Krnovsko s památkami a lesy - Výlet kolem Krnova.

Dnes si uděláme výlet z města na úpatí Jeseníků, Krnova. Jde o město, které je ve světě známé výrobou varhan, ale i textilní galanterie Pega a nápojů značky Kofola. Město bylo připomínané již v roce 1240, ale z nejstarších památek tu zbyly mimo skromných zbytků hradeb, mnohokrát během staletí přestavovaného hradu, jen kostel sv. Martina. Ten však byl necitlivě barokně přestavěn po požáru 1779, a tak jeho ozdobou jsou jen dvě průčelní věže. Obdobně minoritský klášter z konce 13. stol. byl barokně přestavěn. Jinak ze starších památek lze doporučit interiér kostela sv. Benedikta v Krnově-Kostelci, kde se dochovaly a byly zrekonstruovány vzácné středověké malby Ač jde o nejstarší církevní stavbu Moravsko-slezského kraje, není to na první pohled vidět, protože i ta prošla barokní přestavbou v letech 1862 až 1863. Z nejbližšího okolí města stojí dále za návštěvu zřícenina hradu Cvilína.

Start - Kostelec:

Začátek výletu si stanovíme u turistického rozcestníku u krnovského nádraží. Prochází jím zelená, ale začíná tu modrá, po které se vydáme jižním směrem. Vpravo podejdeme koleje a pokračujeme Bruntálskou ulicí, i když nám modrá uteče vpravo do Partyzánské ulice. Dojdeme až k semaforům, před kterými vlevo stojí již zmíněný kostel v Kostelci. Ten byl postaven kolem roku 1240 a právě nejstarší malby si lze prohlédnout vždy v pondělí, čtvrtek, sobotu a v neděli od 13 do 17 hodin, případně se lze domluvit na čísle 731 623 421.

Ježník:

U semaforů zahneme vpravo kolem školy a v ulici Úvoz zahneme vlevo. Asi po 50 metrech odbočíme vpravo a cestou mezi zahrádkářskými osadami dojdeme k lesu. Zde zahneme po okraji lesa šikmo vlevo, ale na prvním rozcestí odbočíme do lesa vpravo a stoupáme až na rozcestí s modrou.a červenou značkou. Po nich se dáme vlevo a po 1,5 km dojdeme stráněmi vrchu Svinná (491 m) a kolem turistického přístřešku na rozcestí u sanatoria Ježník. Za 1. republiky zde bylo vybudováno sanatorium, ale to je vše dávno. Dnes se ale Ježník stává znovu výletním cílem, je tu plno nových staveb i s možnostmi ubytování a stravování. My zde opustíme modrou a jen po červené vystoupáme ke dřevěné rozhledně Ježník. Ta byla postavena v roce 2001 na místě, kde v minulosti stávaly dvě jiné rozhledny v letech 1894 a 1934. Dnešní věž vysokou 17,5 metru postavila Lesní správa města Krnov.

Cíl - Krnov:

Od rozhledny se vydáme asi 100 metrů zpět po červené, kde se však nezatočíme vlevo, ale po hřbetu a přes sedlo projdeme prostější výšinu (549 m). Klesneme opět do dalšího sedla, kde prudce odbočíme vpravo a šikmo svahem klesneme na lesní silničku. Po ní pokračujeme asi 800 metrů k severovýchodu, pak se cesta zlomí vpravo k jihovýchodu, až dojdeme na okraj lesa u vysokého vedení. Zde se dáme kousek vlevo a na dalším okraji lesa zahneme vpravo k východu. Ze sedla s protějším Kabátovým kopcem (400 m) klesneme vpravo ve směru vysokého vedení k trojici rybníků Ježník I. - III. Projdeme po jejich hrázích a Ježnickou ulicí vlevo přijdeme na první rozcestí, kde zatočíme vpravo. Po 25 metrech odbočíme vlevo a dojdeme na kruhovou křižovatku. Na ní se dáme první odbočkou vpravo do ulice Stará Ježnická. Po té jdeme až na konec do ulice Albrechtická se zelenou značkou. Ta nás vpravo dovede zpět na vlakové nádraží v Krnově.

Trasa měří 14 km, nejvyšším bodem je samozřejmě rozhledna Ježník s 552 m, nejnižším je pak start a cíl s 319 metry nad mořem. Celkové převýšení je něco málo přes 300 metrů, takže jde o pohodlný výlet, vcelku zvládnutelný i na terénních kolech.