Zajímavosti kolem Stráže nad Nisou - Výlet v Jizerkách - Stráž nad Nisou

Liberec je velké město, ale je v něm jedna výjimečnost, a to Stráž nad Nisou. Tato obec je v libereckém katastru doslova "utopená", takže nemá hranice s žádnou jinou obcí. A my se dnes do Stráže vydáme a poznáme její pěkné okolí s několika zajímavostmi, i když se hranicemi katastru řídit přímo nebudeme.

Stráž nad Nisou:

Stráž nad Nisou se poprvé připomíná v roce 1469 jako součást panství hradu Hamrštejnu. Stál zde zřejmě dřevěný kostel, který byl jako kamenný postavěn roku 1599, ale byl luteránský. Luteráni zde měli silnou základnu, ještě v roce 1650 zde nebyl žádný katolík. Dnešní podoba kostela je ale z let 1727 až 28, kdy byl znovu postaven až na starou věž. Zajímavostí je pomníček a pamětní deska setníka Emericha Bertu, který byl zřejmě první obětí Prusko-rakouské války v roce 1866.

Původní obec tvořily domky východně pod kostelem a západně velký dvůr, který obklopoval dnešní Bergerovo náměstí. J.G. Berger byl podnikatel, který zde ve dvoře zřídil první textilní továrnu na Liberecku. Ze starého dvora zbyla také barokní brána Nový Habendorf, jak se kdysi Stráž jmenovala, vznikl v 18. století východně kolem dnešní Myslbekovy ulice.

Start - Muzeum papírové krásy:

Začátek výletu si stanovme v centru obce u zmíněného kostela sv. Kateřiny Alexandrijské. Je to kousek od vlakové zastávky, staví zde i autobus, takže je to místo dobře přístupné. Protože zde nejsou žádné turistické trasy, budeme se řídit názvy ulic. Projdeme kolem restaurace Formanka a zahneme vlevo Studáneckou. Před poštou zatočíme vpravo do Werichovy a v údolí přejdeme po mostě přes Lužickou Nisu. Podejdeme pod silnicí a dál jdeme stezkou označenou Stříbrný kopec údolím Ostašovského potoka. Na křižovatce s cyklostezkou 14. Odra-Nisa zahneme vpravo Heřmánkovou a dojdeme na okraj Machnína. Zde v čp. 20 si můžeme prohlédnout zajímavé Muzeum papírové krásy s pohlednicemi a přáníčky.

Machnín:

Po prohlídce muzea pokračujeme dál Heřmánkovou ulicí kolem jezdeckého areálu a školy na křižovatku u mostu s poštou v Machníně. I zde byl jádrem velký dvůr, ten stojí dodnes vlevo nad námi při silnici k nádraží Karlov (Tolstého). My se ale vydáme Rynoltickou směrem na Kryštofovo Údolí. Jdeme kolem hřiště na návrší nad ním. Zde na okraji lesa zahneme vpravo a spatříme mohutné příkopy tzv. Halířovy tvrze. O zdejším sídle nemáme žádné historické záznamy, než onu pověst o rytíři Halířovi, který zde měl sídlit. Ves vznikla někdy ve 14. století, v roce 1428 se zde odehrála bitva, ve které byli poprvé poraženi husité, a to vojsky z Lužice.

Mordova rokle:

Od Halířovy tvrze se vrátíme na křižovatku a přejdeme po mostě na druhou stranu Lužické Nisy. Tady konečně narazíme na značku, a to žlutou. Dáme se po ní vpravo Starou ulicí, ale u hasičárny značku opustíme a pokračujeme Starou dál pod silnici a ke kruhové křižovatce. Zde však zahneme vlevo na pěší stezku a silnici bezpečně podejdeme. Jdeme dál Londýnskou, mineme odbočku vlevo vzhůru do Svárova a před potokem zahneme vlevo. Teď se budeme držet stále potoka, resp. jeho levého břehu. Projdeme chatovou osadou a po kraji lesa k silnici. Za ní již vstoupíme do lesa a jsme v Mordově rokli. Jde o tichý lesní kout, kde můžeme cítit tajemné síly. Na konci údolí se cesty větví, my se dáme šikmo vpravo a vystoupáme na křižovatku se značenými cestami. Vlevo v sedle si můžeme prohlédnout betonové řopíky u roku 1938.

Staré lomy:

Zahneme po zelené vpravo a klesáme zalesněnými stráněmi silničkou až ke studánce Pod lomem. Zde odbočíme vlevo, pak opět vlevo a vpravo a dostaneme se do starých lomů. To je místo trampské osady Oregon. Lom leží v sedle a tvoří ho čtyři oddělení. Můžeme ale vystoupat na zajímavý východně se zdvihající skalnatý vršek U lomu (461 m). Jinak na zbytky dávné těžby tu narazíme skoro na každém kroku.

Čertova skála:

Sejdeme zpět na zelenou a pokračujeme až k zahrádkářské kolonii a pak dál do osady Bělidlo. Pod ní podejdeme silnici a na křižovatce s Dětřichovskou a Studáneckou opustíme značku. Namíříme si to dál Studáneckou a pak Traktoristů vlevo. Na jejím konci nepokračujeme Myslbekovou, ale zahneme vpravo a hned vlevo Bilejovou. Tou klesneme po projití viaduktu do údolí Černé Nisy na ulici Kateřinská. Tou se dáme vpravo a klesáme podél divoké říčky a továrních objektů až k autobusové zastávce Kateřinská. Kousek pod ní, ještě před stékajícím potůčkem zprava, najdeme napravo nad námi skalní útvar Čertova skála.

Cíl - Stráž na Nisou:

Po prohlídce pokračujeme Kateřinskou stále dolu ke křižovatce s Polní zleva. Zde odbočíme vpravo a podél značek cyklostezky dojdeme do cíle ke kostelu.

Trasa měří 14 km, nejvyšším místem byl starý lom 427 m, nejnižším opak byl most v Machníně 319 metrů nad mořem. Celkové stoupání bylo necelých 300 metrů, takže jde poměrně o rovinatý výlet. Trasa je vhodná o pro cyklisty.