Hrady v Krušných horách - Horní Hrad, Himlštejn, Okolí Stráže nad Ohří.

Dnes se vydáme na cestu po dvou zajímavých hradech Krušných hor, Hornímu hradu a Himlštejnu (Nebeský kámen). Začátek si stanovíme v obci Stráž nad Ohří.

Stráž nad Ohří:

Historicky Stráž patří k nejstarším obcím v okolí, podle jedné verze je první písemná zmínka již z roku 1086, v roce 1238 se zde připomíná Swidger de Warta. Je proto otázka, kde měl sídlo? Jinak později krajina patřila klášteru v Postoloprtách. Mniši po roce 1277 v osadě Boč vystavěli proboštství a kostela sv. Václava a sv. Mikuláše. V roce 1341 se zde vybíralo clo a roku 1352 je ves uváděna jako příslušenství hradu Perštejnu. V roce 1768 zde byl postaven kostel sv. Michaela archanděla.

Z připojených osad má největší význam Korunní, o které je první zmínka z roku 1460. V roce 1876 zde byl objeven minerální pramen, který se začal v roce 1878 stáčet a prodávat. Pramení ve dvou vývěrech, Kateřina a Štěpánka. Minerálka se stáčí a prodává dodnes. Přístupný zdroj je od Stráže na druhé straně Ohře.

Start - Horní hrad:

Začátek výletu je u rozcestníku u mostu přes Ohři. Zde se vydáme po modré po hlavní silnici a za chráněnou lípou odbočíme vpravo. Pak již stoupáme loukami a lesem stráněmi a klesneme na silnici, která nás s modrou značkou dovede pod Horní hrad, jinak zvaný Hauenštejn. Hrad vznikl v 1. polovině 13. století ještě jako románský na ochranu hranic. Prošel však mnoha přestavbami, až po romantickou úpravu. Hrad získal po letech neúdržby Pavel Palacký, který se snaží s dobrovolníky hrad opravit. Konají se zde mnohé kulturní akce, lze si ho prohlédnout, a jistě každého, kdo ho ještě nezná, zaujme. Nad hradem stojí na okraji hřebene Hornohradská kaple, kde se konají výstavy. Za kaplí je od roku 1971 botanická zahrada a arboretum.

Osvinov:

Horní hrad opustíme po silnice vedoucí po východním úbočí hřbetu s kaplí kolem mohutného chráněného jasanu. Vystoupáme na silničku vedoucí vpravo do Osvinova, a tam také zamíříme. První písemná zmínka o vsi pochází z roku 1357, ale největší památkou je návesní kaple Panny Marie. Po roce 1950 sloužila jako hospodářské skladiště, ale po roce 2000 byla opravena a znovu vysvěcena. Další zajímavosti osady je dostihové centrum, kde se chovají a trénují dostihové a sportovní koně s velmi pěknými výsledky. Uprostřed osady je pramen dobré vody a na východním konci pěkná lípa. Kolem ní projdeme po silnici a klesáme po okraji lesa podle potůčku. V místech zatáčky ale odbočíme vlevo prudce dolu k Pekelnému potoku. Tady u samoty se dáme po silničce vlevo a projdeme kolem rybníčku. Za rybníčkem zabočíme vpravo pod chalupu a za ní začneme stoupat lesní cestou severovýchodním směrem.

Himlštejn:

Cesta vede po mírném hřebeni a pak zleva obíhá vrcholovou zalesněnou kupu. V jejím sedle narazíme na silničku se zelenou značkou, po které se dáme vpravo. Lesem pak budeme klesat až do sedla k rozcestníku s odbočkou na hrad Himlštejn. Hrad byl založen na konci husitských válek, nejslavnějším z mnoha majitelů byl Vilém z Ilbruku, který ho s Novým hradem získal asi roku 1448. Roku 1494 hrad získal Václav Satanéř z Drahovic, který zde postavil nový palác. Od roku 1528 hrad patřil Šlikům z Holiče, 1543 konkrétně Kašpar, který zde sice již nebydlel, ale stále se o hradu píše jako o sídle panství. To bylo v roce 1592 připojeno ke Klášterci nad Ohří, a to byl skutečný konec života na hradě.

Cíl - Stráž nad Ohří:

Po prohlídce zřícenin se vrátíme na rozcestí a sejdeme do Stráže nad Ohří.

Trasa měří 14 km. Nejvyšším bodem je sedlo se zelenou značkou nad Himlštejnem 721 m, nejnižším pak začátek výletu 322 metrů nad mořem. Celkové stoupání je kolem 750 metrů, trasa není vhodná pro cyklisty.