Výlet kolem Úpice - Malé, Velké Svatoňovice a okolí

Dnes jsme vám naplánovali výlet v okolím města Úpice. Po cestě navštívíme místa, která nás dovedou trochu do říše techniky, ale i literatury a historie.

Úpice

Úpice, která má jméno podle řeky, nad kterou stojí. Jde určitě o staroslovanské jméno, obdobně řeka Upa je v Rusku jedním z významných přítoků Volhy. My tedy Volhu nemáme a Úpa se vlévá do Labe. Ale zpět k Úpici, jde o starobylé městečko, které vzniklo jako osada někdy již v 11. století u stezky, která se tady přebrodila přes Úpu. Tradice hovoří o roce 1241, kdy se sem dostali Tataři, kteří zde byli zastaveni. Krátce nato dostala Úpice titul města, je jen škoda, že z těch dob se žádná památka nedochovala. Barokní kostel sv. Jakuba Staršího byl postaven na místě staršího kostela až v letech 1698–1705, radnice 1678, dějiny byly vždy k památkám kruté.

Start - dřevěná lávka

Začátek výletu bude na rozcestí turistických značek nad zátočinou Úpy na konci ulice M. Gorkého. Značky sem vedou samozřejmě i z náměstí TGM, ale to bychom šli stejnou cestou i zpět, což nemá takový smysl. Stýkají se zde modrá, zelená a žlutá, my se vydáme po modré a žluté směrem na Kvíčalu. Dojdeme ale jen na první křižovatku, kde značky opustíme a pokračujeme rovně Bezručovou a po jejím konci pak Sukovou. Na křižovatce se Smetanovou přejdeme rovně podél továrny po zeleném plácku do ulice Zákopanky. Zde se smýkneme mezi paneláky před námi a za parkovištěm pěšinkou dojdeme na hlavní výpadovku směrem na Trutnov (14). Jdeme po rušné silnici jen asi 350 metrů a máme možnost přejít Úpu po velmi zajímavé dřevěné kryté lávce. Byla postavena v roce 1937 a je jednou z mála obdobných přechodů přes řeku v naší republice.

Betonové můstky

Na druhé straně narazíme na zelenou značku, S ní vpravo sledujeme tok Úpy, míjíme řadu nízkých domků a přejdeme přes Úpu po velmi pěkném betonovém můstku. Odvážní nemusí přejít a mohou pokračovat po břehu Úpy dál, protože my se stejně po půl kilometru chůze po silnici na pravý břeh Úpy vrátíme. Bude to opět po pěkném betonovém mostku.

Za můstkem se na křižovatce se sloupem se sochou sv. Jana Nepomuckého a s telefonní budkou oddělí zelená a my se dáme neznačenou uličkou vpravo, stále podél Úpy. Pokud má rád někdo značky, tak je to modrá cyklotrasa 4090.

Dva další kryté mosty

Stále se držíme toku Úpy, v řece vidíme jez, který zde byl pro starý mlýn. Za chvilku ale spatříme další unikátm, krytý věšadlový most z roku 1922. Je udržovaný, takže směle přejdeme na druhou stranu. Ovšem není to proto, že bychom dál pokračovali po hlavní silnici, ale vrátíme se na pravý břeh a jdeme dál podél zátočiny Úpy až k naší asi nejmladší dřevěné kryté lávce z roku 1995. Zde současně s lávkou přechází řeku i parovod. Myslíme si, že tolik krytých dřevěných mostů za jeden den a pěšky nejde nikde ve světě přejít, jako zde v Suchovršicích.

Velké Svatoňovice - Hasičské muzeum

Přejdeme přes silnici, dáme se malý kousek vlevo a hned vpravo a podle cyklotrasy začneme stoupat okrajem obce až pod železniční trať. Zde za domkem čp. 8 odbočíme vlevo přes koleje a kus podle potoka a pak nalevo od něho vystoupáme na okraj pole. Zde se setkáme s modrou a žlutou značkou, po kterých se dáme vpravo. Projdeme Končinami a pak již jen po modré dorazíme ke kapli sv. Václava. Zde s modrou neodbočíme vlevo, ale jdeme rovně až na hlavní silnici. Po ní se dáme vlevo a na druhé křižovatce vpravo a staneme u Hasičského muzea. Zde si můžeme na krásných exponátech prohlédnout vývoj hasičské techniky od poloviny 19.století do 2. pol. 20. st.

Malé Svatoňovice

Od muzea se dáme cestou nahoru a pak pěšinou polem dojdeme opět na námi opuštěnou modrou. Ta nás dál povede až na kraj Malých Svatoňovic, kde na konci malého lesíku v lomu můžeme vidět různobarevné vrstvy slepenců, pískovců a slínovců. Vlivem tektonických pochodů jsou některé vrstvy hornin otočeny až o 70 až 80 stupňů. navíc se zde nalézají skořápky dávných mlžů a hlavonožců.

Po modré a ještě žluté dorazíme do středu Malých Svatoňovic, jinak Studánky. Zde si lze prohlédnout více zajímavostí, jako je pomník a Muzeum bří. Čapků, studniční kapli Panny Marie. Mimo trasu je Mariánský sad s Božím hrobem, důl Kateřiína a další.

Velké Svatoňovice - Valy

Na náměstí od rozcestníku se dáme po červené k nádraží. Zde si lze prohlédnout malé Muzeum vojenské historie, věnované roku 1938. My od muzea ale nebude pokračovat k hlavní budově a dál, ale vrátíme se na rozcestí a jdeme směrem na Batňovicem tedy Úpickou.ulicí. Mineme Polytex a pod ním na křižovatce neodbočíme s červenou na Batňovice, ale jdeme rovně a zahýbáme vpravo. Zde v zatáčce si povšimneme statku po levé ruce (čp. 242), který stojí na nápadné kruhové výšině. Jde totiž po pozůstatek svatoňovické tvrze. Ta byla postavena ve 13. století, ovšem již v 15. století byla opuštěna jako panské sídlo a byl tu jen selský statek. Z gotiky se tu dochovaly sklepy.

Cíl - Úpice

Za tvrzí zahneme vlevo a na další křižovatce se potkáme se žlutou značkou. Po ní se dáme vpravo na rozcestí Svatoňovice - Jednota. Zde se připojíme k modré vlevo a již bez potíží dojdeme do cíle v Úpici. Myslíme si, že za 14 kilometrů trasy bylo toho tolik k vidění, že těžko jinde za tak krátkou trasu toho spatříme víc.

Nejvyšším místem bylo návrší před Končinami (475 m) a nejnižším místem byl start a cíl s 339 metry nad mořem. Celkové stoupání bylo na trase asi 370 metrů, ale po velmi udržovaných cestách. Trasa je vhodná i pro cyklisty.

Další výlety v okolí: Svatoňovice,  Jestřábí hory.