Cesty kolem Semeringu - Horní Lipová, Oblý Vrch, Smrčník.

Jeseníky nejsou jen krásné hory, najdeme zde i jiné zajímavosti, a to i mezi lidskými díly. Tak třeba Slezský Semering. Že nevíte, o co jde? Je to železniční trať mezi Brannou a železniční stanicí Lipová-lázně. Jde ale jen o úsek tratě tratě z Hanušovic do Jeseníku z roku 1888. Železnice tady překonává velké převýšení s nejvýše položenou stanicí Ramzovou o výšce 760 metrů nad mořem. Pak při klesání kolem Horní Lipové bylo vybudováno několik romantických zákrutů, které se proto nazývají Slezský Semering.

Horní Lipová:

Osada Horní Lipová vznikla v 17. století osidlování údolí nad Dolní Lipovou směrem k Ramzové. Z té doby se dochoval zajímavý kamenný znak Scholtisey s ltp. 1696. který je umístěn na čelní stěně domu č. 36, dnes Penzion Slatina. V roce 1699 se postavil mlýn, ale jinak šlo jen o drobné zemědělce. Postupně docházelo ke zvyšování počtu obyvatel, v roce 1806 zde žilo 743 obyvatel, roku 1869 již 1228 a 1890 dokonce 1383. Dnes je to již jen asi 350.

Start - Pravoslavný kostel:

My se shromáždíme u železniční zastávky Horní Lipová u turistického rozcestníku. Vycházejí odtud barvy zelená a modrá, po které se taky vydáme, arci začátek to bude po obou barvách. Ještě ale než vyrazíme, asi si prohlédneme zdejší muzeum sdělovací a zabezpečovací techniky věnující se Slezskému Semeringu. Pro prohlídku se stačí domluvit se zdejším výpravčím.

Po značkách sejdeme do vsi, mineme několik penzionů a zahneme po modré vlevo. Podejdeme jeden z viaduktů a podle potoka Staříče dospějeme k pravoslavnému kostelíku z roku 2014. Ač je tak mladý, přesto je nejstarším pravoslavným kostelem ve Slezsku. Stojí v areálu Památníku válečným zajatcům z doby 2. sv. války na Jesenicku.

Oblý vrch:

Pokračujeme dál po silničce po pravém břehu potoka. Jakmile přejdeme po můstku, odbočíme na neznačenou cestu vpravo, ovšem zde po levém břehu potůčku. Kdybychom šli po druhém břehu, nebyla by to žádná chyba, jen by to bylo trochu delší.Po obou cestách vyjdeme totiž na lesní silničku s cyklotrasou 6208 a vždy se po ní dáme vpravo. Narazíme zde na žlutou značku, která nás provede po západní straně vrcholu Oblého vrchu (758 m). Vrchol je zarostlý, tedy bez významnějších výhledů, ale můžeme vlevo na něj odbočit. Jinak dále již klesáme do sedla pod Kopřivným.

Smrčník:

Pod sedlem se setkáme na křižovatce se zelenou značkou a se značenými naučnými stezkami. My ale pokračujeme stále po žluté a teď i NS Johanna Schrotha. To byl zakladatel lázní v Lipové v roce 1829. Kráčíme jižními stráněmi Kopřivného (823 m), až dojdeme k vápencovým a mramorovým lomům pod Smrčníkem. Jde o velmi zajímavou stupňovitou těžbu. Z těch vzácnějších minerálů se zde objevují kalcity, galenity, malachity a mléčný křemen a křišťál. Za lomy odbočíme vpravo a staneme u horské chaty Smrčník z roku 1937.

Od chaty pak pokračujeme po modré až do sedla Smrčníku.

Cíl - Horní Lipová:

V sedle Smrčníku se setkáme se zelenou značkou, se kterou pak klesneme na silničku pod námi. Tady značku opustíme a dáme se vpravo po sulničce, ale jen kousek, protože za mýtinou zahneme na levou lesní cestu. Tou pravou cestou bychom se dostali zpět do lomů.

Cesta opisuje skoro po vrstevnici celé jižní úbočí Smrčníku, až se přiblížíme k železniční trati mezi krajními domky Lipová-lázně. Zde se u chráněné lípy nedáme vlevo pod viadukt, ale zahneme vpravo a obloukovou cestou obejdeme údolíčko. Pokračujeme lesem a pak okrajem louky nad železnicí. Asi po 500 metrech cesta zahne vpravo a vystoupáme na hřbítek s křížkem. Před námi se otevře pohled na stráně s loukami nad Horní Lipovou. Po nich klesneme k hospodářským budovám vlevo pod námi, pojdeme mezi nimi a přes železnici sejdeme na hlavní silnici Horní Lipové. Zde narazíme na značky NS a cyklotras 6044 a 6208. Dáme se vlevo a u autobusové zastávky Sigma zahneme vlevo. Přejdeme přes potok Staříč a za ním odbočíme vpravo šikmo na luční cestu. Ta nás dovede k strážnímu domku a podle trati pak dojdeme do cíle na železniční zastávku Horní Lipová.

Trasa měří 14 km, nejvyšším místem je vrchol Oblého vrchu 758 m, nejnížším pak byla křižovatka u chráněné lípy nad Lipovou-lázně 551 metrů nad mořem. Celkové převýšení je asi 500 metrů, ale je to po pohodlných cestách. Trasu lze zvládnout i na kole, jen výstup na Oblý vrch bychom mohli objet přes Dlouhou dolinu. Je to sice delší, ale je to zas pěkným údolím a pak pohodlnou silničkou.

Chata Smrčník.
Lom Smrčník.
Pravoslavný kostel Horní Lipová.