Výlet po Náchodsku až do Polska. Dobrošov, Náchod a okolí.

Dnes se vydáme na výlet z Náchoda, projdeme kousek Polska a navštívíme předválečné pevnosti, které měly naši republiku ochránit před Německem. Že se tak nestalo, není jejich vinou, ale je to pěkná a velmi navštěvovaná památka.

Náchod:

Známá lidová písnička zpívá o náchodském zámečku na vršku, jenže není vůbec optimistická. My se tedy z Náchoda nevydáme na vojnu, jak zpíval onen neznámý mladík, ale na hezký výlet. Jeho začátek nebude na obvyklém náměstí, ale na turistickém rozcestí na okraji autobusového nádraží, nedaleko od vlakového nádraží.

Start - státní hranice:

Na rozcestí se scházejí všechny barvy, což je vcelku originální, a navíc přejdeme po těchto všech barvách po mostě přes Metuji. Zde za pivovarem Primátor zahneme vlevo již jen po samotné modré lesem podle Metuje až na rozcestí Běloves - lyžařský vlek. Zde přeskočíme na zelenou a na křižovatce u mostu přibereme ještě žlutou. Pod bývalým lomem opustíme i zelenou a již jen po žluté pokračujeme mírným stoupáním. Když se otočíme, můžeme se kochat výhledy na Běloves a Hronov. Pak se žlutou dojdeme na státní hranici s Polskem. Doufejme, že máte oprávnění vstoupit na území sousedního státu. Pokud ne, nevadí, běžte vpravo po státní hranici do České Čermné, a tam na přechodu na nás počkejte.

Jinak zde z návrší vlevo nad námi je hezký výhled do Polska.

Kousek Polskem:

Od rozcestníku se dáme po zelené do vsi Brzozowie, česky Březová. Ves vznikla kolem roku 1400, kdy patřila k náchodskému panství. Od 18. století již patřila natrvalo ke Kladsku. Z památek tu stojí za pozornost pěkný barokní kostel sv. Apoštolů Petra a Pavla z roku 1730 se zvonicí a sousední klasicistní fara. Po prohlídce památek se vydáme po silnici stále se zelenou značkou, tedy vpravo do konce.

Dobrošov:

Po krátké cestě lesem přijdeme na státní hranici a okraji vsi Česká Čermná. Od rozcestníku se však do vsi nedáme, ale zahneme vpravo po žluté a vystoupáme k pevnosti Dobrošov. O ní jsme se všeobecně na začátku zmínili a pro všeobecnou známost nebudeme psát více. Ostatně jsou zde informační tabule, máme i možnost s průvodcem i pevnost navštívit. Pevností je zde víc, Kahan, Můstek. Když se od pevnosti Dobrošov dáme po zelené vpravo, přijdeme k celé skupině dalších pevností Polsko, Hrobka, Lom, Březinka, Jirásek a Jeřáb. Uznáváme, že jde o významné lokality, ale asi toho betonu budeme mít dost. Zajdeme si proto do Jiráskovy chaty se občerstvit.

Cíl - Náchod:

Od Jiráskovy chaty se dáme po zelené značce a pohodlně sejdeme okrajovými částmi do středu města a zde k nádraží.

Trasa měří 14 km, a to včetně procházky přes pevnosti Polsko, Hrobka, Jirásek a Jeřáb. Nejvyšším bodem byl Dobrošov 620 m (samotný vrchol má však 624 m), nejnižším bodem je start a cíl s výškou 342 metrů nad mořem. Celkově nastoupáme málo přes 400 metrů, ale je to pozvolných a po pohodlných cestách. Trasa je také nenáročná i pro cyklisty, kteří zvládnou takové převýšení.