Procházka kolem Jilemnice - Výlet po Jilemnici a okolí.

Krkonoše nabízejí někdy skutečně náročné výlety s velkým výškovým převýšením a kamenitými stezkami. Chcete-li si ale odpočinout, a přesto poznat něco zajímavého, nabídneme výlet kolem Jilemnice.

Jilemnice:

Jilemnice jsou jedním z východisek do Krkonoš, ale jde především o město, kde sport hraje prim. Asi nebude v naší republice více měst, která by mohla v rámci počtu svých obyvatel Jilemnicím, které mají asi 5,5 tisíc, v tomto směru konkurovat. Zde se totiž nabízejí plavecký bazén a sauna, sportovní hala, sportovní stadion s tenisovými kurty, volejbalovými hřišti, fotbalový stadion se zázemím pro lehkou atletiku, basketbalová hřiště a dětský koutek, squash, paintball, kuželna a bowlingová herna, přírodní koupaliště, zimní všesportovní areál Hraběnka, lyžařský vlek Kozinec, dráha pro kolečkové brusle, Skate hala v bývalém pivovaru, rehabilitačnímcentrum SANO, erobic&fitness studio, tělocvičny a posilovny a 1. evropské tréninkové centrum Sumó. Takže tu chybí snad jen skokanské můstky a zimní hala.

Než bychom si všechna sportoviště vyzkoušeli, asi by uplynulo spoustu času, my se tedy raději vydáme na plánovaný výlet.

Start - Hřbitov:

Začátek výletu bude na jilemnickém náměstí, kde je i rozcestník turistických cest. Zde si vybereme zelenou směr Semily, takže projdeme úžasnou Zvědavou uličkou a podél hřbitova, kde leží někteří z lyžařských legend, jako je Jan Buchar či Bohumil Hanč, ale i další významné osobnosti. U brány hřbitova je plánek s jednotlivými hroby.

Mříčná:

Nad hřbitovem jdeme kousek po silnici směr Mříčná, ale abychom si neobrousili nohy na asfaltu, odbočíme vlevo po cestě vyznačené jako cyklotrasa 4206. Obejdeme zleva mírné návrší a asi po jednom kilometru, kdy sejdeme do mírného údolíčka, již nebudeme stoupat, ale polní cestou se dáme vpravo. Sejdeme do serpentiny silnice, po které dojdeme do středu Mříčné. Jde o protáhlou ves, která měla dokonce ve středověku dvě tvrze. Zdejší dominantní kostel sv. Kateřiny je ale barokní a jsou v něm vzácné varhany z roku 1827. Na zdejším evangelickém hřbitově leží Václav Vrbata, rodák z nedalekého Kruhu.

Obec Mříčná má ve svém okolí vyznačeno několik zajímavých naučných stezek.

Dolní tvrz:

Mříčnou projdeme tak, že jdeme po silnici kolem pošty, Buranky a proti škole zahneme vlevo na místní komunikaci. Ta se později změní jen na luční cestu, ale v místech, kde procházíme pod hrází rybníka, po levé ruce máme zbytky dolní tvrze. Jde ale jen o zatravnělou vyvýšeninu chráněnou příkopem a valem.

Kruh:

Sejdeme na hlavní silnici a zatočíme vpravo. Na další křižovatce opět zahneme vpravo na místní komunikaci. Ta se změní na polní cestu, takže jdeme mezi poli a loukami a pozvolna stoupáme na návrší se silnicí do Kundratic a s červenou značkou. Silnici přejdeme a lesem klesneme k samotě Pustina a přes hráz rybníka Malá voda dojdeme na silnici v Kruhu. Přejdeme ji a za domem čp. 15 odbočíme mezi zahradami vlevo nad zástavbu, kde se dáme vpravo.

Spořilov:

Jdeme po horním okraji Kruhu, cesta se pak stočí vlevo k silážní jámě. Zde zahneme vlevo, cesta se pak v remízkách a u lesíka trochu zavlní. Jdeme mírným údolíčkem, kde se stočíme vpravo a vyjdeme na hřbítek, na kterém později skončíme na křižovatce s cyklotrasou 4206. Po ní se dáme vlevo, a pak jdeme stále rovně, i když cyklotrasa odbočí vlevo. Přijdeme na okraj Jilemnice, do části Spořilov. Roztocká ulice nás povede kolem pěkné kapličky Božího těla. Zde na sídlišti žije a tvoří jeden z našich předních autorů zejména historických encyklopedických knih Zdeněk Fišera (Městské brány, Městské věže, Jeskynní hrady, Loupeživí rytíři, Historické radnice aj.).

Cíl - Jilemnice:

Pokračujeme Roztockou ulicí do centra a na náměstí.

Trasa měří 14 km, nejvyšším bodem je přechod přes silnici nad Kundraticemi 514 m, nejnižším je Mříčná 413 metrů nad mořem, celkově nastoupáme málo přes 300 metrů, takže je to skutečně odpočinkový výlet, vhodný i pro cyklisty.