Cesta do dávné historie - Okolí Chrastavy, Vítkov, Curia Vítkov. Pěkný výlet.

Chrastava je malé městečko na rozmezí Lužických a Jizerských hor. Najdeme zde mnohé památky, ale asi žádná nepatří mezi ty, na kterou by se hrnuly davy cizinců. Hrad dávno zanikl, kostel je novogotický, z domů je asi nejstarší radnice ze 17. století, i když u jiných měšťanských domů se pod poměrně novodobou fasádou skrývají základy i z 16. století. Zajímavostí je určitě Muzeum hasičské techniky a na náměstí Městské muzeum s pobočkou v rodném domě malíře Josefa Führicha.

Start - Vítkov:

Začátek výletu si stanovíme u rozcestníku na náměstí. Je to poblíž kašny a setkáme se zde s průběžnou modrou a začínající zelenou. Vydáme se tedy po obou značkách, před mostem se od nás odpojí vpravo zelená a za mostem i modrá. Dáme se zde totiž vlevo po hlavní silnici do Vítkovské a podle Vítkovského potoka. Jdeme ale ve směru cyklotras 22M a Hřebenovka. Od nich se ale také odpojíme v levotočivé zatáčce a jdeme rovně Sportovní ulicí. Mineme koupaliště, mineme několik domků a pak již jdeme lesem. Silnička končí zpět na silnici do Vítkova, resp. nejdříve do Dolního Vítkova. Mineme autobusovou zastávku U mostu a za pravotočivou zatáčkou dojdeme na rozcestí, kde před domem čp. 11 zahneme vpravo. Cestou v loukách pak vystoupáme k hospodářským objektům, kde se setkáme se žlutou značkou zprava. Jdeme pak po ní stále rovně, ale za Pěničkovým kopcem (458 m) se žlutá odpojí vlevo a pokračujeme rovně bez značek. Asi po 300 metrech se dostaneme na pozvolný hřbet, kde zahneme vlevo a cílem nám je starověký dvorec Curia Vítkov.

Curia Vítkov:

Období 12. století je po stránce opevněných sídel takřka neznámé, zvláště o sídlech šlechty a jejich dvorů nejsou skoro žádné informace. Projekt Curia Vítkov nám tu předvádí ideální repliku venkovského velmožského sídla. Dominuje mu opevněný dřevěný hrad a pod ním se rozkládá menší vesnice. Pokud máme štěstí, koná se zde nějaká akce připomínající určitou nebo fiktivní historickou událost. Setkáme se tu pak s ozbrojenými rytíři a dalšími bojovníky, selským lidem, s různými řemesly a podobně. Pokud jde zde klid, máme čas na prohlídku většinou prostých obydlí, úroveň bydlení ve 12. století nám připadá sice romantická, ale ve skutečnosti šlo o velmi těžký boj o přežití.

Růžek:

Vrátíme se na cestu od Dolního Vítkova a sejdeme vlevo k posledním domkům Horního Vítkova na silnici směr na Albrechtice. My se dáme po ní vpravo se zelenou značkou, projdeme serpentinou na rozcestí Pod Lysým vrchem. To je to návrší po levé ruce s několika větrnými elektrárnami a věží bývalého větrného mlýna. Určitě stojí zato se tam podívat, ale je to mimo naši trasu. My zde zahneme po modré značce vpravo a úbočím Spáleného vrchu (581 m) sejdeme na rozcestí Růžek. Je to tady vcelku zajímavé místo, a nejen nádherným výhledem na Ještědský hřeben. Pod námi se rozkládá osada Růžek. V ní kdysi stávala dřevěná tvrz zemana Kryštofa von Hoberga. Jeho skutečně nádherný náhrobek je umístěn v chodbě chrastavského muzea a má letopočet 1586. Podle pověsti na jeho tvrz vedla z hradu v Chrastavě tajná chodba s pokračováním na hrad Hamrštejn. Něco na té chodbě asi bude, protože když v letech 1840 až 49 v okolí loupila dvacetičlenná loupežnická banda, část lupu prý si ukrývala právě do této podzemní chodby na Růžku.

Cíl - Chrastava:

Pokračujeme dál po modré přes osadu Vysoká se známou farmou s hotelem. Pak již sejdeme do Chrastavy a značka nás dovede na náměstí do cíle.

Trasa měří 14 km, nejvyšším místem je návrší nad silnicí do Albrechtic 575 m, nejnižším je pak start a cíl s 297 metry nad mořem. Celkové převýšení je asi 350 metrů, což určitě není mnoho. Trasa je vhodná i pro cyklisty, všude jsou pěkné cesty.