vlastenců - Sklenařice, Paseky nad Jizerou, Jablonec nad Jizerou.

Použili jsme v titulku pojem "zapadlí vlastenci", což mladší generaci vůbec nic neřekne. Slovo "vlastenec" se dnes již také nepoužívá a navrch mají ti s multikulturní názory. Nechme stranou politiku a běžme raději společně do přírody, tedy podle titulku v podhůří Krkonoš.

Sklenařice:

Osada Vysokého nad Jizerou, Sklenařice, vznikla někdy ve 14. století kolem sklářské hutě. Po ní také má dodnes jméno. Skláři sem přišli, protože zde byly rozsáhlé lesy, kdy dřevo sloužilo jako zdroj energie pro tavení skla. Stojí k ekologickému zamyšlení, že pro jednu krásu (skla) musí jiná krás (les) padnout. Dnes tu sice pěkné lesy jsou opět, ale jde již o uměle více či méně lidskou rukou ovlivňovaný porost monokultur.

Když skláři zlikvidovali zdejší lesy, sklárna se zrušila, ves žila dál svým životem. A nebyl to život lehký, málo úrodná políčka, dlouhé zimy, takže vedle zemědělství se tu lidí živili třeba těžbou tuhy, tkalcovstvím a podobně. Oživení přinesly politické změny (konec poddanství a roboty), rozvoj spolkového života a školství, a silnice z Trutnova do Liberce, která procházela horní částí vsi. Neštěstím bylo, když ryze česká obec byla v roce 1938 připojena "k říši". To se změnilo po roce 1945, ale v roce 1976 byly Sklenařice připojeny k Vysokému, a je tomu tak dosud.

Z památek uvedeme v roku 1880 postavenou kapli sv. Anny, další pak cestou.

Start - Tomášův kříž:

Začátek výletu bude u turistického rozcestníku u hostince Mexiko. To je také památeční budova z roku 1867, kdy dostala jméno na počest tehdy zastřeleného císaře Maxmiliána v Querataru v Mexiku. Je zde parkoviště, staví zde autobus, jde o skutečné centrum Sklenařic. Dáme se neznačenou silnicí směrem na Jabloneček (Jablonec nad Jizerou) k hasičské zbrojnici, škole a zastávce autobusu, kde odbočíme vlevo. Stoupáme asfaltovou silničkou až k památnému statku U Tomášů. Jde o zachovanou lidovou architekturu, ovšem některá třídílná okna nepůsobí starobyle. Pokračujeme dál do vrchu na rozcestí modré a žluté značky na levém hřbetu Tomášova vrchu.

Paseky nad Jizerou:

Na křižovatce u Tomášova kříže s výhledem do kraje si vybereme modrou do Pasek. Klesáme lesem a za silnicí za budovou staré školy (čp. 90) odbočíme v loukách vlevo, a pak u lesíku vpravo, bychom sešli na místní komunikaci v centru Pasek. Zde najdeme obecní úřad, kostel sv. Václava z roku 1789, IC a Krkonošské muzeum - Památník zapadlých vlastenců v bývalé faře. Najdeme zde mnohé památky na osobnost Václava Metelky, který se stal inspirací k románu Zapadlí vlastenci od K. V. Raise.

Dolní Rokytnice:

Od kostela se dáme po zelené značce do údolí Jizery k papírně Emba. Přejdeme po mostě přes Jizeru, který je častým nástupem vodáků ke splouvání Jizery. Po levé ruce za domem čp. 310 odbočíme vlevo na spojku, kterou přejdeme silnici u autobusové zastávky, a jsme v Dolní Rokytnici. Pokračujeme dál podél lesíku na místní křižovatku, kde objevíme žlutou značku. S tou dojdeme k apartmánům FeWo, před kterými odbočíme vpravo a za kterými objevíme gotizující pěknou kapličku s chráněnou lípou. Dál cestou klesneme na silnici podél Huťského potoka. Vedle chaty Vendulka to je pěkně upravená stejnojmenná studánka.

Blansko:

Od studánky pokračujeme dolu opatrně kus po silnici až na hlavní rozcestí v Dolní Rokytnici. Zde se žlutou po lávce přejdeme přes Jizeru a jsme v osadě Blansko, resp. Zadní Blansko. Osada patřila odjakživa ke Sklenařicím, dnes tedy k Vysokému. Chytíme se zde zelené značky vlevo a pokračujeme po ní silničkou podél Jizery až na most a za ním do Jablonce nad Jizerou.

Jablonec nad Jizerou:

Město Jablonec nad Jizerou, důvěrně se mu říká, jak jsme se již zmínili, Jabloneček, se uvádí v roce 1492 s dřevěným kostelem. K povýšení na městys došlo v roce 1896 a na město v roce 1971. Z památek připomeneme kostel sv. Prokopa z roku 1777 a sousední faru z roku 1813. Najdeme zde i několik starobylých domů a usedlostí.

Prohlédneme si město a s červenou značkou přejdeme na druhou stranu Jizery do Předního Blanska. To je významné středisko zimních sportů s vleky, ubytováním a podobně.

Cíl - Sklenařice:

Za mostem přijdeme na křižovatku se žlutou značkou, po které se dáme vpravo a podél jednoho z vleků, a pak lesy a loukami, stoupáme do sedla Tomášova vrchu a Praškovy skály (vpravo). Zde v sedle .asi 50 metrů před pravotočivou zatáčkou silničky odbočíme vlevo a loukami přes místní část Hořensko sejdeme do Sklenařic.ke škole, a pak dál k Mexiku.

Trasa měří 14 km, nejvyšším bodem je sedlo pod Tomášovým vrchem (686 m), nejnižším místem byl most v Jablonečku 447 metrů nad mořem. Celkové stoupání je asi 550 metrů, ale je to vždy po pěkných cestách. A cyklisté? Pokud mají rádi kopečky, budou cestou také nadšeni.

Jablonec nad Jizerou.
Kostel v Pasekách nad Jizerou.