Loupežnickou stopou kolem Lipna - Nejlepší výlet na Šumavě!

Dnes se vydáme na velice atraktivní výlet v jedné z nejnavštěvovanějších oblastí Šumavy, a to je Lipno. To byla kdysi malinká a chudá osada, která navíc po výstavbě přehrady zanikla a byla postavena na jiném místě. Dnes je Lipno a okolí cílem tisíců rekreantů, turistů, v zimě lyžařů, a to nejen z ČR, ale i z ciziny. My se ale vydáme stranou od tohoto ruchu, většinou zaměřené na komerci, a projdeme se v okolních nádherných horách do lesů, vyhlídek a strání.

Start - Gojdošova poustevna:

Začátek výletu si stanovíme na křižovatce na severní straně lipenské hráze. Zde se stýkají modrá a zelená turistická značka a cyklotrasy. Dáme se po modré po hrázi, zahneme vlevo přes parkoviště, a pak již začneme vpravo stoupat do zalesněných strání. Po vystoupání asi 35 výškových metrů staneme na rozcestí s odbočkou na Gojdošovu poustevnu.

Godoš pocházel z Porýní a zde prožil bouřlivý život, byl loupežníkem, hluboce se zamiloval, ale živil se i jako podomní obchodník. Nakonec se zde v jeskyni usadil, zemřel a byl pochován vedle své milované manželky v Loučovicích. To se odehrálo v 1. polovině 18. století. Takže se můžeme vydat jeskyni si prohlédnout.

Čertovo kopyto:

Pokračujeme po modré stále do vrchu, až dojdeme ke skále Čertovo kopyto, neboli Cikánský hrad. Jde o skupinu skal, kde najdeme vytesaný nápis Tecelin felsen Gruppe, tedy památku na vyšebrodského opata Tecelína Jaksche. Ze skal je výhled i na Lipno pod námi a širší okolí.

Medvědí hora:

Pokračujeme stále po modré na Medvědí horu. jde o dvojvrchol, první vpravo se jmenuje Medvědí stěna. Tou prochází malý okruh, na kterém se můžeme dostat na vrcholy několika skalních útvarů. Kousek dál je již odbočka na samotný vrchol s výhledem. Název dostala hora podle výskytu medvědů, ale také zde byl poslední na Šumavě v roce 1836 uloven. Dnes tu můžeme ale spatřit losa evropského.

Uhlířský vrch:

Modrá značka nás povede dál po hřebeni, nejdřív klesáme, a pak pozvolna stoupáme. Dojdeme zde na rozcestí, kde se modrá prudce stáčí vpravo, ale my jdeme neznačenou cestou rovně, až na roh veliké louky z rozcestníkem Krásná pole. Zde narazíme na červenou značku, která nás kolem vysílače dovede na Uhlířský vrch. Jde o místo spojené také s lupičkou bandou cikánů, kteří na konci 17. století terorizovali okolí, a se kterými měl pletky i již zmíněný Gojdoš.

Vyklestilka:

Po červené klesneme na rozcestí s odbočkou k Cikánskému hrobu, kde byli pohřbeni mrtví v boji již zmíněné loupežnické tlupy s vojáky. A pak se dostaneme přes vrch Brod na vyhlídku Vyklestilka. Vrchol tvoří několik žulových skal, výhled z vrcholu sice omezují stromy, ale je vidět okolí Vyššího Brodu a až do Rakouska.

Loučovice:

Od rozcestí pod Vyklestilkou jsme ještě kousek po červené, ale pak se dáme vlevo po žluté do Loučovic. Cestou můžeme projít kolem kapličky, ale jinak klesneme na hlavní silnici nedaleko mostu přes Vltavu. Přejdeme po něm na druhý břeh, kde převezme roli našeho průvodce modrá.

Loučovice mají jednu moc pěknou památku, gotický kostel sv. Oldřicha, ale den pro dnešek zůstane mimo naši trasu.

Cíl - Lipno:

Modrá značka nás provede zástavbou a vystoupá na zalesněný hřbítek. Zde se od značky odpojíme a klesneme po druhém svahu podél elektrického vedení na silnici, po ní doprava a pak po zelené a je tu cíl u hráze.

Trasa měří bez odboček 14 km, nejvyšším bodem je Uhlířský vrch 925 m, nejnižším je most v Loučovicích 671 metrů nad mořem. Celkové převýšení na trase je 500 metrů, což na Šumavu není tak mnoho, nejvýraznější stoupání je hned na začátku. Trasa není vhodná pro cyklisty.