Z Nového Boru na Klíč neobvykle - Pěkný výlet kolem Nového Boru

Nejvýraznější dominantou Novoborska je hora Klíč. Být jako turista v této oblasti a Klíč vynechat, to je jako být v Praze a nejít na Hradčany.

Nový Bor je jedním z největších středisek sklářského průmyslu na světě, i když sklo nebylo přímo důvodem k jeho povýšení za město. To byl v roce 1757 dnes již s podivem textil, ale bez skla by určitě Nový Bor nebyl tím, čím je dnes. Nejezdí se sem za památkami, i když kostel Nanebevzetí P. Marie je svým oválným půdorysem skutečně výjimečný, ale za sklem. V několika místech je možno přímo sledovat práci sklářů, kteří nabírají z pece žhavé tekuté sklo a na píšťalách a pomocí vlastního dechu a různých přípravků a nářadí tu vzniká nádhera, kterou obdivuje celý svět. Ve městě a okolí působí mnoho velkých, středních i malých podniků, jejichž výrobky míří hlavně za hranice naší republiky. Ale abychom nehovořili jen o skle, vydejme se na výlet.

Start - Lesní hřbitov:

Začátek výletu si určeme na náměstí Míru u rozcestníku turistických cest. Vidíme zde budovu  radnice z roku 1751, kdy šlo ale o sýpku, naproti sklářského muzea, ale i další prodejny skla a třeba galerii Egermann v protějším rohu náměstí. Dáme se podle zelené k Lesnímu hřbitovu, tedy Kalinovou ulicí mezi muzeem a školou. Rodný dům J. J. Kaliny míjíme po levé ruce. Kalinova ulice se stáčí vlevo a přechází v pěšinu, kterou dojdeme na ulici Rumburských hrdinů. Její jméno napovídá, že vede ke Lesnímu hřbitovu, za kterým bylo popraveno v roce 1918 sedm účastníků Rumburské vzpoury a kde jsou také pohřbeni. Určitě toto místo stojí za odbočku, která je ale mimo naší trasu. Zelená pak jde kolem oplocení Lesního hřbitova, ale vstup je výše po asfaltové silnici směrem na Radvanec.

Jelení skok:

Pokračujeme po zelené značce až na skalní výspu s úžasným rozhledem na horu Klíč a další vrchy Lužických hor, třeba Suchý či Trávnický vrch. Jméno tu připomíná pověst o skoku jelena, aby se zachránil před lovcem. Tuto část lesa upravilo město na začátku 20. století jako park s pěšinami a lavičkami.

U poustevníka:

Pokračujeme dál po zelené, sejdeme pod kynologické cvičiště s restaurací Havranky u hlavní cesty a vejdeme do lesního úseku Půlnoční stráň. Lesní cesta nás pak dovede na významnou lesní křižovatku. Vpravo odbočuje cesta k rybníčku Na vorech a cesta před námi pokračuje se zelenou k Havraním skalám. My zde však odbočíme vlevo neznačenou silničkou se skalami po pravé ruce a stoupáme podle potoka. Asi po 500 metrech staneme na dalším rozcestí, kde vpravo ve skále, asi 4 metry vysoko nad potokem je malá umělá jeskyně. Byl to asi kdysi úkryt pro lovce, dnes je využíván trempy a asi i bezdomovci. Jeskyně má název U poustevníka, ale nikdy to poustevna nebyla.

Sokolí vrch:

Na rozcestí se dáme vlevo, ale asi po 200 metrech v ohybu silnice vlevo odbočíme rovným průsekem vpravo. Asi po 700 metrech průsek končí a my odbočíme kolmo vlevo a jdeme až pod hlavní silnici. Dáme se pěšinou vpravo, silnici opatrně přejdeme a šikmou cestou vyjdeme na starou zarůstající silnici nad námi. Po ní se dáme do prava necelých 100 metrů a odbočíme vlevo, kus výše přejdeme přes koleje a ještě výš staneme na lesní silnici s cyklostezkou Cesta k sousedům. Po ní se dáme vpravo a vyjdeme na louku v sedle Klíče se Sokolím vrchem.Cestou v louce vystoupáme přes remízku k lavičce pod vrcholem Sokolího vrchu s překrásným rozhledem na oblast za Novým Borem. Jinak zde se nově koná počátkem prosince Zimní stanování Klíč, na jeho vrchu to totiž nelze, protože jde o rezervaci.

Klíč:

Sejdeme zpět do sedla a jdeme proti nám na okraj lesa. Zde vede cesta vpravo šikmo svahem až na cestu červeně značenou. Po ní se dáme vlevo a vystoupáme na odbočku k vrcholu. Serpentinami vyjdeme na vrchol Klíče, kde budeme odměněni jedním z nejkrásnějších kruhových rozhledů v celé republice. Výčet míst by byl dlouhý, ale jde hlavně o Český ráj, České středohoří, Lužické hory a v dálce i Krkonoše. Vrchol je vysoký 760 metrů, kdysi zde stávala malá chatka a ve středověku snad i hrad. Po něm zbyly jen pověsti a pochybnosti, zda tu skutečně hrad byl.

Cíl - Nový Bor:

Sejdeme po značkách do sedla a pak po červené ke Kamzičí studánce. Zde se od značky odpojíme a dáme se podle toku potůčku vlevo až na nám již známou cestu s cyklostezkou Cesta k sousedům. Zahneme po ní vpravo a dojdeme k můstku přes obchvat Nového Boru. Pak se napojíme na červenou značku, projdeme Arnultovicemi a jsme ve středu města na náměstí.

Trasa měří 14 km, nejvyšším místem je vrchol Klíče 760 metrů, nejnižším pak lesní rozcestí poblíž Havraních skal 333 metrů nad mořem. Celkové stoupání je asi 600 metrů, samozřejmě s ohledem na výstup na Klíč. Trasa není vhodná pro cyklisty.

Hora Klíč z Jeleního skoku.
Klíč ze Sokolího vrchu.
Výhled ze Sokolího vrchu.