Výlet kolem Albrechtic - pěkný výlet v Jeseníkách.

Dnes se vydáme na výlet kolem města Města Albrechtice. Je zajímavé, že toto město má pouze s Městem Touškovem a Městem Libavou ve svém názvu i statut, byť Albrechticím byl obnoven až v roce 2002. Ale obec je starší, uvádí se již roku 1377. Zdejší tvrz byla v roce 1474 dobyta vojsky krále Matyáše a její obránci až na majitele Jiřího Stoše pobiti. Roku 1492 český král Vladislav II. Albrechtice povýšil na městečko a roku 1776 císařovna Marie Terezie na město. Z památek můžeme zmínit pozdně barokní kostel Navštívení P. Marie, empírový Nový zámek a historizující klášter.

Start - Hraniční vrch

Začátek výletu bude u rozcestníku turistických cest před budovou železniční stanice. Začíná zde modrá značka, po které se také vydáme. Jdeme však stále rovně Nádražní ulicí, i když modrá odbočuje vlevo. Těsně před mostem před kostelem zahneme vlevo do Celní ulice. Tou projdeme pod viaduktem, mineme malou kapličku po levici, Celní rybník s hospůdkou, lípu s výklenkovou kapličkou, až staneme na státní hranici. Tady se dáme podle čáry vlevo a vyjdeme na Hraniční vrch 541 m. Zde stojí zajímavá rozhledna, která vznikla péčí Města Albrechtice ze dvou ocelových příhradových věží z roku 1980. Dvě kdysi vysílací věže byly spojeny lávkou ve výšce 25 metrů a rozhledna otevřena v roce 2011.

Rudíkovy

Rozhlednu opustíme po modrém značce, a pak na rozcestí se po ní vydáme vpravo po silnici k osoblažské kapličce. U ní zahneme vlevo na úbočí Pěnkavčího vrchu (520 m). Cesta se začne stáčet vpravo, ale my značku opustíme a jdeme bez ní lesem rovně. Stočíme se mírně vlevo a klesneme na okraj lesa. Projdeme malou remízkou před námi a pak se již jen luční cestou stáčíme vlevo a pozvolna klesáme nad rybník v Rudíkovech. Zde zahneme vpravo a dojdeme na rozcestí se zelenou značkou. Dáme se po ní vlevo, a jsme v centru Rudíkovů. Ty jsou osadou obce Třemešné a vznikly v polovině 16. století. Rudíkovy se skládají ze dvou části, zde ve Starých stojí kaple z roku 1804. Mineme ji po levici, ale zelená značka nás dovede i do Nových Rudíkovů s kaplí z roku 1838.

Hrobka a zámek

Jdeme stále po zelené značce, která se spojí se značkami žlutá a naučná stezka Vycházková stezka Dubí.. Tyto značky, žlutá ale dříve odbočí, nás dovedou k hrobce rodiny Keil von Eichenthurn z přelomu 19. a 20. století. Hrobka je sice ve zřícenině, ale již se uvažuje o její obnově.

Pokračujeme po značkách a pak již jen opět po zelené dojdeme k již výše zmíněnému Novému zámku. Ten byl po roce 1825 postaven majiteli panství Vincentem Tlachem a Vincentem Keilem. Dnes ale budova slouží jako byty.

Cíl - Město Albrechtice

Před zámkem přejdeme přes Opavici a pokračujeme po zelené Janáčkovou ulicí a pak bez značené ulicí B. Němcové k prostoru s bývalým pivovarem, zemědělskou školou a následně Muzeem kočárků, otevřeným v roce 2012. Na dalším rozcestí již narazíme na značky, kdy žlutá a pak i zelená nás dovedou do cíle na železniční zastávce.

Trasa měří 14 km, nejvyšším bodem je Hraniční vrch 541 m, nejnižším místem byla hráz Celního rybníka 381 metrů nad mořem. Celkové stoupání je asi 320 metrů, takže vcelku příjemná vycházka. Trasa je vhodná i pro zkušenější cyklisty.