Na výlet do Polska - Jizerské Hory.

Řekněme si to otevřeně, že při plánování výletů se jaksi držíme stále v oplocení státními hranicemi a jejich překročení považujeme jako něco výjimečného. Dnes se vypravíme za hranice, abychom si dokázali, že to není vůbec složité a ještě objevíme mnohé zajímavosti. Na úpatí Jizerských hor se rozkládá Nové Město pod Smrkem, které se stane dnešním východiskem výletu do Polska.

Nové Město pod Smrkem:

Nové Město vzniklo jako hornické městečko v roce 1584 jako základna pro těžbu cínu a dalších barevných kovů. Tato sláva trvala nějakých 70 až 80 let, pak se obyvatelstvo dalo do textilu, výroby dýmek, porcelánu a podobně. Z významnějších památek můžeme upozornit zejména na gotický kostel sv. Petra a Pavla v osadě Ludvíkovice, ve městě samotném jsou památky daleko mladší se vznikem až od konce 19. století. Jde o kostel sv. Kateřiny po znovu výstavbě z roku 1891 s farou z konce 18. století a sochou sv. J. Nepomuckého z roku 1770, tři vily rodiny textilních podnikatelů Klingerů (1874, 1891 a 1904) a jejich mauzoleum na hřbitově z roku 1901, a konečně evangelický kostel s farou zvané Lutherův hrad z roku 1912.

Start - Singltrek:

Výlet začneme u turistického rozcestníku na Mírovém náměstí, ovšem zpočátku se budeme držet značení cyklostezky 3006. Ta nás povede Jindřichovickou ulicí a až přejdeme přes mostek nad potokem Lomnicí, narazíme na žlutou truistickou značku. S tou odbočíme vpravo do Plovárenské a přijdeme k přírodnímu koupališti. zdejší pláž je travnatá a vhodná i pro koupání dětí. Koupání ale před výletem se nedoporučuje, takže na konci pláže za hřištěm odbočíme vlevo a podle lesa dojdeme na lesní cestu opět se značenou cyklotrasou Singltreku (zelená Nástupní 1). Centrum zdejšího střediska je tady vlevo, je tu možnost občerstvení, restaurace, obchodem s cyklistickými potřebami atd.

Věž císaře Viléma:

Po značkách pozvolna stoupáme lesem, ale pozor na cyklisty, mají tady přednost. Přejdeme dvakrát potok a za mýtinou se cesty rozcházejí, my volíme levou (modrá Hřebenáč 1). Ta nás dovede na státní hranici, kterou přejdeme a pokračujeme mírnou zalesněnou strání Andělského vrchu (572 m). Kdy se začně blížit konec lesa, cesta se zlomí vlevo a mírně stoupne v serpentinách (úsek 2). Po jejich absolvování se od značka odpojíme a klesneme vpravo na okraj lesa. Zde staneme u věže císaře Wilhelma. Tu nechal postavit v letech1803-1804 Adolf Traugott von Gersdorf podle plánů Fryderyka Wilhelma von Reden z Bukowiec. Věž sloužila jako astronomická observatoř a vědecká laboratoř třeba k měření rychlosti světla, studování blesků či pozorování planet a hvězd.

Pobiedna:

Od věže se dáme jihovýchodním směrem po okraji lesa, kde zahneme vlevo a na konci lesáka se stočíme po luční cestě mírně vpravo. Klesneme na silnici u hřbitova. Jeho dominantou je věž bývalého kostela, víc z něj nezbylo. Pokračujeme dál do středu vsi Pobiedna. Jeho dominantou je evangelický kostel ze 17. století, ale kostel zde stával již v roce 1346. Věž je vysoká 50 metrů. V Národnímu muzeu ve Vratislavy je vystaven zdejší epitaf Heleny von Gersdorf.

Za kostelem se nachází areál zámku s hospodářskými budovami a parkem. Zámek byl postaven v roce 1767 Adolfem Traugottem von Gersdorf na místě starší budovy z roku 1660, bohužel byl v roce 1982 poškozen požárem, dnes je v soukromých rukách.

Rückertův pomníček:

Naproti zámku a kostelu u autobusové zastávky odbočíme z hlavní ulice do Krátké (Krotké) k areálu školy. Zde zahneme vlevo do Hetmanské až na její konec, kde za posledním domem projdeme krátce lesem a jsme na státní hranici. Hraničním chodníkem pokračujeme asi 100 metrů, kde opět narazíme na cykloznačky (modrý úsek 3 a 4). Zahneme proto vpravo po značkách, projdeme mírnou serpentinou, kde staneme na křižovatce s rovnou cestou. zahneme po ní šikmo vlevo a asi po 50 metrech uvidíme Rückertův pomníček. Ten zde stojí na památku toho, že tu v roce 1874 padající strom zabil revírníka Adolfa Rückerta.

Cíl - Nové Město pod Smrkem:

Pokračujeme dál na křižovatku pěti cest a zahneme vpravo na rovnou lesní silničku. Ta nás dovede na křižovatku s cyklotrasami a se zelenou značkou, po které odbočíme vlevo. Na kraji lesa mineme statný buk a pak již rovnou remízkou, kde se vpravo nachází areál Klingerovy vily s parkem, dojdeme mezi domy města. Zde nás čekají ještě další dva památné stromy, jilm a u kostela buk, projdeme ještě kolem muzea a jsme v cíli na náměstí.

Trasa měří 14 km, nejvyšším místem je Věž císaře Viléma (554 m), nejnižším je ves Pobiedna s 434 metry nad mořem, celkové převýšení je málo přes 300 metrů. Trasa je vhodná i pro cyklisty, ale ještě jednou upozorňujeme, že jde o areál singltreku, kde platí určitá pravidla.

Klingerova hrobka.
Koupaliště Nové Město pod Smrkem.