Krajina kolem Hlinska v Čechách

Hlinsko na Vysočině nepatří ke masově navštěvovaným krajům v naší republice. Přesto tu najdeme mnoho - pěknou krajinu, památky, lidovou architekturu, určitě to vyplatí se sem vydat. Hlinsko samotné je východiskem více cest do svého okolí, nejznámější cílem je asi skanzen Veselý Kopec, Svobodné Hamry se zámečkem a historickým hamrem, Ležáky, Vojtěchovská rozhledna. My ale půjdeme úplně jinam na místa ještě více neznámá, dá se říci, že i tajemná.

Hlinsko v Čechách:

Když se řekne Hlinsko, vybaví se asi všem nejdříve ETA jako výrobce domácích spotřebičů, tedy spíše pomocníků, těm více znalým jistě i Betlém. Jde o skupinu dřevěných domků, které jsou nejen pěknou ukázkou lidového stavitelství, ale dnes i svým vybavením velkou atrakcí města. Vznik města, tedy spíše ještě osady, je kladen do 11. století na významné kupecké stezce. Městský statut získalo Hlinsko až roku 1834, od roku 1850 a po 1949 bylo dokonce sídlem okresu. Dnes tu jsou mimo Betlému další památky, zejména tvrz, Ježdíkův dům s malbami podle M.Aleše, radnice, muzeum a dva barokní kostely, jeden i s dřevěnou zvonicí, a pivovar Rychtář.

Start - Přední Hradiště:

Předesíláme, že podle pověsti vede na Přední Hradiště z tvrze v Hlinsku tajná chodba. Protože není objevená, cestu si tam musíme najít jinak.

Start našeho výletu bude na Poděbradově náměstí před budovou městského úřadu, tedy radnicí. Vedle je úřad práce, ZUŠ, restaurace Rychtář, pod ní Ježdíkův dům. Dáme se ulicí za úřadem práce vpravo, Dalimilovou. Vede po ní několik barev turistického značení, my se vydáme po společné zelené a modré. Vystoupáme pozvolna ke hřbitovu a za ním opustíme zelenou a jdeme již jen po modré okruhové. Dojdeme na silnici a na rozcestí s Pomníkem patronů české země. Stojí zde turistické odpočívadlo a schází se tu opět mnoho značek. My se ale nedáme po žádné, ale zahneme vpravo neznačenou silničkou ke statku nad Studnicí. Statek obejdeme zleva a kousek po kraji lesa a pak vpravo na vrchol Předního Hradiště (693 m).

Hradiště bylo strážním místem nad kupeckou cestou z Čech na Moravu, na které bylo, jak jsme již psali, založeno i Hlinsko. Z vrcholu je i výhled do kraje.

Zadní Hradiště:

Sejdeme s vrcholu pět na úpatí, na kraji lesa, ale dáme se vpravo a pak přes pole vlevo a dál až na polní silničku. Na ní narazíme na červenou značku, po které odbočíme vpravo. Ujdeme necelých 500 metrů a polní cestou zahneme opět vpravo. Před sebou již vidíme vrch Přední Hradiště (682 m), takže opět na něj vystoupáme. Skalnatý vrchol nabízí dílčí výhledy do kraje, a k historii asi nelze říci víc než k jeho vyššímu sousedovi.

Zalíbený rybník:

Sejdeme z vrchu až na červenou značku a dáme se po ní vpravo. Jdeme asi 800 metrů a projdeme malým lesíkem. Za ním zahneme po okraji lesa vlevo a stále jdeme po okraji lesa, takže vpravo a zase vlevo. Pak asi po 150 metrech zahneme vlevo po lesní cestě a dojdeme k rybníku, říkejme mu Zalíbený. Obejdeme ho a nad ním se dáme vlevo a vyjdeme z lesa na louku. Po okraji louky, kdy budeme mít les po levé ruce, opět zahneme vlevo přes roh lesa a pak si to namíříme k samotě osady Zalíbené čp. 12. Zalíbené je součástí Studnice. Na cesta před samotou objevíme zelenou značku, dáme se po ní vlevo do Studnice.

Studnice:

Studnice se uvádí v roce 1392, byla zde rychta, patřící po panství Rychmburk, v 15. století jde o dědinu rychty hlinecké. Zdejší kostel či kaple sv. Zdislavy je novodobá stavba, základní kámen posvětil v roce 1995 papež Jan Pavel II. při návštěvě Olomouce.

Studnicí projdeme tak, že na prvním rozcestí se dáme podle garáží šikmo vpravo a pak opět vpravo. Na další křižovatce před domem čp. 12 zahneme vlevo a přes potok dojdeme ke zmíněné kapli. Přejdeme přes silnici a pokračujeme severním směrem a u posledního domku zahneme vpravo k lesu. K němu však nedojdeme a zahneme na luční šikmou cestu vlevo. Ta nás k dovede na okraj lesa a po něm se dáme vlevo. Projdeme lesíkem i po levé ruce a pak dál po okraji lesa šikmo vpravo. Na rozcestí se opět setkáme s turistickými značkami.

Svatojánské Lázně:

Zahneme vpravo a modrá značka nás dovede k barokní kapli sv. Jana Nepomuckého. Kaple byla postavená v roce 1760, ale jistě má starší tradici (1645), stojí nad silným pramenem. O něm se traduje, že je léčivý, prý má v sobě radioaktivitu. V 19. století tu dokonce stávaly lázně, v roce 1904 je ale zničil požár.

Cíl - Hlinsko:

Pokračujeme dál po červené a již pohodlně dojdeme do Hlinska.

Trasa měří 14 km, nejvyšším bodem je Přední Hradiště s 693 m, nejnižším pak start a cíl 568 metrů nad mořem. Celkově vystoupáme asi 250 metrů, což je určitě velice málo. Trasa je vhodná i pro cyklisty, jen se asi nedostanou na obě Hradiště, a pak je třeba dávat pozor kolem rybníčku pod Zalíbeným.